• Gojtan

Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!

Detta kanske kan låta lite banalt i mångas ögon men jag är Emetofob och därmed livrädd för att kräkas själv.

Min fråga är huruvida detta är symptom på magsjuka eller matförgiftning. Sistnämnda vore ju så klart det lugnande alternativet.

Imorse klagade vår son på 5 år på att han var lite varm i magen. Av erfarenhet så vet jag att detta kan vara ett sätt för honom att säga att han mår illa. Han var lite hängig men efter att ha fått i sig makaroner och köttfärssås så var han strålande pigg och glad!

Vi for till simskolan som planerat och badade glatt i några timmar efteråt. Han var piggare än på länge!! När vi kom hem på kvällen så var han sugen på fika och vi åt varsinn smörgås. En timme senare började han klaga på att han var "varm" igen. Denna gång tog han av sig alla sina kläder och efter detta kunde han inte röra sig ur fläcken. Han var jätte matt!! Jag tog fram en spann och till slut spydde han kaskader!!

Han fick duscha och då frös han plötsligt istället. Men... Tio minuter senare så var han hur pigg som helst iiiigen!! Jag fattar ingenting!! Brukar magsjuka bete sig så här?? Eller kan det om vi har tur, vara matförgiftning? Dvs att allt är bra nu och vi andra inte kommer smittas????

Väääldigt tacksam för svar!

Mvh Emetofobmorsan!!

• Svar på tråden Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!
  • Gojtan

Han veeeerkar må hur bra som helst nu. Han är till och med hungrig!!! Det var två timmar sen han spydde nu. Kan magsjuka verkligen gå över så snabbt???

• Knocked up

Båda ja och nej....?
    Ge han bara nått litet och snällt för magen. Chansen är större att de kommer upp än stannar så tätt inpå.
    Ge vatten på matsked lite då och då. Inte stora klunkar. Ingen mjölk eller nått sött.
    Efter ett tag prova blåbärssoppa, salt kex, rostat bröd, kokt potatis, kokt fisk.. Ja allt snällt för magen. Isglass!

• Flickan och kråkan
    Gojtan skrev 2015-01-18 20:47:16 följande:

Han veeeerkar må hur bra som helst nu. Han är till och med hungrig!!! Det var två timmar sen han spydde nu. Kan magsjuka verkligen gå över så snabbt???

Vi hade magsjuka alla fem innan jul. 7-åringen kräktes en gång. Inget mer. 5-åringen kräktes ett par gånger under en förmiddag. Diaree efter det ett dygn. 1-åringen kräktes under en dag. Pigg och glad hela tiden och åt fruskt mellan kräkningarna. Jag och sambon blev sådär "vuxenmagsjuka". Kräktes massor under ett dygn samt dåliga i magen. Mådde uruselt.
  • Gojtan
    Knocked up skrev 2015-01-18 20:55:38 följande:

Båda ja och nej....?

Ge han bara nått litet och snällt för magen. Chansen är större att de kommer upp än stannar så tätt inpå.

Ge vatten på matsked lite då och då. Inte stora klunkar. Ingen mjölk eller nått sött.

Efter ett tag prova blåbärssoppa, salt kex, rostat bröd, kokt potatis, kokt fisk.. Ja allt snällt för magen. Isglass!

Usch ja nu kräktes han igen. Han blev plötsligt "varm" och behövde kräkas. Tio minuter innan var han hungrig!! Så det är magsjuka ändå! ;(
  • Gojtan
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-18 21:14:35 följande:

Vi hade magsjuka alla fem innan jul. 7-åringen kräktes en gång. Inget mer. 5-åringen kräktes ett par gånger under en förmiddag. Diaree efter det ett dygn. 1-åringen kräktes under en dag. Pigg och glad hela tiden och åt fruskt mellan kräkningarna. Jag och sambon blev sådär "vuxenmagsjuka". Kräktes massor under ett dygn samt dåliga i magen. Mådde uruselt.

Åh fyyyyy!! Då är det bara att hoppas på att man slipper sen då!!! ;((
  • Gojtan

Någon som vet hur fort vi kan räkna med att bli smittade???

• cosinus

FInns inga mallar för magsjuka. De kan se ut precis hur som helst.

Kräkas lite eller mycket, vara som vanligt i magen eller diaree, smitta lite eller mycket och ha väldigt olika inkubationstid.

Vi har haft varianter där en unge börjat kräkas en kväll och sen har vi alla andra däckat inom 2-3 timmar några dygn senare. Alla har slagits ut och varit ungefär jämnrisiga.

Men vi har också haft varianter där några kräkts en gång var och andra inte smittats alls.

Samt att vi har provat att tjejerna bara varit lite dåliga i magen men inte ens kräkts, killarna har legat och kräkts kaskader i flera timmar och vi vuxna har klarat oss.

Jag har barn som kräks relativt ofta av andra orsaker än magsjuka. De ggr det inte brukar vara magsjuka är:

Om barnet är småförkylt och anstränger sig, då kan de bli slemmiga i halsen och liksom kräkas av det när de hostar och inte riktigt får upp slemmet.

Om barnet inte alls klagat över nåt utan mer eller mindre bara kräks i farten och sen är i full fart igen. Hände väldigt ofta när de åt välling, då kunde de kräkas upp just vällingen om de sprang för mycket för tätt inpå. Händer ff men klart mer sällan.

Om den sonen som är allergisk fått i sig något han inte tål.

Om en av sönerna går över 39.5 i feber kräks han ofta av febern.

Men har barnet klagat det minsta på ont i magen eller varit hängiga i anslutning brukar det vara magsjuka. Därmed inte sagt att någon annan behöver åka dit men oftast brukar de få med sig någon i fallet. Sällan alla.

• Gojtan
    cosinus skrev 2015-01-18 21:28:27 följande:

FInns inga mallar för magsjuka. De kan se ut precis hur som helst.

Kräkas lite eller mycket, vara som vanligt i magen eller diaree, smitta lite eller mycket och ha väldigt olika inkubationstid.

Vi har haft varianter där en unge börjat kräkas en kväll och sen har vi alla andra däckat inom 2-3 timmar några dygn senare. Alla har slagits ut och varit ungefär jämnrisiga.

Men vi har också haft varianter där några kräkts en gång var och andra inte smittats alls.

Samt att vi har provat att tjejerna bara varit lite dåliga i magen men inte ens kräkts, killarna har legat och kräkts kaskader i flera timmar och vi vuxna har klarat oss.

Jag har barn som kräks relativt ofta av andra orsaker än magsjuka. De ggr det inte brukar vara magsjuka är:

Om barnet är småförkylt och anstränger sig, då kan de bli slemmiga i halsen och liksom kräkas av det när de hostar och inte riktigt får upp slemmet.

Om barnet inte alls klagat över nåt utan mer eller mindre bara kräks i farten och sen är i full fart igen. Hände väldigt ofta när de åt välling, då kunde de kräkas upp just vällingen om de sprang för mycket för tätt inpå. Händer ff men klart mer sällan.

Om den sonen som är allergisk fått i sig något han inte tål.

Om en av sönerna går över 39.5 i feber kräks han ofta av febern.

Men har barnet klagat det minsta på ont i magen eller varit hängiga i anslutning brukar det vara magsjuka. Därmed inte sagt att någon annan behöver åka dit men oftast brukar de få med sig någon i fallet. Sällan alla.

Tack för ditt svar! Vår son är lit svår att tolka. En annan gång klagade han över ont i magen och kräktes några gånger och var sen hur pigg som.helst! Denna gång har han blivit helt utmattad och bara klagat på att han är för varm. Vet inte om värmen kan vara i anslutning till illamående kanske och att han bäst kan beskriva det som att han blir varm(???).
  • cosinus
    Gojtan skrev 2015-01-18 21:26:34 följande:

Någon som vet hur fort vi kan räkna med att bli smittade???

Det vanligaste hos oss brukar vara ungefär 2 dygn, men det har hänt att det tagit 4 också.
  • KCL

Vi har haft sån jäkla otur att vi andra blev smittade efter en vecka (!) när mina barn var magsjuka en gång. Men vanligast är väl att man insjuknar efter en, två dagar skulle jag tro. 

Jag hade utgått från att det är magsjuka för att vara på säkra sidan. 

• Knocked up

Vi hade det förr förra helgen, jag och tre ungar.... Minsta började natten till lördagen och jag och äldsta fick det på söndagen och dottern under måndagen. Så det gick ju rätt snabbt undan..

• Gojtan
    KCL skrev 2015-01-18 23:39:17 följande:

Vi har haft sån jäkla otur att vi andra blev smittade efter en vecka (!) när mina barn var magsjuka en gång. Men vanligast är väl att man insjuknar efter en, två dagar skulle jag tro. 

Jag hade utgått från att det är magsjuka för att vara på säkra sidan. 

Åh fy stackare! En vecka, då tror man ju att eländet är över liksom.
  • Gojtan
    Knocked up skrev 2015-01-19 06:39:16 följande:

Vi hade det förr förra helgen, jag och tre ungar.... Minsta började natten till lördagen och jag och äldsta fick det på söndagen och dottern under måndagen. Så det gick ju rätt snabbt undan..

Ja enligt olika sökresultat på Google så är det ju 1-3 dagar man behöver våndas men jag "inbillar" mig att jag känner mig svag idag. Blir inte mycket intaget i matväg idag, kan jag säga. För min del alltså.
  • Gojtan

Vår son är kärnfrisk nu. Han var det redan imorse. Jag däremot kände mig liksom svag och vilade bort ett par timmar imorse. Har förvisso lågt blodtryck i vanliga fall men nu blev jag yr bara jag reste mig upp! Så har det varit hela dagen. Hoppas inte det blir värre nu inför kvällen. Har varit betydligt piggare på dagen (precis som vår son blev pigg mitt på dagen), men nu börjar jag känna mig konstig i kroppen igen.... Usch vad jobbigt att vara rädd hela tiden! Så himla rädd!!!

• Jeanetteemilia

Gå in på Vårdguiden (www.1177.se) så får du veta det du behöver om magsjuka och vinterkräksjukan :)  Kom ihåg att respektera 48h regeln efter att symptomen försvunnit för att inte smitta andra. 

• nozpa

Vi hade runt jul. Först kräktes 2 åringen. 1 gång mitt i natten. Pigg och somnade om. Kom inget mer. Ingen feber eller något.
    Efter 2 dagar så var det dags för 3 åringen. Vaknade på natten och mådde illa. Hon låg vaken i våran säng i ca 3 timmar, sedan behövde hon upp o kräkas.
    Sedan somnade hon om och några timmar senare när vi klev upp åt hon en stor frukost. Inget mer sedan.
    Var fler barn på förskolan som hade haft magsjuka. Och de flesta hade fått som våra barn. Jättekonstigt att det var så lindrigt. Jag blir alltid tvärdäckad.

Jag och pappan klarade oss utan minsta lilla krämpa. Man blir inte alltid smittad, speciellt inte när det gäller mindre barn. Hoppas att ni klarar er.

• Gojtan

Peppar peppar...jag slapp!!!! Men sambon blev sjuk - en hel vecka senare!!

Svar på tråden Hjälp!! magsjukan har nått vårt hus!!