• Ebbagr

rädda din hund före ett barn

i mitt andra forum var det en som fråga " Om du skulle vara i en liv och död situation och var tvungen att välja mellan att rädda din hund eller ett ofrämmande barn vad hade du gjort?

Det skapade lite argumentationer så tänkte jag skulle göra ett eget forum för det då mitt forum inte ska bli fullt med argumentationer.

Om du inte har en hund så kanske du inte vet hur man som hundägare känner för sin hund. Men jag i alla fall ser min hund som min familjemedlem, som mitt barn som har jag ansvar över! Jag vill inte värdera min hund som mindre värd bara för att det är en hund, jag hade mått skit för barnet och barnets familj men jag kommer alltid sätta min familj först!

Jag undrar vad ni hade gjort, och snälla inga sura miner utan alla har rätt till att tycka och tänka vad de vill så acceptera det!

• Svar på tråden rädda din hund före ett barn
  • Anonym (TvungenvaraAnonymidag)
    Vanillaextract skrev 2015-01-28 16:35:02 följande:
    Underbara hundägare är dom som älskar sina hundar lite sådär lagom?
    "Normal" nivå skulle jag säga. Relevant, rationellt, osv
  • oOOo  oOOo
    Vanillaextract skrev 2015-01-28 16:35:02 följande:
    Underbara hundägare är dom som älskar sina hundar lite sådär lagom?
    De får älska sina husdjur hur mycket de vill men de inser att ett husdjur är ett husdjur och inte ett barn.
  • Vanillaextract
    Anonym (TvungenvaraAnonymidag) skrev 2015-01-28 16:36:50 följande:

"Normal" nivå skulle jag säga. Relevant, rationellt, osv

Men att älska någon har ju inget med ordet rationellt att göra någonsin. Mamman som har en son som beter sig som satans avkomma kommer förmodligen älska honom lika mycket som mamman till världens snällaste barn. Det handlar om ett automatiskt känslomässig kontakt till levande varelser.

Sen är en mammas kärlek logisk i att det är gynnande för artens överlevnad såklart men tror inte det är så du menar.

Mamman skulle rädda barnet av primitiva anledningar, det sitter i hennes ryggrad. Inte av logiska anledningar.

Vad som är normalt och inte är knappast någon bra mätstomme. Kolla vad som är normalt i Nordkorea liksom. Ordet normalt handlar liksom bara om hur vanligt och icke avvikande något är.
  • Vanillaextract
    oOOo oOOo skrev 2015-01-28 16:40:46 följande:

De får älska sina husdjur hur mycket de vill men de inser att ett husdjur är ett husdjur och inte ett barn.

Det håller jag med om. Man måste förstå skillnaderna mellan arter för att kunna behandla dom rätt. Människor som behandlar djur som barn gör dom en björntjänst. Men jag gissar på att de som säger att deras djur är som deras barn här i tråden inte menar det så bokstavligt.
  • Anonym (@)
    oOOo oOOo skrev 2015-01-28 16:06:07 följande:
    Bara hoppas vi slipper träffas. Kan du avlägsna dig från min närhet tack.
    Det hoppas jag också att vi gör, avskyvärda människor vill jag inte ha omkring mig.
    Känns det inte dåligt?
  • Anonym (sjukt)
    Ingram skrev 2015-01-28 14:26:11 följande:

Denna diskussion igen alltså!
    Kan inte bara människor vara okej med att andra tycker annorlunda än dem själva?! är det så provocerande att ha en annan åsikt?
    Har man inte gått i någon annans skor så bör man inte heller uttala sig om den, tala gärna om hur du känner men sätt inte stämplar på andra.

I ett samhälle finns det beteenden och uppfattningar som är oacceptabla, och som som inte under några omständigheter kan kallas okej. Att välja sin hund framför ett barn är exempel på detta.
    Ingram skrev 2015-01-28 15:17:31 följande:
    Faktum att Lene här har lite rätt, psykologer talar inte om "normalt" i sitt arbete och när man talar om den mänskliga psykologin så använder man sig i princip aldrig av ordet.
    Däremot talar man om vanligt beteende och avvikande beteende, sedan kan man inte bara häva ur sig att människor är sjuka om man inte har någon diagnos att ge dem.
    Det saknas inte kriterier för vad som kan anses vara normalt.
    Vilken störning/sjukdom , eller bara omognad, man lider av kan ju diskuteras. Det varierar från fall till fall, så här ska inga diagnoser sättas.
  • Anonym (Lene)
    oOOo oOOo skrev 2015-01-28 16:40:46 följande:
    Folk ser inte sitt husdjur som ett barn däremot kan man ju tycka om sitt husdjur mer än barn.
    Djur är bättre än människor på så många sätt och det är därför valet vore enkelt, jag väljer det som betyder något för mig och i det fallet är det djuret som jag har nära mig före någon okänd individ.
  • Anonym (K9)
    Anonym (sjukt) skrev 2015-01-28 22:30:29 följande:
    I ett samhälle finns det beteenden och uppfattningar som är oacceptabla, och som som inte under några omständigheter kan kallas okej. Att välja sin hund framför ett barn är exempel på detta.
    Ingram skrev 2015-01-28 15:17:31 följande:
    Faktum att Lene här har lite rätt, psykologer talar inte om "normalt" i sitt arbete och när man talar om den mänskliga psykologin så använder man sig i princip aldrig av ordet.
    Däremot talar man om vanligt beteende och avvikande beteende, sedan kan man inte bara häva ur sig att människor är sjuka om man inte har någon diagnos att ge dem.
    Det saknas inte kriterier för vad som kan anses vara normalt.
    Vilken störning/sjukdom , eller bara omognad, man lider av kan ju diskuteras. Det varierar från fall till fall, så här ska inga diagnoser sättas.
    Vad baserar du detta pa? Du menar pa att det ar oacceptabelt, men trots det ar vi ~33% som skulle gora det valet. Jag anser inte att ni andra 66% har ett oacceptabelt beteende. Men ditt betteende ar oacceptabelt. Att du inte kan acceptera att vi prioterar olika. Att folk inte accepterar homosexuella att leva tillsammans. Att folk inte accepterar folk med annan hudfarg. Att folk inte accepterar folk med annan kultur. Du ar vad som ar fel med samhallet. Du ska bort.
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (K9) skrev 2015-01-29 15:38:02 följande:
    Vad baserar du detta pa? Du menar pa att det ar oacceptabelt, men trots det ar vi ~33% som skulle gora det valet. Jag anser inte att ni andra 66% har ett oacceptabelt beteende. Men ditt betteende ar oacceptabelt. Att du inte kan acceptera att vi prioterar olika. Att folk inte accepterar homosexuella att leva tillsammans. Att folk inte accepterar folk med annan hudfarg. Att folk inte accepterar folk med annan kultur. Du ar vad som ar fel med samhallet. Du ska bort.
    Skriv på.
    I rest my case.
  • Jupiter
    Anonym (sjukt) skrev 2015-01-29 15:44:21 följande:
    Skriv på.
    I rest my case.
    Du är ju å andra sidan sjuk...
  • Lord Hans
    Anonym (K9) skrev 2015-01-29 15:38:02 följande:
    Riktigt bra skrivet! Du punkterade hans argument totalt. Bra gjort!
Svar på tråden rädda din hund före ett barn