• YouNameIt

    Från vilken ålder anser DU att ett barn bör ha ett eget rum?

    Från vilken ålder anser DU att ett barn bör ha ett eget rum? - Dvs när anser du att ett barn är så pass gammalt att barnet BEHÖVER ett eget rum?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 15:56
    Frågan syftar alltså till när du anser att ett barn är för gammalt för att fortsätta dela rum med ett syskon. - När BEHÖVER alltså ett barn ett alldeles eget rum, enligt dig?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Från vilken ålder anser DU att ett barn bör ha ett eget rum?
  • Jag är bara jag

    Frågan är inte alldeles lätt svara på eftersom den är för luddig. Ut ur föräldrarnas sovrum betyder ju inte nödvändigtvis att de får eget rum,det går ju utmärkt dela med syskon ett bra tag. Svarade 10 år,jag var 12 när jag fick eget rum och då hade jag saknat det ett bra tag.

  • YouNameIt
    Jag är bara jag skrev 2015-01-20 15:55:03 följande:

    Frågan är inte alldeles lätt svara på eftersom den är för luddig. Ut ur föräldrarnas sovrum betyder ju inte nödvändigtvis att de får eget rum,det går ju utmärkt dela med syskon ett bra tag. Svarade 10 år,jag var 12 när jag fick eget rum och då hade jag saknat det ett bra tag.


    Jag syftade på eget - EGET, dvs sluta dela med syskon.
    Tack för att du uppmärksammade slarvet. Ska försöka fixa till det. :)
  • YouNameIt
    Jag är bara jag skrev 2015-01-20 15:55:03 följande:

    Frågan är inte alldeles lätt svara på eftersom den är för luddig. Ut ur föräldrarnas sovrum betyder ju inte nödvändigtvis att de får eget rum,det går ju utmärkt dela med syskon ett bra tag. Svarade 10 år,jag var 12 när jag fick eget rum och då hade jag saknat det ett bra tag.


    Hm, blev det tydligare nu tro? Tungan ute
  • Enlängtan

    Tycker också det är svårt att svara för det beror på hur jämngamla syskonen är och om de är av samma kön samt hur pass väl de kommer överens.

    Två jämngamla ex systrar som kommer bra överens skulle kunna dela längre än kanske en bror och syster med tanke på inredning och intressen (generellt gäller väl inte i alla fall).

    Men tror den åldern när de börjar skaffa flickvän/pojkvän (som sover över) är då de bör/vill ha eget rum senast iaf.

    Men såklart beror det ju på hur många rum man har, kan man erbjuda eget rum tidigare så varför inte göra det liksom ?! :)

  • Natulcien

    När man blir tonåring, kanske..? Jag fick eget rum när jag var 10 år och då uppskattade jag ju det, men hade ju klarat mig ett tag till, förstås.
    Men runt 12 år kanske?

  • fluu

    Alltså, BEHÖVER ett eget rum gör man väl egentligen aldrig om man ska vara petig. Det är inget livsnödvändigt. Däremot skulle jag föredra(och göra allt jag kan för) att barnet får eget rum från sex-sju år i alla fall.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2

    Ett genomsnitt på 12 år skulle jag nog säga. När hormoner sprutar, dagböcker, smink och kärlekshistorier börjar ta över för tjejerna. Killarna är oftast lite mer diffusa i sina förändringar, men de börjar också behöva kunna dra sig undan för sig själva i den åldern.

  • Kina79

    Min äldsta fick eget rum för en månad sen, hon fyller 11 om några veckor. De två yngre tjejerna delar ff, de är snart 9 och snart 5 åt gamla.

    Min äldsta njuter av att ha eget rum, men hade överlevt att dela ett tag till. Kanske ett eller två år till.

  • Surrre

    Tio år, ungefär.

    Senast då barnet fyller tonåring.

    Dock tycker jag att inga barn ska behöva bo tre eller fler i samma rum.

  • En blå giraff

    Röstade 12 år. När barnet börjar bli tonåring tycker jag.

Svar på tråden Från vilken ålder anser DU att ett barn bör ha ett eget rum?