• mythos

när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !

Hej allihopa!

När skulle ni säga att det är den bästa tiden att skaffa en till bebis? Min flicka är nu 10 månader & jag undrar lite hur det är att få ett till barn tätt ? Vill höra allt inte bara att det är underbart/bra osv.

Har spiral i nu så det är inte på gång men känner att jag kanske vill ha ett ganska tätt inpå ändå :)

• Svar på tråden när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !
  • Emmy

Min syster är exakt 2 år yngre än mig och det är superbra

• trollhassel

Jag ska på UL imorrn så då får vi se om det är en nr 2 därinne ;)
    Sonen är nu 1,5 år.
    Efter att ha läst runt, blev jag ganska orolig för att vi inte skyddade oss. Hade nog kanske varit bäst om sonen hunnit bli iallafall 2 år innan vi började bebisverkstan igen...! Är orolig för att han inte ska få sin trygghet tillräckligt utvecklad och att detta ska leda till frustration och avundsjuka.
    Måste hitta en lösning på det känner jag.

Men när man pratar om det här, tar ju (kanske) många för givet att det är lätt att få barn. Jag trodde vi skulle få kämpa, med tanke på hur det var sist! Därför var detta väldigt oplanerat....

Och så är ju åldern en jättestor faktor som heller inte så många nämner.
    Jag kommer vara 36 när nya kommer och mannen 42. Hade vi väntat med att börja försöka, så hade jag blivit stressad av det liksom. Att det inte blir lättare, och att riskerna ökar.

Just nu är jag skitorolig för hur vi ska orka!
    samtidigt som jag måste vara kreativ för att hitta lösningar så att våra liv känns bra och harmoniska.

Funderar på att gå ner till halvtid och tjäna mindre i ett  par år...
    Behövde skriva av mig, hoppas nån har nåt klokt råd att ge...!!

• Denssan
    trollhassel skrev 2015-02-15 22:29:42 följande:

Jag ska på UL imorrn så då får vi se om det är en nr 2 därinne ;)
    Sonen är nu 1,5 år.
    Efter att ha läst runt, blev jag ganska orolig för att vi inte skyddade oss. Hade nog kanske varit bäst om sonen hunnit bli iallafall 2 år innan vi började bebisverkstan igen...! Är orolig för att han inte ska få sin trygghet tillräckligt utvecklad och att detta ska leda till frustration och avundsjuka.
    Måste hitta en lösning på det känner jag.

Men när man pratar om det här, tar ju (kanske) många för givet att det är lätt att få barn. Jag trodde vi skulle få kämpa, med tanke på hur det var sist! Därför var detta väldigt oplanerat....

Och så är ju åldern en jättestor faktor som heller inte så många nämner.
    Jag kommer vara 36 när nya kommer och mannen 42. Hade vi väntat med att börja försöka, så hade jag blivit stressad av det liksom. Att det inte blir lättare, och att riskerna ökar.

Just nu är jag skitorolig för hur vi ska orka!
    samtidigt som jag måste vara kreativ för att hitta lösningar så att våra liv känns bra och harmoniska.

Funderar på att gå ner till halvtid och tjäna mindre i ett  par år...
    Behövde skriva av mig, hoppas nån har nåt klokt råd att ge...!!

Det bästa är om du inte oroar dig så mycket. Har 25 månader mellan mina och jag har inte upplevt detta som jobbigt eller besvärligt, snarare tvärtom. Jag är riktigt glad över att vi har nära mellan våra två, de har så mycket nytta av varandra nu när de blivit lite större (4 och 2 år).
    Umgås med många som har som vi och till och med mindre mellan sina två och inga har upplevt detta som jobbigt. Klart att vissa dagar kan vara tunga med två barn under 3 år men det spelar nog ingen roll hur många år man har emellan, jobbiga dagar har alla.
  • Malva85

Jag har en dotter som är fyra nu. Hade jag haft en partner har jag tyckt att ett småsyskon för max ett år sedan varit perfekt. Som det ser ut nu blir det inga syskon förrän om kanske fyra år och vill vi sen ha mer än ett så kommer det nog få bli ganska tätt mellan dom, mest pga jobb och annat samt det faktum att jag kommer vara ganska mycket äldre.

• isolande

Vi har 22 mån emellan, och det funkar hur bra som helst. Ingen konkurrens eller syskonbråk än så länge. De älskar varandra och leker jättebra ihop :) Svårt att säga hur det varit med större eller mindre åldersskillnad eftersom jag inte upplevt det Flört.

Tror man får det att funka så optimalt som möjligt och vänjer sig vid det oavsett ålder på barnen.

• PetraMunchen

Skulle också rekommendera minst tre år emellan kanske mer, har 2 år och 3 månader mellan mina och det är mycket syskonrivalitet nu när de är 4 och 6. Ständig kamp om vem som ska ha mest uppmärksamhet. Visst leker de toppen ibland också men det har tidvis varit kämpigt. Förutom det så är det jobbigt att ha två som vaknar på natten och kommer över, blir liksom ingen plats kvar tillslut.

• Ztarduzt

Tycker man skaffar barn nummer två när man känner sig redo och vill. Tvekar man ska man nog vänta lite tills det känns rätt. Finns inget rätt eller fel egentligen utan det är väldigt individuellt och alla väljer ju själva :)

• Längtar2012

Nu har jag iofs inte fått barnet (BF juli) än, men det blir 3 år (plus ca 1-2 veckor) mellan barnen. Ville tidigare ha barn tätt och vi började verkstan när dottern var 6 månader, men det tog sig inte förrän i höstas. Nu är jag glad över det, det känns som man gett dottern sin baby-tid, och nu är hon så stor att hon nu kan förstå att bebisen behöver tid. Men jag vet ju inte vad jag kommer svara i höst Flört

• Det vackraste
    Längtar2012 skrev 2015-03-09 15:54:22 följande:
    Nu har jag iofs inte fått barnet (BF juli) än, men det blir 3 år (plus ca 1-2 veckor) mellan barnen. Ville tidigare ha barn tätt och vi började verkstan när dottern var 6 månader, men det tog sig inte förrän i höstas. Nu är jag glad över det, det känns som man gett dottern sin baby-tid, och nu är hon så stor att hon nu kan förstå att bebisen behöver tid. Men jag vet ju inte vad jag kommer svara i höst

Perfekt med tre till fem år emellan! Grattis. :)
  • mariaheterjag

Jag har nästan 5 år mellan mina och är så glad för det! Den yngste är bara knappt 3 mån än så länge men jag kan ärligt säga att jag aldrig orkat med två små barn på samma gång. Man kan prata med 5 åringen och förklara att bebisen tar mycket tid, han förstår "vänta lite" osv, han kan också mycket själv som underlättar. Dessutom upplever jag att man kan njuta av bebistiden som på nytt nu när det gått ett tag sedan sist och jag uppskattar de "små sakerna" med den yngste. Hur det blir när de blir äldre vet jag ju inte men hittills tittar lillebror storögt på storebror som gärna håller låda och sjunger, busar framför bebisen

Svar på tråden när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !