• Tildaww

Katt som haltar och har sår :(

Hej!

Jag hämtade förman vecka sen hem en katt som varit utekatt förut men inte kunde bo kvar av vissa anledningar, han är ganska gosig men bits om man klappar ibland.

Har förut märkt ett litet sår på ena frambenet, han slickar på det ibland men jag tänkte att det läker väl, ser inte infekterat ut eller så., idag märkte jag att det var två st sår och så började han halta på det benet, han stödjer fortfarande på det men går mycket långsammare och verkar ha lite ont, men kan inte känna.

Äter och dricker som vanligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-01 13:24
    Glömde att ställa självs frågan, är det någon som vet vad det kan vara för sår? Någon som sett något liknande? Kommer självklart uppsöka veterinär om han inte blir bättre imorgon, men det känns inte så akut än.

• Svar på tråden Katt som haltar och har sår :(
  • Tildaww

Okej, då ringer jag dit! Tack

EnGladPingvin skrev 2015-02-01 15:44:41 följande:

Jag tycker du ska ringa en veterinär och rådfråga.

Agrias telefonveterinär svarar i telefon kvällar och helger och man behöver inte ha försäkring hos dem för att ringa.

www.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren

• Tildaww

Okej, vad bra då vet jag det!

Jo förstår att det är djurplågeri men somsagt verkar han inte plågas just nu men tack för tipsen.

Ambulansliv skrev 2015-02-01 14:57:49 följande:

För kännedom så finns det dygnet runt öppna djursjukhus över hela landet. Garanterat i Uppsala.

Jobb är ingen ursäkt om ett djur lider (vilket inte din katt tycks göra just NU). Läs djurskyddslagen.

• zZzZz
    Tildaww skrev 2015-02-01 14:21:03 följande:

Okej förlåt, menade alla utom just dig som faktiskt försökte hjälpa till. Tack för det!

Ska försöka tvätta och titta, nej han verkar inte påverkad alls och är pigg och glad.

Tycker bara det är tråkigt att man ställer en fråga utan att få svar utan bara att man ska ta sig till veterinären, när man jobbar ikväll och kanske inte kan ta sig iväg till en veterinär som dessutom antagligen är stäng idag, på en röd dag (söndag idag, i alla fall här i Uppsala) och detta inte är något superakut då han faktiskt inte är döende uran bara haltar litegrann.

Nä, Uppsala har faktiskt universitetsdjursjukhuset i ultuna, öppet varje dag..
  • Tildaww

Och då tillbaka till problemet, att det inte är en akut skada då han inte har speciellt ont vad jag kan se.

För allas information har jag kontaktat en veterinär så nu kan ni andas ut över att min katt slippr plågas.

Sen undrar jag om ni undrar lika mycket över djuren ni har på tallriken, den diskussionen hör egentligen inte hit men ni har sån dubbelmoral att jag mår illa. Om ni inte alla är veganer, förstås, då tar jag tillbaka det jag sagt!

zZzZz skrev 2015-02-01 18:31:29 följande:

Nä, Uppsala har faktiskt universitetsdjursjukhuset i ultuna, öppet varje dag..

• nozpa
    Tildaww skrev 2015-02-01 20:00:54 följande:

Och då tillbaka till problemet, att det inte är en akut skada då han inte har speciellt ont vad jag kan se.

För allas information har jag kontaktat en veterinär så nu kan ni andas ut över att min katt slippr plågas.

Sen undrar jag om ni undrar lika mycket över djuren ni har på tallriken, den diskussionen hör egentligen inte hit men ni har sån dubbelmoral att jag mår illa. Om ni inte alla är veganer, förstås, då tar jag tillbaka det jag sagt!

Den dagen du ser en katt ha ont så är det riktigt, riktigt illa med den katten. Katter visar inte sig svaga.

Många blir förvånade över att deras katt var sååå sjuk då den bara visat någon dag att den mådde dåligt. Men så är det med katter.

Nu säger jag inte att din katt lider, men det är en sak som är bra att veta om.

Hoppas att han blir pigg snart.
  • zZzZz
    Tildaww skrev 2015-02-01 20:00:54 följande:

Eftersom Du inte är en vetrinär så vet du inte om det är akut eller inte....

En av våra katter kom hem med ett sår i tassen, haltade och så, vi besökte vetrinären, visade sig vara värre än så, han fick sy två stygn på bröstet, dom hittade fyra sår på honom han hade blivit biten i tassen (tand gått rak igenom) ändå så visade han inget av detta, han ville ut igen, så katter visar sig inte svaga...

Så när man ser sin katt vara skadad så är det ett besök till vetrinären som gäller, behöver rengöras, och så, sen ska katten få medicin så såren läker...

Sen att du jämför detta med "djuren ni har på tallriken" är helt stört, vi pratar nu om en KATT, ett husdjur... jag äter inte katter...

Du kanske borde göra dig av med dina husdjur, för dom förtjänar någon husse/matte som faktiskt tar hand om dom...

Sen att du är sjukt otrevlig som ovan, är bara tragiskt när Du skriver en tråd och ber om hjälp...
  • Ambulansliv
    zZzZz skrev 2015-02-01 22:28:42 följande:

Eftersom Du inte är en vetrinär så vet du inte om det är akut eller inte....

En av våra katter kom hem med ett sår i tassen, haltade och så, vi besökte vetrinären, visade sig vara värre än så, han fick sy två stygn på bröstet, dom hittade fyra sår på honom han hade blivit biten i tassen (tand gått rak igenom) ändå så visade han inget av detta, han ville ut igen, så katter visar sig inte svaga...

Så när man ser sin katt vara skadad så är det ett besök till vetrinären som gäller, behöver rengöras, och så, sen ska katten få medicin så såren läker...

Sen att du jämför detta med "djuren ni har på tallriken" är helt stört, vi pratar nu om en KATT, ett husdjur... jag äter inte katter...

Du kanske borde göra dig av med dina husdjur, för dom förtjänar någon husse/matte som faktiskt tar hand om dom...

Sen att du är sjukt otrevlig som ovan, är bara tragiskt när Du skriver en tråd och ber om hjälp...

Och här kommer nästa ytterlighet....DU!

Medicin så såren läker?!?!
  • zZzZz
    Ambulansliv skrev 2015-02-01 23:12:56 följande:
    Och här kommer nästa ytterlighet....DU!

Medicin så såren läker?!?!
    Kanske inte så själva såren läker, men skyddar mot infektioner och annat som kan ha börjat ske, därför får dom medicin utskrivet som man ska ge dom i 10dagar...

Såren läker av sig själv, när dom blivit omskötta av vetrinär personal..

• Ambulansliv
    zZzZz skrev 2015-02-01 23:46:00 följande:

Kanske inte så själva såren läker, men skyddar mot infektioner och annat som kan ha börjat ske, därför får dom medicin utskrivet som man ska ge dom i 10dagar...

Såren läker av sig själv, när dom blivit omskötta av vetrinär personal..

Veterinär personal?

Katter på pc om de har en infektion. Inte för att skydda.

Du, ska man ge råd ska man veta, inte basera råden på att man varit med om nåt en gång...som KAN ha varit nåt liknande....
  • zZzZz
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 00:25:36 följande:

Veterinär personal?

Katter på pc om de har en infektion. Inte för att skydda.

Du, ska man ge råd ska man veta, inte basera råden på att man varit med om nåt en gång...som KAN ha varit nåt liknande....

Hände våran katt ganska nyligen, och ja, personalen på veterinärkliniken tog han om

våran katt och vi fick medicin utskrivet som katten skulle ha..

Att du sen leker märkvärdig och inte ens verkar ha något att tillföra tråden är ju super :)

Mitt råd var fortfaranlde baserat på det ts skrev i topic, att besöka veterinär...
  • nozpa
    zZzZz skrev 2015-02-02 00:36:35 följande:
    Hände våran katt ganska nyligen, och ja, personalen på veterinärkliniken tog han om

våran katt och vi fick medicin utskrivet som katten skulle ha..

Att du sen leker märkvärdig och inte ens verkar ha något att tillföra tråden är ju super :)

Mitt råd var fortfaranlde baserat på det ts skrev i topic, att besöka veterinär...
    Metacam brukar vara vanligt att dom får. Det är antiinflammatoriskt.
  • Ambulansliv
    nozpa skrev 2015-02-02 11:03:00 följande:
    Metacam brukar vara vanligt att dom får. Det är antiinflammatoriskt.
    Smärtstillande, antinflammatoriskt läker inga sår. Har katten ont i leder eller är opererade i magen kan det lindra smärtan på ett bra sätt.
    DOCK det är ett rävgift och ganska farligt för djuren. Har man otur dör dom i blödande magsår. Därför får man nogranna instruktioner när detta skrivs ut. 

Får katten sår, spec om den blivit biten av en annan katt, så är risken stor att det blir en abcess som måste dräneras och såret hållas öppet så att det läker innifrån. 

Såååå....jag hade inget att tillföra?
  • nozpa
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 16:55:28 följande:
    Smärtstillande, antinflammatoriskt läker inga sår. Har katten ont i leder eller är opererade i magen kan det lindra smärtan på ett bra sätt.
    DOCK det är ett rävgift och ganska farligt för djuren. Har man otur dör dom i blödande magsår. Därför får man nogranna instruktioner när detta skrivs ut. 

Får katten sår, spec om den blivit biten av en annan katt, så är risken stor att det blir en abcess som måste dräneras och såret hållas öppet så att det läker innifrån. 

Såååå....jag hade inget att tillföra?
    Vad pratar du om? Jag har inte argumenterat emot dig. Skrev att metacam är det som brukar skrivas ut.

Sluta vara så jäkla otrevlig.
  • Ambulansliv
    nozpa skrev 2015-02-02 18:46:05 följande:
    Vad pratar du om? Jag har inte argumenterat emot dig. Skrev att metacam är det som brukar skrivas ut.

Sluta vara så jäkla otrevlig.
    Du skriver en massa saker som inte stämmer och DESSUTOM anklagar du mig för att vara märkvärdig och inte kunna tillföra något.
    Jag har rättat dina felaktga påståenden då dom är tagna ur ett sammanhang och in i ett annat som dom inte stämmer med. Förstår du? Att det inte bara går att ta sitt enskilda enda fall och tro att det är så man gör med ALLA katter som har ett sår, skit samma vilket typ av sår osv. 
  • nozpa
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 18:55:58 följande:
    Du skriver en massa saker som inte stämmer och DESSUTOM anklagar du mig för att vara märkvärdig och inte kunna tillföra något.
    Jag har rättat dina felaktga påståenden då dom är tagna ur ett sammanhang och in i ett annat som dom inte stämmer med. Förstår du? Att det inte bara går att ta sitt enskilda enda fall och tro att det är så man gör med ALLA katter som har ett sår, skit samma vilket typ av sår osv. 
    Tror du blandar ihop  mig med någon annan. eller kan du citera det inlägget du pratar om. Har nämligen inte skrivit ett ord till dig i denna tråd tidigare.
    Du får hålla reda på vem du skriver till.
  • Ambulansliv
    nozpa skrev 2015-02-02 18:57:50 följande:
    Tror du blandar ihop  mig med någon annan. eller kan du citera det inlägget du pratar om. Har nämligen inte skrivit ett ord till dig i denna tråd tidigare.
    Du får hålla reda på vem du skriver till.
    Jag ber om ursäkt, sämre än så är jag inte. Men kolla, ni har väldigt lika avatar
    Dessutom var ditt inlägg till zzzzzzz precis som att hon kom på själv vad det var hon sökte. 

MEN, man ger ändå inte Metacam för att sår ska läka. Det är inte användingsområdet. Sår är infekterade inte inflammerade.
  • nozpa
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 19:19:34 följande:
    Jag ber om ursäkt, sämre än så är jag inte. Men kolla, ni har väldigt lika avatar
    Dessutom var ditt inlägg till zzzzzzz precis som att hon kom på själv vad det var hon sökte. 

MEN, man ger ändå inte Metacam för att sår ska läka. Det är inte användingsområdet. Sår är infekterade inte inflammerade.
    Det är lugnt du. Nej har inte heller påstått att man ger metacam för att sår ska läka. Hjälpte bara personen med att namnge vad jag gissar på att dom skrev ut.
  • Ambulansliv
    nozpa skrev 2015-02-02 19:22:53 följande:
    Det är lugnt du. Nej har inte heller påstått att man ger metacam för att sår ska läka. Hjälpte bara personen med att namnge vad jag gissar på att dom skrev ut.
    Men så bra att VI är överens i vart fall  
    Osså hoppas jag folk som inte vet vad dom pratar om (inte du och inte jag) håller sig ifrån att ge råd de eg har noll koll på!

Ha en bra kväll!
Svar på tråden Katt som haltar och har sår :(