hundhår skrev 2015-01-18 21:50:45 följande:
Anti-skall ska du aldrig aldrig använda på en hund som är ensam, hunden har bara ett sätt att tala om att den inte är redo. Absolut får en valp inte utsättas för ett antiskall halsband av något slag för då kan du få en hund som aldrig kommer att klara av att vara ensam. En valp och unghund måste få ta den tid det tar och tills dess är det att skaffa hundvakt eller så måste någon stanna hemma. Detta måste vara klart INNAN valpen kommer vem som ska stanna hemma när och att det finns någon att ringa i akuta situationer. Räkna inte med att lämna valpen längre stunder förrän den är ett år och efter det inte längre än 4-5 timmar varje dag totalt, att någon kommer hem och tar ut den en stund hjälper inte för en ung hund. En vuxen hund ska inte lämnas mer än 6 timmar per dag. Valpar och unghundar ska ha någon form av hundvakt tills de är helt mogna och detta kan också gå fram och tillbaka, de kan bli stressade av komma in i löp eller om det är en hanhund att många tikar löper och då kanske det plötsligt inte går att lämna alls igen och då behövs hundvakt igen. Hunddagis är stressigt och hunden bör vara vuxen innan den lämnas dit.
Svåra beteendeproblem på vuxna hundar, där kan ev. dressyrhalsband med vibration, vatten - ej citron med fjärrkontroll användas men då ska hunden vara vuxen och det ska bara göra under vägledning av någon som tränat hundar i många många år. Det låter som du behöver lära dig lite mera innan valpen kommer så gå en kurs INNAN valpen kommer, hundens hus finns i många städer annars kan de rekommendera någon med samma bra tänk som dem där du bor. Sök på nätet så hittar du företaget Hundens hus. Köp några bra böcker också - rekommenderar att du börjar med Min bästa vän av Marie Hansson Hallgren och kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt.
Bra foder - spanmmålsfritt torrfoder eller färskfoder. Godis utan socker, sötningsmedel, färgämnen och spannmål läs på förpackningen. Rent torkat kött är det bästa, ett svenskt bra märke är Pommys. Handla aldrig mat eller godis på en vanlig butik som ICA, rusta, överskottsbolaget eller konsum utan alltid i en djuraffär men som sagt läs alltid på förpackningen. Ben- råa märgben där märgen i mitten skrapats bort är perfekt finns små ben för små hundar, kan ges en gång i veckan i övrigt så återigen läs på förpackningarna och köp inte bara det billigaste. Detta är det enda undantaget du kan köpa på en vanlig mataffär, märgbenen finns i frysdisken på större affärer.
Det finns tugg gjorda av älghud vilket är riktigt bra både i kvalitet och för hundens mage.
Leksaker se till att ha starka säkra leksaker valpar tuggar mycket, kong av av olika slag är perfekt, undvik allt vad gummi heter och billiga leksaker på vanliga eller billiga affärer som rusta, öob etc. Valpar är starkare även små raser än vad man tror. Ett par gamla jeans klippta i rejäla bitar efter valpens storlek med en hård knut på är bra. Se bara till att valpen inte sväljer trådar.
Piss off eller urine off är en bra spray att ha hemma då de tar bort själva lukten och gör att valpen inte söker sig till samma ställe om och om igen. Detta köper du på djuraffärer. Vanliga rengöringsmedel gör bara så att vi människor inte känner doften men hundarna gör det. Detta kan snabba på rumsrenhetsträningen.
Jag har ju inte tänkt använda den när den är valp! Jag ska ju självklart träna den först att vara ensam hemma, men hade det verkligen inte funkat hade jag tagit till med halsbandet. Och nej hunden kommer heller inte behöva bli lämna själv utan vi har det under kontroll, när jag går tillbaka till skolan efter sommarlovet så finns min pappa,mamma och syster till hands. Min pappa ska också skaffa en katt så vi funderar på att skaffa dem samtidigt så dem har sällskap! :)
vi hade ben ute i hemmet hela tiden så våran förra hund hade tillgång till det när som helst, ett ben i veckan låter ju lite snålt :p
Tack för dina tips!