• lizlemon

Själviska svärföräldrar?

Jag har varit tillsammans med min man i tio år. Under den tiden har förhållandet till svärföräldrarna gått upp och ner. Vi är olika som personer och jag kan känna igen både min mans bästa och sämsta sidor hos dem - de är t ex generösa, omtänksamma och kärleksfulla, men också hetsiga, snarstuckna och konfliktbenägna.

Jag kommer från en familj där man diskuterar mycket, pratar igenom saker och oftast kan lösa konflikter genom att prata i lugn ton, medan man i hans familj snarare ryker ihop, skriker och sedan lägger locket på. Flera i hans familj är mycket extroverta, jag är snarare introvert och behöver en stunds tystnad ibland.

Vi är också ganska olika vad gäller intressen. Jag kommer från en familj som ofta diskuterar nyheter, politik, litteratur etc kring köksbordet. I hans familj handlar  mycket av konversationen om släktanekdoter, vart gamla grannar och klasskompisar har flyttat, vilka jobb de har nu etc. Jag förväntas alltid vara intresserad av att höra vad morbror X gjort eller hur moster Y mår, däremot frågar de väldigt sällan om mig och min familj, de kan också ha starka åsikter om saker jag jobbar med utan att överhuvudtaget vara intresserade av mina kunskaper i ämnet etc. Det här har gjort att jag ganska ofta är tillbakadragen vid middagar och sociala sammankomster, att umgås med dem en och en går mycket bättre. (Till saken hör att mina svärföräldrar är lättstötta, så om jag skulle påpeka "nu känner jag experten Y du pratar om" eller fråga vänligt om vi kan byta samtalsämne skulle de ta illa upp - inte säga det rakt ut, utan snarare sura och bli kortfattade och tystlåtna.)

Under de senaste åren har vi kunnat mötas i intresset för våra två flickor, de älskar barnbarnen (även om jag ibland tycker att det är jobbigt att de går över mina gränser, t ex börjar skoja hysteriskt med barnen när de är övertrötta), men för några månader sedan hamnade min man i en jobbig konflikt med sina föräldrar och bröt i praktiken kontakten i flera veckor. Under den perioden sa föräldrarna också en hel del elaka saker om mig, inte direkt till mig - men till min man. Det verkade som att de ville skylla konflikten med sin son på mig, att jag är en besvärlig och svår person. Nu har de sagt förlåt och svärföräldrarna vill lappa ihop relationen igen. Kruxet är - att de vill göra det hemma hos sig, 60 mil bort. 

Jag är gravid i vecka 30, lider av foglossning och sömnproblem pga graviditeten, har två småbarn hemma, ett krävande jobb och ett hus. Det jag och familjen behöver - och det vet de också om - just nu är avlastning, t ex någon som kommer och hjälper till att ta barnen till och från förskolan, vi saknar släkt i närheten av oss. Men istället för att erbjuda sig att komma hit, propsar de på att vi ska åka till dem. Just nu, mitt i vintern, är det visst jätteviktigt att vi tar oss dit. Alternativen är typ: 12-14 timmar tur och retur i bil (måste stanna ofta med barnen) eller 12 timmar med tåg, allt på en helg, för att vi ska vara hos dem en dag och kväll (de bor för litet för att vi ska kunna sova över). Min man är så mån om att få det att funka bättre att han vill göra dem till viljes.

Jag förstår honom, men tycker ändå att de borde kunna ta sig till oss istället - vi bor stort - eller vänta tills i sommar, när vi kan resa med bebisen. Risken är bara att deras bild av mig som den krångliga ovilliga svärdottern förvärras. Vad tycker ni? Har ni rest runt som höggravida? Verkar mina krav helt orimliga? 

• Svar på tråden Själviska svärföräldrar?
  • Dixie

Händer det något särskilt denna helgen som gör att ni bör träffas? 
    Jag hade nog låtit pappan och barnen åka - så kan du stanna hemma och vila! 

Att ni behöver avlastning tycker jag inte hör hemma i denna diskussionen - det är trots allt ni som har valt att ha hus, heltidsjobb och snart 3 barn - detta kan ni inte kräva att era föräldrar kommer och löser! 

• isabellab

Jösses! Nej stanna där du är! Det kan vänta eller så får de komma till er. Varför ska du anstränga dig så till den milda grad när de dessutom nyss snackat skit om dig?

• lizlemon

Jag vet att jag försatt mig i situationen själv och kräver inte att svärföräldrarna ska komma hit och hjälpa oss! Men i och med att de vet att vår situation är extra jobbig just nu är jag förvånad över att de propsar på att vi ska åka. De har just gått i pension, är friska båda två, har all tid i världen att resa - medan vi som sagt lever i en mer besvärlig situation. Om läget var det omvända inbillar jag mig att jag hade funderat på om tidpunkten var så lämplig att kräva ett besök. (Vanligtvis åker vi och besöker varandra ungefär lika ofta, vi ses kanske fyra-fem gånger om året.)

• nozpa

Haha, har vi samma svärfamilj? :) Kände igen mig precis i din beskrivning av samtalsämnen och konflikthantering.

Nej, låt dom komma till er.

• Alexi

Men kan inte din man och barnen åka. Så att du får vila. Men helst med flyg förstås, tolv timmar tåg är ju galet, ni måste verkligen bo i varsin ände av landet.

• Natulcien

Men varför göra en sån stor grej av det?
    Säg som det är: "Nej, vi orkar/hinner/kan inte åka just nu. Men ni är välkomna till oss!"
    Tackar de ja - allt väl. Tackar de nej, ja då har ni i alla fall givit dem alternativ.

Är de så måna om relationen så kan de väl vänta ett tag i så fall? Det verkar väldigt bakvänt och dubbeltydigt att säga sig vilja lappa ihop en trasig relation, men samtidigt villkora detta och inte gå den andra parten till mötes alls. Tala om för dem att det är inte så man gör om man vill lappa ihop något.

• amia01
    nozpa skrev 2015-01-27 16:18:51 följande:

Haha, har vi samma svärfamilj? :) Kände igen mig precis i din beskrivning av samtalsämnen och konflikthantering.

Nej, låt dom komma till er.

Japp, här är en till som kan skriva under på TS inlägg. Dock bor mina svärföräldrar bara 10 minuter bort. För oss har det slutat med att vi har mycket begränsad kontakt med dem. Våra barn träffar dem ett par timmar varje vecka, men vi vuxna ses bara några gånger varje år.
    Började precis som TS beskriver det, men för oss eskalerade konflikten mellan min man och hans föräldrar till ett jätteproblem. Svärföräldrarna sade sig gång på gång vilja lösa konflikten, men för varje försök blev det bara värre. Till slut gav vi upp, och har nu bara en ytlig och saklig relation, där vi försöker hålla distansen för allas bästa. Tråkigt, men ett måste för att komma vidare med livet.

Så till TS, hur tror du att "försoningsresan" kommer att sluta? Kan det bli bra, trots att ni redan innan ni åker känner att det är fel?
    Tror det är bättre att ni är ärliga, men sakliga, och förklarar att ni inte orkar med en sådan resa just nu. Kan svärföräldrarna inte ta den ursäkten, så är det precis som i vårt fall - en konflikt de egentligen inte är intresserade av att lösa. De tänker mer på sig och sitt än på er relation och ert välbefinnande.
    Vill de ha en bra relation, och om de verkligen bryr sig om er, så har de också förståelse för situationen.
Svar på tråden Själviska svärföräldrar?