• Anonym (J.-vän)

Förintelsens minnesdag, vilka ska vi minnas?

Just nu pågår folkmord i Syrien och Irak, innan har vi haft andra ex. i Kambodja, Kina, Tyskland och Sovjet eller :"I den karibiska övärlden utplånades urbefolkningen helt."

En enda folkgrupp framhålls nu, en grupp vi kan gilla som homogena och ekonomiska, men även har grepp om vissa massmedia. I samma förintelse de drabbades av, drabbades även en massa andra grupper.

Så varför ska vi bara minns en grupp, kan det bero på deras ägarskap och att journalister är rödgröna?

• Svar på tråden Förintelsens minnesdag, vilka ska vi minnas?
  • Anonym (J.-vän)
    CarinaL26 skrev 2015-01-27 18:33:27 följande:

Patetiskt är bara förnamnet TS. Och du vågar inte ens visa ditt rätta nick. Är du rädd att judarna på FL ska identifiera dig eller vad?

Om man har familj vill man inte ha fördomar när man skriver om sina barn. Som läskunniga kan se gillar jag J, dom är homogena och ekonomiska som vi alla bör vara.

Du anser det rätt att bara minnas en folkgrupp?
  • FDFMGA
    Anonym (J.-vän) skrev 2015-01-27 18:31:11 följande:
    En del kanske skriver om sin familjer och vill inte blanda åsikter med fördomar.
    Varför bara en grupp, tar de eller andra upp de andra?
    Tja, jag får väl finna mig i att få det här raderat.

De flesta känner väl igen dig under nicket Runes, men senast var det Evernote du blev bannad som och idag är du tillbaka som LPE och dessutom igång med att som anonym ge uttryck för ditt judehat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (J.-vän)
    FDFMGA skrev 2015-01-27 18:38:35 följande:
    Tja, jag får väl finna mig i att få det här raderat.

De flesta känner väl igen dig under nicket Runes, men senast var det Evernote du blev bannad som och idag är du tillbaka som LPE och dessutom igång med att som anonym ge uttryck för ditt judehat.
    Den som uttrycker sin beundran för Judar hatar dem alltså, en märklig säregen logik.
  • Aniiee
    CarinaL26 skrev 2015-01-27 18:33:27 följande:

Patetiskt är bara förnamnet TS. Och du vågar inte ens visa ditt rätta nick. Är du rädd att judarna på FL ska identifiera dig eller vad?

Alla tre av oss......
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • MEE83
    Anonym (J.-vän) skrev 2015-01-27 18:37:38 följande:
    Du anser det rätt att bara minnas en folkgrupp?
    Jag tycker det hör till allmänbildningen att man är medveten om att många olika grupper drabbades. Romer, Judar, handikappade, diverse politiska grupperingar osv. Om du enbart förknippar förintelsen med förföljelsen av judarna är något som får stå för dig.

Sedan var väl judar den grupp som blev hårdast drabbad i proportion till deras antal, då blir det naturligt att det även är den gruppen som får störst fokus.

Om vi tar Auschwitz som exempel så tog dom i mot ungefär 1,3 miljoner fångar, jag tror den näst största gruppen var polacker, det var väl ca 200 000 polacker totalt, den överväldigande majoriteten av de som dog i Auschwitz var dock judar ca 700-800 000 judar. Så var det väl i de flesta förintelselägren.

Att det pågick massmord av andra grupper än nazisterna under andra världskriget är väl också något man bör veta för att ha rätt att kalla sig allmänbildad, japanernas behandling av kineser, sovjet unionens massmord och deporteringar osv.
  • Anonym (sixten9)

Vad är detta att minnas?? Inte ett skit!

Tacka vet jag bilden på min näthinna av kicki danielsson, när hon satt och åt kebabtallrik utanför NK. I en vit kavaj som framhävde hennes kropp ypperligt!

Frugan var inte så glad på mig när jag fastnade med blicken på henne!

Dock va jag snabbtänkt o slängde ur mig "fan va fint det vore med en kebab"

• ölburk2
    Anonym (J.-vän) skrev 2015-01-27 18:32:57 följande:
    Massinvandringen har knappast med Stalins massmord etc. att göra, snarare det IS håller på med nu.
    Det SD håller på med är precis det som andra rasister gör runt om i världen, å sån´t skit har mänskligheten fått mer än nog av.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Förtryckt

Vad är det för jävla fråga.
    Vi ska tänka på judarna, främst. Offren. Vidare var ju även zigenare och homosexuella offer, om än i mycket mindre omfattning.

Eller vad menar TS, ska vi tänka på nazisterna kanske?

• Anonym (Minns alla offer)

Vi ska minnas alla som föll offer i kriget, och anledningen till att de dog. Historien upprepar sig hela tiden, om än i mindre skala, så det är viktigt att fortsätta minnas och reagera när liknande saker händer igen

• Anonym (J.-vän)
    ölburk2 skrev 2015-01-27 19:12:05 följande:
    Det SD håller på med är precis det som andra rasister gör runt om i världen, å sån´t skit har mänskligheten fått mer än nog av.
    Vilken ras är det?
  • Anonym (J.-vän)
    Förtryckt skrev 2015-01-28 16:55:29 följande:

Vi ska tänka på judarna, främst. Offren. Vidare var ju även zigenare och homosexuella offer, om än i mycket mindre omfattning.

Det finns massor av folkmord och förintelser, som inte passar vissa som äger massmedia lika bra eller rödgröna journalister.
  • Anonym (En)
    Aniiee skrev 2015-01-27 18:44:47 följande:

Alla tre av oss......

Tre? Är vi egentligen så många här? :-P
  • Anonym (En)
    Förtryckt skrev 2015-01-28 16:55:29 följande:

Jag tror att TS menar att om vi minns förintelsen, dvs hur nazisterna försökte döda i stort sätt ALLA judarna, zigenare, homosexuellerna m.m, ska vi också minnas varje krigsoffer sedan dess.
  • Aniiee
    Anonym (En) skrev 2015-01-29 05:14:46 följande:
    Tre? Är vi egentligen så många här? :-P
    Jag tror det. Har stött på 2 till, så jag får det till tre med mig.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (En)
    Aniiee skrev 2015-01-29 06:36:49 följande:

Jag tror det. Har stött på 2 till, så jag får det till tre med mig.

Okej, 4 då.
  • Aniiee
    Anonym (En) skrev 2015-01-29 06:54:44 följande:
    Okej, 4 då.
    Solig
  • Anonym (J.-vän)
    Anonym (En) skrev 2015-01-29 05:45:33 följande:
    Jag tror att TS menar att om vi minns förintelsen, dvs hur nazisterna försökte döda i stort sätt ALLA judarna, zigenare, homosexuellerna m.m, ska vi också minnas varje krigsoffer sedan dess.
    Det verkar bara handla om judar och folkmord är inte krigsoffer.
Svar på tråden Förintelsens minnesdag, vilka ska vi minnas?