Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer
Hur funkar det i regelverket? Jag har googlat och sökt överallt och kollat försäkringskassans hemsida men kan inte hitta någonting om detta.
Saken är den att jag har barnen mer än pappan. Dom är skrivna hos mig och dom går på dagis här. Pappan hämtar barnen på dagis torsdag varannan vecka och vi hämtar då hem dom på söndagen. Den andra veckan hämtar han dom på dagis på Onsdagen och vi hämtar hem dom på fredagkväll. På så sätt så får vi varannan helg. Detta gör ju att mina dagar blir fler än hans. Jag ansökte då om underhållsstöd för att han först gick med på att ha dom 8 nätter i månaden.
Nu kommer han och säger att han ska ha hela barnbidraget för att jag får hela underhållet.
Kan man göra så? Är det inte meningen att jag ska ha underhåll för att barnbidraget inte räcker till då jag har dom fler dagar än honom?
Hur många dagar var ska man ha barnen egentligen varje månad för att jag ska slippa att betala honom hela den summan? Isf så ska jag ju inte ha underhåll.
Jag fattar helt ärligt ingenting, det här är nytt för mig och det känns som att han lurar mig totalt....Kan någon snälla förklara för mig? Jag ska ringa försäkringskassan imorgon och kolla med dom, för jag tänker inte söka underhåll om jag inte är berättigad till det bara för att han ska få barnbidraget och det ska bli "lika" fast mer pengar inblandat..
Och om jag nu tar tillbaka min ansökan om underhåll, ska han verkligen ha halva barnbidraget då trots att han har barnen MAX 12 dagar i månaden?
Tacksam för svar