• Mamman30

Diarré lördag, dagis måndag?

Min son hade kraftig diarré i lördags. Pigg och glad i övrigt men åt dåligt. Har idag inte haft nån diarré, inte bajsat alls och dålig aptit. Pigg och springer o leker.

Jag tycker han ska vara hemma imorgon men det tycker inte sambon. Vad säger ni?

• Svar på tråden Diarré lördag, dagis måndag?
  • Nyfikna72

Fast man kan ju inte jämföra diarrée med en smittsam magsjuka.......man kan ju ha taskig konsistens på skiten utan att för den sakens skull vara smittobärare. Idag är ju folk alldeles besatta i sånt här och ibland känner man att barnen ska vara hemma veckovis bara man nämner att det bajsats löst nån dag.........

• Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2015-02-01 17:14:40 följande:

Fast man kan ju inte jämföra diarrée med en smittsam magsjuka.......man kan ju ha taskig konsistens på skiten utan att för den sakens skull vara smittobärare. Idag är ju folk alldeles besatta i sånt här och ibland känner man att barnen ska vara hemma veckovis bara man nämner att det bajsats löst nån dag.........

Viss skillnad på "löst bajs" och "kraftig diarré" dock...
    Inte håller man väl ett lösbajsande barn hemma, men ett barn med kraftig diarré skulle jag definitivt hålla hemma. Alla kräks inte av magsjuka, vissa får "bara" diarré. Men inte desto mindre kan de smitta andra som kanske får sjukan i en värre form. Inte besatt, bara sunt.
  • MajaVira

Hemma. Förutom att det ska ha gått 48 timmar sedan sista sympton, bör barnet också ätit okej en dag innan det är dags att gå tillbaka till dagis/skola. Och nej, man kan inte avrunda ner till 45 - 40 - 36 timmar...

• modsey

har det gått nästan 2 dygn från sista diarrén verkar det ha gjort hos er, så om han är pigg och äter normalt så visst skulle jag skicka.

• MajaVira
    modsey skrev 2015-02-01 17:42:38 följande:
    har det gått nästan 2 dygn från sista diarrén verkar det ha gjort hos er, så om han är pigg och äter normalt så visst skulle jag skicka.
    Barnet var ju sjukt igår, så om det inte hände på morgonen har det inte gått två dygn imorgon bitti.
  • modsey
    MajaVira skrev 2015-02-01 17:50:38 följande:
    Barnet var ju sjukt igår, så om det inte hände på morgonen har det inte gått två dygn imorgon bitti.
    och var det på morgonen har det gått två dygn och helt ärligt, en timme hit eller dit gör vargen till eller från. Baciller kan inte klockan...
  • Sous

Sonen blev hemskickad från dagis eftersom han haft diarré *en* gånng veckan före jul, han var pigg, glad och åt som vanligt, och på kvällen bajsade han helt normalt. Vi ringde förskolan på morgonen dagen efter och bestämde tillsammans att han kunde gå dit. Enades om att det nog varit något tillfälligt, kanske något han ätit. Det märktes inget mer på honom heller.

Gissa om jag skämdes när jag själv fick världens magsjuka två dagar senare... Trots att personalen sa att det var okej att han kom. Ibland är det jättesvårt att veta om de är sjuka eller inte, och man kan ju inte vabba hela tiden bara utifall att men i ert fall hade jag varit hemma på måndagen för säkerhets skull...

Svar på tråden Diarré lördag, dagis måndag?