• Amerigo

Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?

I vårt landsting är det inte många av de som utför ultraljud som låter än få veta vilket kön barnet man väntar har. Vi hade tur vid förra graviditeten och fick veta vilket kön barnet hade. 

Nu väntar vi barn nr. 2 och jag vill gärna veta vilket kön barnet har (jag är otålig ;)) om vi skulle få en läkare som inte vill säga vilket barn könet har, har man då rätt om att få be om att kolla det själv vid ultraljudet (med andra ord de visar men säger inget) till saken hör även att vi måste betala för att få bilderna efteråt, kan man då be om att få en bild "där nere" eftersom jag anser att när man betalar så är man kund och får ställa sådana "krav"?

• Svar på tråden Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?
  • BigMami
    Amerigo skrev 2015-02-03 17:45:19 följande:

Självklart är jag medveten om att det inte alltid går att se, ligger barnet "fel" så går det ju inte och då får jag ju självklart ta det. 

Så man kan inte be dem visa ens? Märkligt. Själva tanken här är att de inte vill säga med risken för att de säger fel. Säger de inget och bara visar så är de ju "friskrivna" från misstag, då är det ju ens eget "fel" om man "gissar" fel? 

Självklart är det en risk att de säger fel! Helt 100 kan/får de ju aldrig vara när det gäller kön.
  • Amerigo
    alla har olika åsikter skrev 2015-02-04 02:05:31 följande:

Tycker egentligen att det är konstigt att det är olika i olika landsting. Här frågar de alltid om man vill veta. dessutom får man 5 bilder. Gratis.

Ja det är det, borde ju vara lika överallt kan tyckas. Här kostar 5 bilder 50 eller 150kr har jag för mig, minns inte riktigt från sist. Visst, det är inga större summor men de finns ju faktiskt de föräldrar (eller ensamstående) som kanske inte har råd med de utläggen. Och det känns ju självklart surt att inte ha råd med bilderna de är ju något man väldigt gärna vill ha.
    Common sense skrev 2015-02-04 07:14:05 följande:

Det är ditt barn. Varför skulle läkarna ha större rättighet att veta könet än föräldrarna till barnet?

Ja det kan man fråga sig, man får ju veta förr eller senare ändå så varför inte få veta om möjligheten finns vid RUL.
    BigMami skrev 2015-02-04 07:17:16 följande:
    Självklart är det en risk att de säger fel! Helt 100 kan/får de ju aldrig vara när det gäller kön.
    Nej så är det ju och jag förstår deras tanke eftersom de är rädda för att säga fel. Men man borde ju då få kolla själv gissar man fel kön när man kollar själv så är det ju ens eget fel så att säga :) 

• lnflrmn
    Maddi skrev 2015-02-03 18:27:07 följande:

De står klart och tydligt varför RUL görs, det är inte ens meningen att dom ska få till bra bilder.

Dom får berätta om dom vill, men inget tvång. Det är upp till dom själv, 
    Nej, det är inte deras val - det kallas genetisk diskriminering.
  • Amerigo
    lnflrmn skrev 2015-02-05 11:02:13 följande:
    Diskriminering? Hur kan det vara det?
  • lnflrmn

Det kallas så. De får inte lov att undanhålla dig information om ditt barn.

• Amerigo

Okej, så med andra ord: Om de tydligt ser och föräldern vill så "måste" dom säga vad det är? :)

• Maddi
    lnflrmn skrev 2015-02-05 11:02:13 följande:

Detta är just en sådan fråga där det finns fakta angående detta. Så innan du tutar i blivande mödrar om att dom måste säga könet om dom ser och om man vill, så ta reda på fakta. Du har helt fel, inse det! och det är inte diskriminering.
  • lnflrmn
    Maddi skrev 2015-02-05 11:26:08 följande:
    Detta är just en sådan fråga där det finns fakta angående detta. Så innan du tutar i blivande mödrar om att dom måste säga könet om dom ser och om man vill, så ta reda på fakta. Du har helt fel, inse det! och det är inte diskriminering.
    Min källa är Socialstyrelsen! Om föräldrarna begär att få veta könet och du som personal kan se detta, så måste du säga det. Du måste som personal däremot inte leta efter könet vid RUL.
  • Anonym (Ella)

Varför inte boka ett eget ul efter RUL om ni prompt måste veta?
    Det kostar kanske 2-300kr men det lär det väl vara värt om ni är nyfikna?
    Jag vet många barnmorskor som inte vågar säga eftersom det aldrig finns garantier, så även om de tror att de vet och borde kunna säga så gör de inte det. De säger till föräldrarna att det inte går helt enkelt, sen var det inte mer med det.

• Amerigo
    Anonym (Ella) skrev 2015-02-05 15:58:30 följande:

Varför inte boka ett eget ul efter RUL om ni prompt måste veta?
    Det kostar kanske 2-300kr men det lär det väl vara värt om ni är nyfikna?
    Jag vet många barnmorskor som inte vågar säga eftersom det aldrig finns garantier, så även om de tror att de vet och borde kunna säga så gör de inte det. De säger till föräldrarna att det inte går helt enkelt, sen var det inte mer med det.

Om det vore så enkelt. Vi har ca 20 mil enkel resa till en sådan klinik. Tror det är många som gärna hade gjort det om möjligheten fanns på närmre håll. Men att köra 40mil känns lite väl..
  • Anonym (Ella)

Ja det kanske är lite väl. Men hade jag varit tillräckligt nyfiken så
    Jag är väl bortskämd som bor i Stockholm där vi har x antal kliniker som utför detta, och även kan ta oss till Uppsala, Västerås mm...
  • Amerigo
    Anonym (Ella) skrev 2015-02-06 08:45:45 följande:

Ja det kanske är lite väl. Men hade jag varit tillräckligt nyfiken så
    Jag är väl bortskämd som bor i Stockholm där vi har x antal kliniker som utför detta, och även kan ta oss till Uppsala, Västerås mm...
    Ja, finns helt klart fler möjligheter i sthml :) närmsta härifrån är malmö, är ju inte ofta man har vägarna förbi där precis :P
  • Anonym (A)

Nej,och det beror på att dom som utför ultraljud inte har någon skyldighet till det heller.

Frågar man och får ett nej kan man inte mer göra.

• Haskel

Det finns väl ingen läkare/sköterska som undanhåller könet "för att jävlas". Om man ber dem berätta, så berättar de.

Men att könsbestämma ett foster på UL innehåller viss osäkerhet. Vet man inte säkert så vill man inte ge fel information. Att gå en hel graviditet, övertygad om att man väntar en flicka och sedan föder en pojke, eller tvärtom, kan ge svåra omställningsproblem. De berättar inte om de tror, de berättar om de vet.
    Ibland kan man inte heller se könet alls.

• Anonym (Ella)

Säkert inte för att jävlas, det var inte vad jag menade.
    Utan många barnmorskor jag känner (är i vårdsvängen själv) upplever en väldig hets kring dessa, att blivande föräldrar tror att det är därför man går på RUL ungefär. Och då förklarar de ödmjukt att barnet ligger så att de inte kan se, även om de kanske hade kunnat gett ett hyfsat säkert besked. För att känna att de har fog att säga nej.
    Sen kan man (i alla fall i Stockholm) boka ultraljud på privata kliniker enbart för det faktum att man vill kolla könet, det är det enda man kommer för liksom. Och det får ju vara ok om man vill betala för det men även där finns ju inga garantier för att man KAN se eller för att det sedan stämmer.

Svar på tråden Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?