• mormor 1965

1 åring som väger 7,5 kg

Mitt barnbarn, 1,3 månader väger bara 7,5 kg, har gått ner i vikt och växer inte som hon ska. Äter väldigt lite men ammas som tur ännu. Nu ska hon bli skickad på utredning. Vad kan det vara för fel? Allergi är det ej för det är redan kollat.

• Svar på tråden 1 åring som väger 7,5 kg
  • Eleonor01

Jag menar på vilket sätt har de kollat det? Jag vägde också bara 7 kg när jag var ett. De kom aldrig fram till vad det var. Har idag dock en konstaterad tarmsjukdom som jag med all säkerhet lidit av även då

• mormor 1965

De har tagit blodprover. Men nu ska en grundligare utredning göras. Vad har du för tarmsjukdom och vad innebär det,?

• Anonym (Har också en liten)
    Eleonor01 skrev 2015-01-31 18:24:23 följande:

Jag menar på vilket sätt har de kollat det? Jag vägde också bara 7 kg när jag var ett. De kom aldrig fram till vad det var. Har idag dock en konstaterad tarmsjukdom som jag med all säkerhet lidit av även då

Får jag fråga vilken tarmsjukdom? Jag har en 2,5-åring på 10 kg som vi utrett men inte hittat något "fel" på. Det enda bekymmer hon har är förstoppning.
  • Limaliie

Jag tänker på glutenintolerans? Det syns la inte alltid på blodprov? Jag är själv glutenintolerant och hade just det symptomet när jag var bebis och runt 1 år. Det var så de upptäckte det, gick itne upp i vikt som jag skulle och var smal.

• Dr Mupp

Min son vägde ca 8 kg som ettåring och väger idag som femåring strax under 15 kg. Fullt frisk. Bara liten.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mormor 1965

Var han också jättekinkig med maten?

Dr Mupp skrev 2015-01-31 21:03:32 följande:

Min son vägde ca 8 kg som ettåring och väger idag som femåring strax under 15 kg. Fullt frisk. Bara liten.

• Anonym (Liten tjej)

Min dotter är 3år o väger runt 10-11kg liten tjej men inget fel på henne...

• Anonym (också liten)

Glutenintolerans eller förstoppning är inte ovanliga orsaker till att barn inte växer som de ska, men detta brukar man vara rätt bra på att kolla upp inom sjukvården. 

En annan orsak, som kan vara mer svårupptäckt för läkare handlar om  emotionell och/eller praktisk omsorgssvikt, t ex om en förälder har en obehandlad eller oupptäckt depression och inte förmår ge den kärlek och omsorg ett litet barn behöver. Detta brukar man benämna "non organic failure to thrive". 

Är ett barn kinkigt med maten så kan det ju vara så att barnet faktiskt inte får i sig tillräckligt med näring för att växa ordentligt. 

Sist men inte minst så kan växten ju också påverkas av även de "vanliga" sjukdomarna som förkylning och magsjukor - har barnet haft en säsong med många av dessa infektioner, som också påverkat aptiten, så kan detta ju vara orsaken. 

Min son vägde något hekto mer än ditt barnbarn vid ett års ålder. 7,8 eller 7,9 kg tror jag. Han är nu 2,5 år och fortfarande liten, men sannolikt utan att det är något "fel" på honom (vi har många små människor i bägge släkter, så han har nog bara ärvt korta gener). Han har också varit väldigt kinkig med maten i perioder, och när han var ett år ville han helst bara amma och slippa äta vanlig mat (men åt dock litegrann ändå). Via dietister på sjukhuset har vi fått recept på en vällingliknande näringsdryck som han älskar, och som innehåller alla näringsämnen man behöver plus massvis med kalorier. Den är jättebra att ha som tillskott, och när han blir sjuk, för att han inte ska tappa för mycket i vikt. I vanliga fall får han en flaska varje kväll, och då vet vi dels att han inte är hungrig när han somnar, dels att han i alla fall får i sig något som är näringsrikt.  

Hoppas ni får bra råd och stöd med barnbarnet! Vi har väldigt goda erfarenheter av barnsjukvården, de har varit noggranna och hjälpsamma och det känns tryggt att de håller lite extra koll på vår son och hans vikt, även om de alltså inte räknar med att något är fel. Dock kan det om några år bli aktuellt med tillväxthormonbehandling, ifall man räknar med att han kommer bli så liten att det blir ett socialt handikapp. 

• fluu

Det måste ju inte vara något fel, men bra att de utreder för säkerhets skull. Om så bara för att slippa oron och gå runt och undra. Själv har jag en treåring på 11,5 kg, också helt normal och frisk, men liten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jodyanna

Min son är 2 år och väger nu 10 kg. Han är mjölkproteinallergisk. Sen astma så andas kortison och ventoline vilket gör honom speedad.

• Dr Mupp
    mormor 1965 skrev 2015-01-31 22:14:36 följande:

Var han också jättekinkig med maten?

Nej, äter normalt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

Jo just det han är heterozygot laktosintolerant och har ätit laktosreduserad kost sen han var tre. Storebror är också laktosintolerant och mycket längre och tyngre. 

Även jag är laktosintolerant (heterozygot).

• Eleonor01
    mormor 1965 skrev 2015-01-31 19:26:30 följande:

De har tagit blodprover. Men nu ska en grundligare utredning göras. Vad har du för tarmsjukdom och vad innebär det,?

Det räcker inte med blod. De kan vara negativa men ändå finns en allergi. Uteslutning är det enda sättet. Jag har något som väldigt få människor har å om du googlat kommet du finns att hundar drabbas men sök lite till så hittar du. Eosinofil enterit
  • Eleonor01
    Anonym (Har också en liten) skrev 2015-01-31 20:04:04 följande:
    Får jag fråga vilken tarmsjukdom? Jag har en 2,5-åring på 10 kg som vi utrett men inte hittat något "fel" på. Det enda bekymmer hon har är förstoppning.
    Eosinofil enterit. Diagnos kan msn endast få m blodprov å biopsi. Googlar du så finner du att hundar får det men leta lite till så hittar du
  • Eleonor01

Jag vägrade äta när Jag var liten. Var förstoppad å ibland lös. Min mamma fick lura i mig välling när jag sov för att få i mig något alls. Nu är jag 34 så vården har väl kommit längre nu får jag hoppas. Om någon undrar över något så går det bra att skicka pm så kan förklara mer om ni vill. Annars lycka till

Svar på tråden 1 åring som väger 7,5 kg