• Grus grus

Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?

Ja hur är det egentligen? Jag vet både för- och efternamn som känns vanliga när man säger dom, tex efternamnet Hultman och förnamnet Elis. Ser man på hela befolkningen i vårt land är det lite fler än 2000 som har Hultman som efternamn och ca 6000 som har förnamnet Elis. Det är ju egentligen väldigt få med tanke på oss över nio miljoner i Sverige. Ändå känns inte de namnen ovanliga. Så när räknad ett för- och efternamn som ovanligt?

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?
  • zZzZz

Mitt efternamn är ovanligt, när min exfru bytt efternamn så finns det bara två världen som heter det, jag och min son :) 

• Thotis90
    cirkusmusen skrev 2015-01-16 23:51:53 följande:

Det är 1600 som bär mitt namn, sedan vet jag inte hur många som har det som tilltalsnamn av dessa, var kan man se det? Mitt efternamn heter bara min släkt i sverige.

www.scb.se/namnsok/
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • puss
    Abbe83 skrev 2015-01-16 23:36:45 följande:

Jag ser mitt tilltalsnamn Albertina som ovanligt. Mitt efternamn har under 10 bärare. 

Vad fint.
  • zarah

Jag har ju Emelie som tilltals namn. Typ det vanligaste namnet under.början på.90 talet. Efternamnet är 21 personer som har. Alla är Vi släkt på min mammas sida. Så jag anser det som ovanligt: p

• StupidQuestion
    Erizajo skrev 2015-01-16 10:04:57 följande:

För mig är Elis vanligt just för att det funnits länge även om kanske inte så många heter så idag. Mina barn har alla ovanliga namn, Eliza och Wilton har några hundra bärare och min son Lewian är helt ensam om sitt namn :)

Säg att du skämtar!
  • Zuzanne

15 personer delar tilltalsnamn med mig och 206 personer delar mitt efternamn. Ganska ovanligt namn har jag kanske då.

• StupidQuestion
    Zuzanne skrev 2015-01-26 13:42:48 följande:

15 personer delar tilltalsnamn med mig och 206 personer delar mitt efternamn. Ganska ovanligt namn har jag kanske då.

Eh, nej, ditt namn är Susanne. Sedan att du (eller dina päron) har valt en wt-stavning är en annan femma.
  • DenNamnbitne

Jag tycker nog att Elis Hultman kan ses som ovanliga namn för sig men de känns som "vanliga" i betydelsen "normala/traditionellt svenska". 

Total vanlighet för förnamn: minst 10 000 bärare av namnet

Vanlighet i spädbarnsåldern: minst 200 som fick namnet som tilltalsnamn ett visst år. 

Vanlighet är dock relativt! Jag skulle säga att Kian är vanligt(79 bärare 2014) medan Ture(131) inte är särskilt vanligt. Båda namnen är dock trendiga. Det har mycket med hur pass vanliga de är i småbarnsgeneration i förhållande till helheten också. Svår fråga helt enkelt.

• Elmiina

Stavningen avgör ju också. Eliza är det 600 som heter medans Elisa är det 2245personer som heter. Att byta ut bokstäver till z och w gör inte hela namnet unikt.

• Grus grus
    Elmiina skrev 2015-01-28 20:53:57 följande:

Stavningen avgör ju också. Eliza är det 600 som heter medans Elisa är det 2245personer som heter. Att byta ut bokstäver till z och w gör inte hela namnet unikt.

Nej det håller jag med om.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Hur få ska det vara för att ett namn och efternamn ska räknas som ovanligt?