• Louise75

Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?

Jag är bara nyfiken på att veta hur ni småbarnsföräldrar får ihop vardagen med två eller flera små barn med bara ett-två års skillnad mellan dem?

Är uppriktigt intresserad av att veta faktiskt. :)

Själv har jag en fyraåring och en niomånaders och tycker det är nog svårt att få allt att gå ihop när man är ensam med dem under längre tid tex.

• Svar på tråden Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?
  • Dixie

Planering och att alltid tänka steget före tror jag är lösningen! 

Att man kvällen innan tänker igenom dagen och hur man lättast ska lägga upp den, fundera på vad som ska ätas ( så hinner man ta upp mat från frysen tex), ska ni iväg på något - ta fram saker till det etc.  

• cosinus

Vi har 4 barn mellan 4 och 10 år (2 år mellan alla).

Nu är ju barnen lite större så läggningar och sånt är inga större problem alls. Man börjar också kunna lämna de större med de mindre korta stunder så det är mycket enklare nu än för några år sen. I torsdags när det kom galet mycket snö så fick de två större lägga de små medans jag skottade gården. Det enda som inte funkade var att lilltjejen vägrade kissa på kommando av storasyskonen men då tog jag bara upp henne innan jag själv gick isäng. Genom att låta de stora ansvara för de mindres läggning så hade jag tid att gå igenom och rätta deras läxor innan de gick isäng. (Mannen jobbade den kvällen)

Det som är störst problem nu är att få ihop alla barnens aktiviteter, låta de som inte har aktiviteter få tid och hjälp att leka med några kompisar ibland och att hinna hjälpa de stora med läxorna. Det är inte så mycket passa men väldigt mycket tänka och planera numera.

När de var mindre var det betydligt mer hektiskt hemma men då inte så mycket skjutsa.

Ang barn och handla, jag tar oftast med mig ett barn när jag handlar, tycker det är lite mysigt att hinna ägna mig helt åt bara ett barn och då kan vi förena nytta med nöje. De två små tycker det är kul att hjälpa till och stortjejen tycker det är mysigt att få egen tid och även få önska lite mat. Storkillen som är 8 är den enda som inte är så brydd om att följa med.

• Smulan 89
    Louise75 skrev 2015-02-02 01:46:16 följande:

Det låter i mina öron hyfsat tufft. :) men du tycker det funkar fint? Hur hinner du med städning och sånt i veckorna?

Sådär, men dammsuga och plocka undan hinner jag. Min äldste son har dessutom dropp nattetid, så när han vaknar runt 7, så får an sitta stilla i soffan med sin slang till en ryggsäck. Om lillebror sover en stund till, så passar jag på att duscha. Mina barn har sovit bra ifrån början, så vi har sovit hela nätter i kanske 1,5 år.
    Jag trodde att det skulle bli mycket jobbigare än vad det har varit.
  • nozpa

3½, snart 2 och en 3 månaders. Funkar bra då vi är bägge hemma och föräldralediga. Annars hade det inte blivit så tätt. :) Men de kvällar eller dagar någon av oss är själva med barnen är det inga problem heller. Lillplutten sover faktiskt alltid den tiden som dom andra 2 går och lägger sig. Så det har aldrig blivit jobbigt.
    När lillplutt ska äta så får man ha lite frukt i kylen, eller lite kritor framme så dom andra 2 kan pyssla med det. Så sitter man och matar bredvid dom.

Det bökigaste är när man ska ut och har 3 barn att rusta upp med vinterkläder. :) Men annars är det faktiskt inte så tufft. 3½ åringen har sina aktiviteter på helgen, och en av oss följer med medans den andra är med dom andra 2.

Skulle inte vilja ha det annorlunda.

• Louise75
    Donum skrev 2015-02-02 07:54:41 följande:

Vi har en som snart är 4 år och 3 månader, en som är 2 år och 2 månader och en liten på 1,5 månad. De två äldsta har varit väldigt tidiga med talet och det tänker jag spelar stor roll för hur enkelt det är. Vi har aldrig behövt ha två barn samtidigt som inte kan uttrycka vad de vill eller behöver. De två äldsta leker också otroligt bra tillsammans så det har förenklat tillvaron när tredje barnet kom.

Det låter suveränt bra faktiskt måste jag säga :)
  • Louise75
    Alexi skrev 2015-02-02 08:03:39 följande:

Fast är man inte ensamstående behöver man ju väldigt sällan ha med barnen i affären. Och hund, ja, det är väl något jag ser som galet jobbigt att ha under småbarnsåren och aldrig skulle komma på tanken att ha...

Det gäller att göra allt så enkelt för sig själv, planering, lagom nivåer på allt osv.

Jag är inte ensamstående, men har en man som kan vara borta mkt eller som nu den senaste tiden varit mkt sjuk och legat på sjukhus.

Därför har jag känt mig som ensamstående kan man väl säga. Så pga detta och även andra anledningar så har jag ofta med mig barnen ut på hundpromenader och till affären etc.

Hund har jag haft i snart 15 år och tycker det är svårt att sluta med utan vidare. Men ja, det är inte alltid roligt att släpa med sig motsträviga barn ut på hundpromenaden i snöyran. Och inte heller när barnen är jättesjuka och hunden helt enkelt inte kan få någon promenad utan bara gå ut på uteplatsen. Så nej, problemfritt är det ju inte helt klart!
  • Louise75
    ellisellinor skrev 2015-02-02 08:34:28 följande:

småbarnsåren är kämpiga. ändå så har jag upplevt när man får andra barnen så följer bebisen med i det större barnets rutiner. 

jag blir nyfiken på hur dina kvällar ser ut Lousie75, vad har du för rutiner för barnen?

hur fungerar en vanlig kväll?

Ja, så är det absolut. Håller med. :)

En vanlig kväll när jag är ensam med barnen, så äter vi middag kl 17 ca. (Sedan brukar ofta den stora sysselsätta sig själv en stund medan jag tar hand om den lilla).

Bad för båda vid 18, och sen ombyte till pyjamas. Sedan framåt sju brukar jag lägga lillen, med välling och sen somna ganska fort.

Mellan 19:30-20 brukar jag lägga stora tjejen med välling och läsa bok. Sällan problem med henne, hon följer våra rutiner och somnar efter Sagan.

Men lillen sover väldigt oroligt och vaknar ofta minst en gång under storas nattning.

Sedan 2-3 ggr till innan jag lägger mig vid ca 21. Jag är väldigt kvällstrött plus dålig nattsömn överlag. Då lillen fortsätter vakna ofta natten igenom känns det lika bra att lägga sig tidigt och vara nära honom.

Så att duscha på kvällen kan bli svårt, såvida jag inte duschar samtidigt som barnen badar.

Sedan innan läggdags måste jag förstås se till att hunden får kissa och släpper ut henne på uteplatsen.

Något annat du funderar över? :)
  • Donum
    Louise75 skrev 2015-02-02 21:46:58 följande:

Det låter suveränt bra faktiskt måste jag säga :)

Ja, jag är förvånad själv över att det blev enklare med två än en och mer harmoniskt med tre. Jag gissar att det i alla fall delvis beror på att det på ett sätt blir mindre konkurrens.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Louise75
    Dixie skrev 2015-02-02 08:38:52 följande:

Planering och att alltid tänka steget före tror jag är lösningen! 

Att man kvällen innan tänker igenom dagen och hur man lättast ska lägga upp den, fundera på vad som ska ätas ( så hinner man ta upp mat från frysen tex), ska ni iväg på något - ta fram saker till det etc.  

Jag håller absolut med, och inbillar mig att jag är planeringstyp av rang då jag älskar att planera!

Däremot är jag dålig på att improvisera när det inte blir riktigt som man tänkt sig. :)

Det som jag främst kan tycka är besvärligt ( förutom det som tidigare skrivits) är hur man ska lyckas med saker man föresatt sig som städning av olika slag exempelvis när man har en bebis som helst villbli buren hela tiden. Även om han numera gillar att vara på golvet med, stundtals.

Allt hushållsarbete görs inte lätt med en arm och dessutom är han tung att bära på.

Hur löser ni sådant?

Har använt både bärsjal och sele tidigare men nu börjar han bli lite för tung.
  • Louise75
    Donum skrev 2015-02-02 22:19:12 följande:

Ja, jag är förvånad själv över att det blev enklare med två än en och mer harmoniskt med tre. Jag gissar att det i alla fall delvis beror på att det på ett sätt blir mindre konkurrens.

Ja, så är det nog. :) Kul att höra att det kan vara lättare med tre än två!
  • Louise75
    cosinus skrev 2015-02-02 09:35:15 följande:

Vi har 4 barn mellan 4 och 10 år (2 år mellan alla).

Nu är ju barnen lite större så läggningar och sånt är inga större problem alls. Man börjar också kunna lämna de större med de mindre korta stunder så det är mycket enklare nu än för några år sen. I torsdags när det kom galet mycket snö så fick de två större lägga de små medans jag skottade gården. Det enda som inte funkade var att lilltjejen vägrade kissa på kommando av storasyskonen men då tog jag bara upp henne innan jag själv gick isäng. Genom att låta de stora ansvara för de mindres läggning så hade jag tid att gå igenom och rätta deras läxor innan de gick isäng. (Mannen jobbade den kvällen)

Det som är störst problem nu är att få ihop alla barnens aktiviteter, låta de som inte har aktiviteter få tid och hjälp att leka med några kompisar ibland och att hinna hjälpa de stora med läxorna. Det är inte så mycket passa men väldigt mycket tänka och planera numera.

När de var mindre var det betydligt mer hektiskt hemma men då inte så mycket skjutsa.

Ang barn och handla, jag tar oftast med mig ett barn när jag handlar, tycker det är lite mysigt att hinna ägna mig helt åt bara ett barn och då kan vi förena nytta med nöje. De två små tycker det är kul att hjälpa till och stortjejen tycker det är mysigt att få egen tid och även få önska lite mat. Storkillen som är 8 är den enda som inte är så brydd om att följa med.

Det låter kanon! Ser framemot när de blir större och lite mer självständiga.:)
  • Flisan79

Jag har tre döttrar på 7, 5 och 3 år.

Pappan jobbar väldigt mycket och har adhd. Ena dottern ska utredas för adhd. Detta gör att jag så gott som sköter allt med barnen rent praktiskt. Även hem och räkningar mm.

Det är kaos ofta, haha. Barnen bråkar och leker om vart annat. MYCKET bråk...men mycket skratt med.

Vi samsov länge och gör delvis än (de två mindre kommer till oss när de vaknar på natten/morgonkvisten.

Nu lägger jag alla samtidigt. Något annat går inte. Ordet "oretvist" är väl inpräntat i dessa damer. Ingen somnar före 21 och äldsta ligger ofta vaken till 22-22:30. Alla vaknar ganska lätt vid 7-8 så de bara är så.

Detta ger väldigt lite tid på kvällen. Orkar inte städa eller ens duscha utan prioriterar tid med maken.

Städning är ett konstant projekt och köket tar jag tex när jag lagar mat och tex väntar på pastan osv.

Minns en gång när minsta var spädis. Lagade mat, dukade, höll reda på de två stora vid köksbordet, pratade i telefon och ammade...samtidigt! Då kände jag mig faktist lite som "supermom", haha!

• Flickan och kråkan
    Louise75 skrev 2015-02-02 22:22:08 följande:

Jag håller absolut med, och inbillar mig att jag är planeringstyp av rang då jag älskar att planera!

Däremot är jag dålig på att improvisera när det inte blir riktigt som man tänkt sig. :)

Det som jag främst kan tycka är besvärligt ( förutom det som tidigare skrivits) är hur man ska lyckas med saker man föresatt sig som städning av olika slag exempelvis när man har en bebis som helst villbli buren hela tiden. Även om han numera gillar att vara på golvet med, stundtals.

Allt hushållsarbete görs inte lätt med en arm och dessutom är han tung att bära på.

Hur löser ni sådant?

Har använt både bärsjal och sele tidigare men nu börjar han bli lite för tung.

Men har du honom på ryggen?
  • nozpa
    Flisan79 skrev 2015-02-02 22:32:20 följande:

"Orättvist" ska det givetvis stå

Läste det som att "oretvist" var så som dom sa det. :-P Lite som att det kunde stått "ojättvist".
  • Flisan79
    nozpa skrev 2015-02-02 22:44:50 följande:
    Läste det som att "oretvist" var så som dom sa det. :-P Lite som att det kunde stått "ojättvist".
    Haha, ja det var nog så lite undermedvetet. Jag är lite ordblind så ser inte förrän efteråt att det är fel.
  • nozpa
    Flisan79 skrev 2015-02-02 23:04:55 följande:
    Haha, ja det var nog så lite undermedvetet. Jag är lite ordblind så ser inte förrän efteråt att det är fel.
    Sådan är jag också.
  • Louise75
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-02 22:30:47 följande:

Men har du honom på ryggen?

Nej det har jag inte provat. Har nog ingen sån sele?

Han är dessutom väldigt rörlig så jag vet inte hur det skulle gå... :)
  • Louise75
    Flisan79 skrev 2015-02-02 22:30:46 följande:

Jag har tre döttrar på 7, 5 och 3 år.

Pappan jobbar väldigt mycket och har adhd. Ena dottern ska utredas för adhd. Detta gör att jag så gott som sköter allt med barnen rent praktiskt. Även hem och räkningar mm.

Det är kaos ofta, haha. Barnen bråkar och leker om vart annat. MYCKET bråk...men mycket skratt med.

Vi samsov länge och gör delvis än (de två mindre kommer till oss när de vaknar på natten/morgonkvisten.

Nu lägger jag alla samtidigt. Något annat går inte. Ordet "oretvist" är väl inpräntat i dessa damer. Ingen somnar före 21 och äldsta ligger ofta vaken till 22-22:30. Alla vaknar ganska lätt vid 7-8 så de bara är så.

Detta ger väldigt lite tid på kvällen. Orkar inte städa eller ens duscha utan prioriterar tid med maken.

Städning är ett konstant projekt och köket tar jag tex när jag lagar mat och tex väntar på pastan osv.

Minns en gång när minsta var spädis. Lagade mat, dukade, höll reda på de två stora vid köksbordet, pratade i telefon och ammade...samtidigt! Då kände jag mig faktist lite som "supermom", haha!

Oj, du låter verkligen som supermom! :)
  • Baby Doll

När har ni BF?

Jag har den 27 maj, men blir igpngsatt 3 veckor innan :)

Sitter och klurar på namn, vilket är lite svårt eftersom jag och mannen inte är överens alls.. :-/ Har ni bestämt namn ännu?

Här är jag och "Lucky#7" förra onsdagen

Svar på tråden Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?