• Ellinor

Har jag tillräckligt för att få ensam vårdnad?

Ja som rubriken säger.

jag ska försöka förklara bäst jag kan.

Jag har en son som blir 2,5 i februari. Han är det bästa som hänt mig och eftersom jag fick honom såpass tidigt i livet så har han lyckats rätta mig från vild 20 åring till vuxen kvinna.

Hans far. Var ska jag börja? Han har aldrig närvarat. Jag bar honom själv, födde själv och har uppfostrat honom själv. Nu har jag dock en sambo som hjälper till sen 8 mån tillbaka och älskar pojken som sin egen.

Hans far kan dyka upp lite när han känner för. Dom 4 ggr detta skett så är det alltid sista minuten.

Det senaste halvåret har han smutskastat mig för soc men de ser rakt igjenom honom. Han har gått på psyket senaste året pga att han inte kan ta hand om sig själv, han svarar ej när vår soc kontakt ringer och kommer ej när han blir kallad. Men när han smutskastat mig så är det ju så synd om honom, han mår dåligt bla bla för trött osv.

MEN nu är det så att jag kommit över bilder på honom med en väldigt ung tjej knappa 19 år. Vi är 25 resp 27 år gamla själva.

I dessa bilder så är de utomlands stup i kvarten och festar järnet dricker och verkar inte alls vara så trött o dålig. Där är även bevis på att han ljuger för socialen när han antyder att han ej kan ha sonen pga diverse dåliga orsaker.

Detta ska ha pågått i över 5 månader och medans han inte tar hand om sonen med olika skäl så kan han ju leva loppan och låta henne vara hemma hos honom.. Han påstod nu senast att hans lägenhet är för liten för att pojken ska sova där en helg i månaden (20m2) menen vuxen tjej kan vara där var dag, borde inte det ta mer plats än ett litet barn?

Jag är så trött på detta och anser även att en tonåring ej är lämpligt sällskap runt mitt barn.

soc styrkar även på ensam vårdnad då de tycker att han haft sina chanser att komma på möten men struntat i det.

Förlåt för dålig sammanställning men det är mycket mer än ovanstående inblandat. MEN är detta skäl nog att ge mig ensam vårdnad?

• Svar på tråden Har jag tillräckligt för att få ensam vårdnad?
  • Drottningen70

Nja...Du behöver nog kunna visa på vilket sätt den juridiska vårdnaden som gemensam försvårar för dig och barnet. Vägrar han skriva på dagispapper, vägrar pass...ställer till mycket praktiska problem etc..

• Långbenopluto

Nej, det är inte skäl nog. Han kommer alltid ha umgängesrätt ändå.... även om du har ensam vårdnad.

• Kjell2

Vad är det du vill uppnå? Förändrar pappan lär du inte göra med vårdnaden.

• Ellinor

Vad jag vill är att slippa ha juridisk kontakt eller kontakt över huvud. Han har satt käppar i hjul gällande flytt struntat i dagis papper så vi förlorade plats en gång. Umgängesrätt vet jag han ännu kommer ha. Men eftersom han ej är delaktig så ser jag ingen anledning att han ska få bestämma ett dugg. Förstår ni hur jag menar? Ju mer ansvar jag får juridiskt ju mer slipper jag honom. Mitt mål har alltid varit att pojken ska vara med sin far något han inte verkar ha intresse för. Och med ensam vårdnad så är det på mina vilkor

• Kjell2
    Ellinor skrev 2015-01-16 14:07:12 följande:

Vad jag vill är att slippa ha juridisk kontakt eller kontakt över huvud. Han har satt käppar i hjul gällande flytt struntat i dagis papper så vi förlorade plats en gång. Umgängesrätt vet jag han ännu kommer ha. Men eftersom han ej är delaktig så ser jag ingen anledning att han ska få bestämma ett dugg. Förstår ni hur jag menar? Ju mer ansvar jag får juridiskt ju mer slipper jag honom. Mitt mål har alltid varit att pojken ska vara med sin far något han inte verkar ha intresse för. Och med ensam vårdnad så är det på mina vilkor

Ensam vårdnad blir det om ni inte kan samarbeta kring beslut rörande ert barn, som t ex dagis. Att han reser utomlands och fester har väldigt lite med en vårdnadsdom att göra.

Ta ett snack med familjerätten först och se om det går att ordna en frivillig överrenskomelse kring vårdnad och umgänge med pappa. Går inte det överväg att stämma till tingsrätten men gör du det så ta hjälp av en advokat.

Försök också få ett fastställt umgängesschema så att ni båda vet vad som gäller.

• Ellinor

Ja det förstår jag men vi har förra året gått sammarbetssamtal som han dök upp på när han hade lust. Lade en överenskommelse om hur han skulle ha pojken som han ej skötte då hon damen på familjerätten uttrykte sitt missnöje över hur han missskötte detta. Men jag ska se över detta med frivillig överlåtelse av vårdnad samt umgängesavtal för bryter han det så blir det ju ett juridiskt kontrakt han bryter eller har jag helt fel för mig? Men tillbaka till umgänges biten. Han vill ju aldrig träffa eller ha pojken. Pojken bor 100% med mig och mim sambo. Att han festar är ju inte problemet i sig, utan att han ljuger ihop en anledning för att slippa ta ansvar för pojken o gör dessa saker istället.

• Kjell2

Om ni har ett fastställt umgängesschema blir det ingen påföljd om man inte tar barnet under sin tid. Schemat fortsätter också att gälla.

Däremot blir det svårare att få mera tid vid en ny tvist.

• Tow2Mater
    Ellinor skrev 2015-01-16 13:40:05 följande:

anser även att en tonåring ej är lämpligt sällskap runt mitt barn.

Men en 20-åring var lämplig som hans mor?? Vad händer egentligen mellan overgången från 19 till 20 idag?
Svar på tråden Har jag tillräckligt för att få ensam vårdnad?