• Visflicka

Till Canaria med 5 1/2 månaders bebis. Ge mig råd!

Reser snart med vår lilla dotter till Puerto Rico på Kanarieöarna. Hon kommer då vara 5 1/2 månad. Vi reser med Fritidsresor.

Ge mig alla råd och tips ni har!

Kläder, medicin, annat? Hur incheckning med vagn?!

• Svar på tråden Till Canaria med 5 1/2 månaders bebis. Ge mig råd!
  • frökenelisabeth

Vi reste till Kanarieöarna när vår lille var 10,5 månader. Tog bärsele på resan och sen hyrde vi sulky på hotellet, men kanske lättare att ha med egen vagn i din bebis ålder? 

Annars har vi rest med egen vagn ett par gånger, paraplysulky kan man ibland få ha med sig till gaten, medan större vagnar får checkas in. Man kan ta med liften om man vill, men det är ju rätt tungt att släpa på så jag skulle absolut rekommendera sele. 

Vi var inte i Puerto Rico, utan Bahia Feliz, men det var toppen iaf, hoppas också ni får en bra resa! 

Barnmat och medicin får man ha med sig så mycket man vill på planet (behöver inte hålla sig till de övriga reglerna om vätskor), men var beredd att visa recept på medicin, eller smaka på barnmaten (ifall du inte ammar). 

Kläder behöver man nog inte vara så nojig med till en sådan liten, är ju lättare att hålla dem i skugga när de inte kryper.... solhatt kanske? Lite varmare kläder till kvällar och morgnar, samt om det blåser (en kofta t ex). 

• Frontline

Vi åkte till Turkiet när minsta var 3 månader och det var riktigt varmt så kläder behövdes inte mycket, nu var ju han lite mindre så han låg mest med blöja i vagnen i skuggan.

Alvedon var väl det vi hade med oss men behövdes inte..
    Vagnen checka vi in vid gaten precis när vi skulle borda planet, kan vara lite olika vart man reser från.

Vet inte hur varmt det är dit nu ska men mycket vätska är ju bra att få i

Ett tips är att ge barnet nässpray nån halvtimma innan flyget startar för att motverka trycket i öronen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Visflicka

Kommer väl vara som mest 25 grader, så så jättevarmt blir det inte. Men solskydd behövs förstås. Kommer såklart ha henne i skuggan men solen reflekteras ju i vattnet vid poolen. Och hur gör man när man ska bada för att skydda sig på bästa sätt?

• frökenelisabeth

En del hotell har babypool med tak, annars kan man köra med solhatt, badblöja och täckande uv-dräkt ifall man är orolig. Dock är sådana små ju inte i vattnet så länge, kanske 15-20 min åt gången, så det blir ju ändå inte enorma mängder sol.

• Alexi

Många hotell har bebispool med tak över. Annars köp solskyddskläder med lång ärm och ben och solhatt.

Ta med en bra vagn som är skön att sova i, med fullt liggläge och bra hjul. Vi var på Mallorca med en femmånaders, hon sov i vagnen alla våra luncher och middagar.

• Visflicka

Okej. Tack för tipsen. Men hur gör man vid säkerhetskontrollen när man ska röntgas? Håller jag i barnet samtidigt då? Läste att det finns någon slags specialingång för barnfamiljer...?

• Alexi
    Visflicka skrev 2015-01-24 10:15:16 följande:

Okej. Tack för tipsen. Men hur gör man vid säkerhetskontrollen när man ska röntgas? Håller jag i barnet samtidigt då? Läste att det finns någon slags specialingång för barnfamiljer...?

De hjälper nog dig med det på flygplatsen, det kan ju vara olika.
  • anna linde

Hett tips - beställ all barnmat, blöjor m.m på www.kit4kids.se! de levererar allt du beställer direkt till hotellet så att det finns på plats då det kommer fram. Min exman gjorde det när han reste sist med barnen. Sjukt skönt att slippa släpa!!

/Anna

Svar på tråden Till Canaria med 5 1/2 månaders bebis. Ge mig råd!