• LeiaBus2010

Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer

Hur funkar det i regelverket? Jag har googlat och sökt överallt och kollat försäkringskassans hemsida men kan inte hitta någonting om detta.

Saken är den att jag har barnen mer än pappan. Dom är skrivna hos mig och dom går på dagis här. Pappan hämtar barnen på dagis torsdag varannan vecka och vi hämtar då hem dom på söndagen. Den andra veckan hämtar han dom på dagis på Onsdagen och vi hämtar hem dom på fredagkväll. På så sätt så får vi varannan helg. Detta gör ju att mina dagar blir fler än hans. Jag ansökte då om underhållsstöd för att han först gick med på att ha dom 8 nätter i månaden. 

Nu kommer han och säger att han ska ha hela barnbidraget för att jag får hela underhållet. 

Kan man göra så? Är det inte meningen att jag ska ha underhåll för att barnbidraget inte räcker till då jag har dom fler dagar än honom? 

Hur många dagar var ska man ha barnen egentligen varje månad för att jag ska slippa att betala honom hela den summan? Isf så ska jag ju inte ha underhåll. 

Jag fattar helt ärligt ingenting, det här är nytt för mig och det känns som att han lurar mig totalt....Kan någon snälla förklara för mig? Jag ska ringa försäkringskassan imorgon och kolla med dom, för jag tänker inte söka underhåll om jag inte är berättigad till det bara för att han ska få barnbidraget och det ska bli "lika" fast mer pengar inblandat.. 
    Och om jag nu tar tillbaka min ansökan om underhåll, ska han verkligen ha halva barnbidraget då trots att han har barnen MAX 12 dagar i månaden? 

Tacksam för svar 

Leia 2010-09-19
  • Svar på tråden Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer
  • Brumma
    Ejin skrev 2015-01-18 14:03:52 följande:

bb tillfaller hittils alltid mamman och det finns ingen tvingande lag om att hon måste dela med sig. Dock kommer det från och med 1a mars bli delat bb mellan föräldrarna men det gäller bara barn som är födda efter detta datum. för barn födda tidigare händer ingenting...

Fel.

Det är redan genomfört. Samt att om barnen är födda innan räcker det att en förälder anmäler att det ska delas. Mammans tillåtelse behovs alltså inte .
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-01-19 15:49:12 följande:

Ni ska inte strunta i underhåll.. han får däremot göra avdrag på underhållet.

Barnbidraget behåller du hela.

Glöm det. . Nu är ni ju överens om växelvis framöver ser jag...
  • Brumma
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-18 20:44:51 följande:

Vi räknar endast dagar i månaden.... just detta jag frågar om med underhåll... för han sa att jag skulle sätta 8 dygn i månaden.... så att han kunde ta bb.. han har nämligen inget jobb så han behöver ju inte betala uh till mig.... och det längsta han har barnen, per nätter i månaden är 10... så enligt fkassan så är jag berättigad det... jag fattar nada...

Det är även såhär, att barnens dagisavgift är 2300 kr här i kommunen och enligt reglerna så ska barnens utgifter på den folkbokförda adressen gå i första hand... dvs att hela bb försvinner för dagis och därför ska han eg. inte ha en krona, för det finns inga kronor att ge...

Ni kan begära att han betalar för sin del och du för din.en del kommuner vill inte gå med på det utan att man får kräva det.
  • Ejin
    Brumma skrev 2015-01-19 15:54:43 följande:
    Fel.

Det är redan genomfört. Samt att om barnen är födda innan räcker det att en förälder anmäler att det ska delas. Mammans tillåtelse behovs alltså inte .
    yes... min miss. Läste tidigare att de bara gällde barn födda efter mars men ser nu att jag missuppfattat formuleringen...
  • Ejin

men om ena föräldern har barnet tisdag söndag och den andra resten, räknas de då inte som växelvist? Man behöver ju inte ha exakt 50/50 för att de ska räknas som växelvist? 

• Satfläsk
    Ejin skrev 2015-01-19 19:21:49 följande:

men om ena föräldern har barnet tisdag söndag och den andra resten, räknas de då inte som växelvist? Man behöver ju inte ha exakt 50/50 för att de ska räknas som växelvist? 

Nej inte exakt 50/50 men jag tror att det är minst 12 dagar i månaden som gäller för att bb ska kunna delas.
  • Brumma
    Satfläsk skrev 2015-01-19 20:23:19 följande:

Nej inte exakt 50/50 men jag tror att det är minst 12 dagar i månaden som gäller för att bb ska kunna delas.

Det stämmer :)
  • LeiaBus2010

Så egentligen så ska jag inte dela barnbidraget heller? 

Han kan alltså söka om avdrag på underhåll? Men hur funkar det om han inte har någon inkomst och själv inte betalar underhållet. Kan han söka avdrag ändå då? 

Leia 2010-09-19
  • Alexi

Om han inte har någon taxerad inkomst betalar han ingenting och har förstås inget att göra avdrag ifrån.

• Brumma
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-21 12:31:26 följande:

Så egentligen så ska jag inte dela barnbidraget heller? 

Han kan alltså söka om avdrag på underhåll? Men hur funkar det om han inte har någon inkomst och själv inte betalar underhållet. Kan han söka avdrag ändå då? 

Om det inye är så att pappan har barnen 12 dygn i månaden.

Vet faktiskt inte om avdraget.. Det beror nog lite på om han har uppskov (dvs att försäkringskassan räknat ut vad han ska betala men att han för tillfället inte kan, då blir han återbetalningsskyldig) eller om de räknat ut att han inte skall betala något alls. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden, så vad han har nu är egentligen inte intressant.

Det kan även vara så att han skall meddela så att försäkringskassan gör avdrag till dig. Dvs att om han låter bli att meddela så får du en större summa pengar än vad du är berättigad till.
  • LeiaBus2010
    Brumma skrev 2015-01-21 12:57:30 följande:
    Om det inye är så att pappan har barnen 12 dygn i månaden.

Vet faktiskt inte om avdraget.. Det beror nog lite på om han har uppskov (dvs att försäkringskassan räknat ut vad han ska betala men att han för tillfället inte kan, då blir han återbetalningsskyldig) eller om de räknat ut att han inte skall betala något alls. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden, så vad han har nu är egentligen inte intressant.

Det kan även vara så att han skall meddela så att försäkringskassan gör avdrag till dig. Dvs att om han låter bli att meddela så får du en större summa pengar än vad du är berättigad till.

Jaha, det var därför som han verkade lite deppig över att dom kollat inkomst från 2013...  Varför gör dom det? Han kan ju ändå inte betala själv just nu? 

Dom är aldrig hos honom mer än 10 dygn i månaden... 

Leia 2010-09-19
  • Alexi

De använder ju taxerad inkomst och det är lång eftersläpning på de uppgifterna.

• Brumma
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-21 13:52:06 följande:

Jaha, det var därför som han verkade lite deppig över att dom kollat inkomst från 2013...  Varför gör dom det? Han kan ju ändå inte betala själv just nu? 

Dom är aldrig hos honom mer än 10 dygn i månaden... 

Vet faktiskt inte varför. Tycker det är lite galet. .. CSN gör ju samma sak när de beräknar hur mkt man skall betala tillbaka om jag inte tar miste. .

Då har vi alltså en situation där de tittat två år tillbaka - du jag antar han hade en inkomst?

Förmodligen har de då räknat ut att han skall betala fullt eller en del av underhållet (det krävs inte så stor inkomst för fullt). Kan han inte betala det för tillfället så läggs det på hög. Han blir alltså betalningsskyldig till försäkringskassan och det samlas på hög. Är han arbetslös i säg två år kommer han hinna arbeta upp en skuld på över 30000:- per barn...

Antar att han borde göra de där avdragen :)

Har han dem 10 dygn blir avdraget 318:- Du får alltså då 955:- ändå per barn..
  • LeiaBus2010
    Brumma skrev 2015-01-21 17:09:48 följande:
    Vet faktiskt inte varför. Tycker det är lite galet. .. CSN gör ju samma sak när de beräknar hur mkt man skall betala tillbaka om jag inte tar miste. .

Då har vi alltså en situation där de tittat två år tillbaka - du jag antar han hade en inkomst?

Förmodligen har de då räknat ut att han skall betala fullt eller en del av underhållet (det krävs inte så stor inkomst för fullt). Kan han inte betala det för tillfället så läggs det på hög. Han blir alltså betalningsskyldig till försäkringskassan och det samlas på hög. Är han arbetslös i säg två år kommer han hinna arbeta upp en skuld på över 30000:- per barn...

Antar att han borde göra de där avdragen :)

Har han dem 10 dygn blir avdraget 318:- Du får alltså då 955:- ändå per barn..

Ja, då, hade han en inkomst... så han blir betalningsskyldig sen när han får jobb då? Eller läser jag fel? 

Leia 2010-09-19
  • Brumma
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-26 09:26:03 följande:

Ja, då, hade han en inkomst... så han blir betalningsskyldig sen när han får jobb då? Eller läser jag fel? 

Ja. De räknar på inkomsten två år tillbaka o så räknar de ut vad de anser man kan betala. Har man två år tillbaka ingen inkomst (eller för låg) så räknar de att man betalar 0 eller en mindre del. Det räknas om varje år.

Kan man inte betala det de anser så kan man söka anstånd. Det innebär att de betalar ut underhållet till boendeförälder (dig) och umgängesföräldern får betala när möjlighet finns. Om han är arbetslös i ett år så hamnar skulden på 15200 som han får betala tillbaka samtidigt som han även börjar betala underhållet som vanligt.
  • LeiaBus2010
    Brumma skrev 2015-01-26 10:57:00 följande:
    Ja. De räknar på inkomsten två år tillbaka o så räknar de ut vad de anser man kan betala. Har man två år tillbaka ingen inkomst (eller för låg) så räknar de att man betalar 0 eller en mindre del. Det räknas om varje år.

Kan man inte betala det de anser så kan man söka anstånd. Det innebär att de betalar ut underhållet till boendeförälder (dig) och umgängesföräldern får betala när möjlighet finns. Om han är arbetslös i ett år så hamnar skulden på 15200 som han får betala tillbaka samtidigt som han även börjar betala underhållet som vanligt.
    Tack då vet jag... 
    Leia 2010-09-19
Svar på tråden Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer