• Anonym (Osäker)

SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?

SVT:s reporter Rolf Fredriksson träffade henne, och de överlevande Hédi Fried och Emerich Roth, i samband med minnescermonin och frågade:

Har kronprinsessan funderat kring familjehistorien, det finns ju släktingar längre tillbaka i tiden som var anhängare av nazisterna och så finns det ju en annan person som Folke Bernadotte, som med de vita bussarna räddade folk ur koncentrationslägren?

?Lång historia?

? Nazismen är någonting fasansfullt. Det är en av mänsklighetens absolut värsta perioder. Men det är en lång historia och det går att ta del av den historien om man önskar, svarade kronprinsessan.

SVT:s fråga till kungligheten har kallats för både osmaklig och ett övertramp.

www.svt.se/kultur/svt-s-fraga-till-kronprinsessan-uppror

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?
  • EnGladPingvin

Det är såklart inte hennes fel vad hennes släktingar har gjort, det är inte heller någon som har anklagat henne för det eller försökt få henne att ta ansvar för det. De som tar det så tolkar frågan helt fel.

Letitia skrev 2015-01-31 05:07:32 följande:

För övrigt skulle kanske SvT:s reportrar bli förvånade, om de visste vad deras mor- eller farföräldrar gjorde på 1930- och 40-talet. Det var ju MÅNGA svenskar som hade nazistsympatier då, och till och med var med i olika nazistiska organisationer. I synnerhet akademiker och högt uppsatta personer (arbetare vände sig oftare till kommunistiska partier under dessa år). Men efter 1945 berättade de det aldrig för någon.

Reportern är antagligen fullt medveten om det du skriver. Det är ju precis det frågan handlade om och det är därför den är viktig. Det är något vi behöver minnas och ta lärdom av. Många svenskar sympatiserade med nazisterna som du säger, många vanliga människor såsom du och jag. Jag vet att jag har släktingar som inte lever idag som definitivt gjorde det. Personer jag upplevde som vanliga farbröder och som jag aldrig hade misstänkt något sådant om om vi inte fått reda på det när de dog. Det är otroligt viktigt att vi har kunskap om det nu när vi ser liknande strömmar i samhället normaliseras. Det var så det började den gången.

Nu handlade ju inte heller frågan bara om hennes morfar utan även om Folke Bernadotte. Det fanns hjältar också. Det fanns de som ställde sig upp och protesterade och som gjorde vad de kunde för att hjälpa. De människorna ska vi också minnas.
  • Gert

Journalisten kan var en revolutionär kommunist. Det finns några stycken på SVT.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Osäker) skrev 2015-01-31 02:30:29 följande:

Man bör nog veta vad släkten gjort och kunna ta ställning till det

Självklart är hon medveten om sin släkthistoria. Ställning har hon tagit genom att ta del i en tillställning som hedrar offren. Hennes privata tankar kring det hela är just det, privata.
  • Flash Gordon

1) Korkat tillfälle att ställa den frågan. Tar fokus helt från de överlevnader. Vilket vi ser i den efterdebatt som faktiskt finns om det där mötet.

2) Ja, vi har hört det där nu om Walther Sommerlath. Något nytt sedan sist? Nähä. Då är frågan: är det någon som orkar bry sig om saken en gång till? Snacka om att försöka mjölka det sista, sista ur en avklarad historia.

.
    Men visst, fråga har han ju rätt att göra.

• Anonym (Osäker)

Vickan ska bli Sveriges statsöverhuvud och ska kunna svara på alla frågor, eller avgå.

Varför hon gift sig med en hingst kan hon behålla själv.

• Letitia
    Anonym (Osäker) skrev 2015-02-01 08:18:36 följande:

Vickan ska bli Sveriges statsöverhuvud och ska kunna svara på alla frågor, eller avgå.

Varför hon gift sig med en hingst kan hon behålla själv.

"hingst"? Det verkar ju inte bli speciellt många barn gjorda i den sängkammaren..?
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • puss

Vad är det man ska svara på? Om frågan upprör? Ja, det gör den ju uppenbarligen. Ska jag svara på om JAG blir upprörd?

• Anonym (Osäker)
    Letitia skrev 2015-02-01 08:32:42 följande:
    "hingst"? Det verkar ju inte bli speciellt många barn gjorda i den sängkammaren..?
    Han kanske är defekt men organet är synat såg jag.
  • Anonym (Osäker)
    puss skrev 2015-02-01 08:39:09 följande:

Vad är det man ska svara på? Om frågan upprör? Ja, det gör den ju uppenbarligen. Ska jag svara på om JAG blir upprörd?

Jag blev inte upprörd, bara glad, men andra blev upprörda menar massmedia.
  • puss
    Anonym (Osäker) skrev 2015-02-01 08:46:09 följande:
    Jag blev inte upprörd, bara glad, men andra blev upprörda menar massmedia.
    Så frågan lyder "blev du upprörd av frågan?"?
  • fluu
    Letitia skrev 2015-02-01 08:32:42 följande:
    Eller så kan det ju vara så att de bara vill ha ett barn eller inte få tätt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Letitia
    fluu skrev 2015-02-01 11:18:31 följande:
    Eller så kan det ju vara så att de bara vill ha ett barn eller inte få tätt.
    Det tror jag faktiskt inte, eftersom det är deras sak att säkra tronföljden, och eftersom Victoria redan är inne på sina sista fruktsamma år. Dessutom vet ju alla att Daniel äter mediciner för att sätta ner immunförsvaret, och dessa sätter även ner produktionen av spermier. Samt att själva grundsjukdomen kan orsaka erektionsproblem. (Har bl.a. med blodtrycket att göra.)
  • fluu
    Letitia skrev 2015-02-01 11:26:06 följande:
    Det tror jag faktiskt inte, eftersom det är deras sak att säkra tronföljden, och eftersom Victoria redan är inne på sina sista fruktsamma år. Dessutom vet ju alla att Daniel äter mediciner för att sätta ner immunförsvaret, och dessa sätter även ner produktionen av spermier. Samt att själva grundsjukdomen kan orsaka erektionsproblem. (Har bl.a. med blodtrycket att göra.)
    Det kan ändå vara så att de är vettiga päron som inte skaffar barn bara för att(här ingår tronföljden).
  • Letitia
    fluu skrev 2015-02-01 11:36:26 följande:
    Det kan ändå vara så att de är vettiga päron som inte skaffar barn bara för att(här ingår tronföljden).
    OK, jag skulle inte säga att tronföljden är "ba' för att", då! Drömmer 

Men helt förutan detta, så tycker jag synd om Estelle om hon inte får något syskon. Hon behöver ett syskon ännu mer än barn i allmänhet, eftersom hennes ställning är så speciell, och hennes uppväxt av nödvändighet måste bli så isolerad. Det blir så konstigt när föräldrar skickar fram sina små barn, jämnåriga med Estelle, att ge henne blombuketter... Vad lär det henne om hur man leker med andra barn på ett naturligt sätt..? Hon behöver någon som är i samma situation att luta sig mot.
  • fluu
    Letitia skrev 2015-02-01 11:41:47 följande:
    OK, jag skulle inte säga att tronföljden är "ba' för att", då! Drömmer  smile2.gif

Men helt förutan detta, så tycker jag synd om Estelle om hon inte får något syskon. Hon behöver ett syskon ännu mer än barn i allmänhet, eftersom hennes ställning är så speciell, och hennes uppväxt av nödvändighet måste bli så isolerad. Det blir så konstigt när föräldrar skickar fram sina små barn, jämnåriga med Estelle, att ge henne blombuketter... Vad lär det henne om hur man leker med andra barn på ett naturligt sätt..? Hon behöver någon som är i samma situation att luta sig mot.
    För rojalisten är det absolut inte det, det fattar jag med. MEN det är ytterst sunt att de sätter sin familj och sina barn över det, DÅ är det i allra högsta grad en skitsak.

Jag tycker inte synd om någon bara för att de har inte har syskon, så bittert ensambarn jag är. Däremot tycker jag synd om barn som kommer till världen fast föräldrarna egentligen inte vill eller orkar, bara för att ge ettan ett syskon.
  • Flash Gordon
    Letitia skrev 2015-02-01 11:26:06 följande:
    Tronföljden är just nu:

1) Victoria
    2) Estelle
    3) C-P
    4) Madeleine
    5) Leonore
    6) Madeleines kommande barn

Sedan kommer alla barn efter ovanstående personer att ingå i tronföljden de med. C-P lär ju hinna få ett par barn han med.

Så det finns gott om personer som säkrar det svenska kungahuset så länge vi lever i alla fall. 
  • puss

KAN NÅN FÖRTYDLIGA FRÅGAN? den är jävligt oklar.

Ska man vara på om man själv tycker frågan är upprörande?

• Anonym (braa)
    fluu skrev 2015-02-01 12:19:57 följande:
    För rojalisten är det absolut inte det, det fattar jag med. MEN det är ytterst sunt att de sätter sin familj och sina barn över det, DÅ är det i allra högsta grad en skitsak.

Jag tycker inte synd om någon bara för att de har inte har syskon, så bittert ensambarn jag är. Däremot tycker jag synd om barn som kommer till världen fast föräldrarna egentligen inte vill eller orkar, bara för att ge ettan ett syskon.
Svar på tråden SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?