Judiths skrev 2015-01-25 18:37:27 följande:
Fast det där beror ju lite på hur stora barn man har också, det är ju en ungefärlig angivelse. Däremot ska det väl egentligen motsvara barnets längd, strl 68 ska passa en bebis på 68 cm. Min dotter är 85 cm och har storlek 86 i kläder. Hon är dock 2,5 år så åldersangivelsen som är 12-18 månader stämmer ju inte alls.
Till min dotter som är nätt och smal har HM och Lindex passat rätt bra. Kapp Ahl och Åhlens bassortiment har varit för stort. Pop:s leggings med reglerbar midja har funkat, deras övriga sortiment har varit för stora. Bäst passar Me Too, speciellt vissa modeller som är väldigt smala.
Ja precis, tanken är ju att det ska stämma mot längd inte mot ålder. Så åldersangivelsen får man alltid ta med en nya salt.
Min 6-åring kunde bl a ff ha strl 68 från PoP när han började dagis (17 månader gammal) och jag tror det stod 4-6 månader i de plaggen :)
Lindex minns jag som korta och breda i modellen på bebisavdelningen. HM rätt ok (framförallt deras L.O.G.G) och KappAhl tyckte jag var något större.
Hur principiellt fel det än må vara med väldigt mycket mindre tjejkläder än motsvarande på killsidan så har det varit räddningen för en av mina döttrar och mina smala killar. För de breda modellerna har ramla av mina ungar. Så jag har mer tackat och tagit emot ist för att uppröras, då har de iaf haft några kläder de kan ha.