• minzann

Dagsömn 3 åring

Jag har sett flera trådar tidigare gällande sömn rent allmänt på förskola men undrar nu hur man specifikt tänker runt en 3 åring.

Vårt barn fyller 3 år ganska snart men är på en småbarnsavdelning, vi som föräldrar har ansett att barnet inte längre får god sömn på natten då barnet sover många timmar på förskolan. Detta innebär att barnet somnar vanlig tid 19 på kvällen men vaknar på natten 03, 04, 05 och definitivt 06 då det är dags att gå upp. Ibland kan inte barnet somna om kl 03 och är då väldigt trött på dagen efter.

Personalen på förskolan lämnade mycket klagomål till oss som föräldrar att barnet var väldigt argt när denna vaknade efter sin dagsömn. Efter detta tog vi beslutet att barnet inte skulle sova dagtid.

Våra äldre barn slutade med dagsömn mellan 1-2,5 års ålder, beroende på barnen själva.

Nu till problemet. Vissa i personalgruppen anser detta vara riktigt bra och är nöjda med detta, när barnet blir tröttare på eftermiddagen vilas det i soffan med sagoläsning sedan mellanmål och allt är bra. Andra i personalgruppen anser att barnet är för trött, behöver sova och meddelar oss föräldrar att barnet somnat och de kunde inte göra något åt detta - samt framför att det är väldigt jobbigt att barnet är så argt när det vaknar. Vi som föräldrar vill inte ha denna oregelbundenhet, vilket nu leder till att barnet fått stora problem med att somna, vaknar på nätterna och somnar när som helst på dagarna även när vi är med barnet.

Vad kan vi föräldrar göra för att bäst hjälpa vårt barn? Vad tänker ni om situationen?

• Svar på tråden Dagsömn 3 åring
  • Alexi

För det första, det är ju inget konstigt att ett barn i gruppen inte sover, så blir det ju när det är olika åldrar och olika sömnbehov. Vår dotter slutade sova vid 2,5 år och var åtminstone en termin enda barnet som var vaken.

När sonen slutade sova middag runt 3,3 år så somnade han vissa dagar och vi sa att det självklart var ok men att de då skulle väcka honom efter ca en kvart. Det har inte varit ett problem en enda gång. Han somnade så ganska ofta första halvåret efter att han slutade sova middag men nu är han drygt fyra och det har bara hänt någon enstaka gång sista halvåret.

• Annelie 76

Min son är nästan 3,5 och har precis slutat sova på dagen. Men senaste halvåret har vi fått dra ner sömnen, först till 45 minuter, sen 30. Hade han sovit flera timmar hade det inte blivit nån sömn alls.

• mammalovis

Trist situation ni har.

Jag har en fyraåring som definitivt blir tröttare av förskolan. Det märks genom att hon får ytterst kort stubin och kan bli jättearg/grinig/ledsen för småsaker framåt hämtning. På förskolan vägrar hon sova utan somnar i vagnen på vägen hem. Då hon också blir arg när hon väcks ser jag till att ta en längre runda hem så hon hinner sova 45 minuter upp till en timma och inte väckas i värsta djupsömnen. Detta gör att grinigheten snabbare går över och att hon ändå kommer i säng vettigt. Målet här är sängdags vid 19.30-20 och upp innan halv sju på vardagar, på helgerna får hon sova så länge hon vill, men då kan hon ändå gå upp vid 6-7.

Vi märker också att hon är tröttare en måndag då bonussyrran varit här under helgen för då hinner hon inte gå ner i varv och få vila/sova en stund om hon behöver utan det är full rulle hela helgen.

Så på er förskola tycker jag det är självklart att er son är vaken när de andra läggs att sova middag. Skulle han somna senare på eftermiddagen, så får de väcka honom efter t ex en halvtimma oavsett hur arg han blir.

Jag hade en 4-åring på förskolan som ibland lämnades klockan 6 och då gick det inte alltid att hålla honom vaken, men då hade vi en deal med föräldrarna att han fick sova 30 minuter. Sedan fick vi ställa honom upp för att försöka få honom vaken igen. Man fick testa olika varianter för att locka honom till vakenhet då han i princip klarade av att sova ståendes. Som personal kände man sig jätteelak, men samtidigt var det det som enligt föräldrarna fungerade bäst för att behålla bra nätter.

• minzann

Ja vi är av den tanken att sömn är bra och ger bra sömn för mindre barn. Barnen har själva beslutat när de slutat sova och det har skett i olika faser. Det här barnet har alltid sovit mer än de andra, därav att barnet fått fortsätta att sova på förskolan.

Jag tycker att powernapen låter som bästa alternativ, men då måste personal stå ut med att barnet är argt. Enligt personal är barnet argt oavsett om det sover 20 min eller 3 timmar och enda sättet att undvika detta är att barnet inte sover alls.

• Malima

Är det alltid samma personal som upplever att barnet är " för trött"? I så fall kan du ju lyfta det hos chefen som annars verkar stå på sina arbetstagares sida...

• Anonym (2barnsmor)

Min son sover 1 timme på dagis men aldrig hemma. Han fyllde 3 i oktober. Han sover nattetid ca 20-06.

Somnar barnet alltid på dagis borde det behöva sova. Åtminstone en kortare stund, ifall det blir strul med nattsömnen om barnet sover för mkt.

• minzann
    Flygfotogen skrev 2015-02-04 23:01:09 följande:

Vad händer om hon lägger sig 20 istället?

Ja oftast somnar barnet själv så dags, vi läser saga och så och då somnar barnet redan vid läsningen om det är för trött. Ibland om vi varit iväg och det blivit lite senare med läggningen och dragit ut till kl 20 så blir barnet övertrött. Vi har försökt en längre period (2 veckor) att lägga barnet senare men vi lyckas inte matcha en bra tid utan barnet slog över till övertrött. Under denna period sov barnet fortfarande på dagen.

Vi har försökt med olika saker på natten med när barnet vaknade. Vi har varit i ett accepterande att barnet måste få vara vaken en timme eller två på natten, men det var inte hållbart för varken oss eller barnet. Barnet blev oerhört trött på dagen och somnade på förmiddagen på förskolan istället.

Likaså blev det när vi försökte ha barnet vaket längre på kvällen, då somnade barnet strax innan lunch och blev då helt utan lunch. Somnade 10:30 och sov till 14:30, vaknade lagom till mellanmålet och sen hem igen.
  • minzann
    Malima skrev 2015-02-05 07:04:12 följande:

Är det alltid samma personal som upplever att barnet är " för trött"? I så fall kan du ju lyfta det hos chefen som annars verkar stå på sina arbetstagares sida?

Ja det är samma personal som säger att det är omöjligt att hålla barnet vaket. Det ligger då alltid i soffan och sover när vi kommer, barnen leker omkring soffan och personalen sitter själva i rummet bredvid och pratar med varandra. Jag tror absolut att vårt barn är trött på eftermiddagen, behöver sysselsättas och igångsättas med en specifik aktivitet för att vara vaken.
  • minzann
    Anonym (2barnsmor) skrev 2015-02-05 07:21:28 följande:

Min son sover 1 timme på dagis men aldrig hemma. Han fyllde 3 i oktober. Han sover nattetid ca 20-06.

Somnar barnet alltid på dagis borde det behöva sova. Åtminstone en kortare stund, ifall det blir strul med nattsömnen om barnet sover för mkt.

Ja och jag kan hålla med, men personalen reagerar på att barnet är så argt när de vaknar att det är svårt att hantera detta.
  • Anonym (2barnsmor)
    minzann skrev 2015-02-05 19:56:59 följande:

Ja och jag kan hålla med, men personalen reagerar på att barnet är så argt när de vaknar att det är svårt att hantera detta.

Sonen hade en period när han var arg när de väckte honom (han ville väl sova mer) men det gick över efter ett tag.
  • isolande

Åh gud vad förbannad jag blivit i den här situationen. Var med om något liknande när vår dotter skulle sluta sova dagtid runt 2 år just för att hon vaknade så himla tidigt på morgnarna.

Jag fick skälla ut personalen, drog det hela med förskolechefen och hotade med att flyta barnet om de inte gjorde som jag sa. DE förstörde ju det som vi arbetat med. Barnet behövde vila i form av lugn aktivitet mitt på dagen och sov sedan gott 12 timmar på natten, perfekt!

TS, det låter definitivt som att personalen gjort att ni hamnat i en ond cirkel. Ok om barnet sov 10-12 timmar nattetid och ändå var helt omöjlig att hålla vaken på dagen. Då behöver det fortfarande sova. Men så verkar det inte på det du beskriver.

Ryt ifrån och bli riktigt jävla arg så kanske det ordnar sig. Och prata definitivt med förskolechefen igen. Lycka till!

• isolande
    minzann skrev 2015-02-05 19:56:59 följande:
    Det är deras jobb att hantera det! Du hanterar det hemma och försöker vända skutan rätt nu en helg och då ska de fanimej fortsätta jobba på det på måndagen!
  • Pescetarian

På de förskolor som jag haft erfarenhet av så brukar barn på småbarnsavdelningen, som slutat med dagssömnen, få gå över till storbarnsavdelningen för läsvila istället.

Mitt barn går på en förskola som endast har två hemvister, med blandade åldrar (1-5 år) på båda hemvisterna.
    De som ska sova kläs på och läggs i vagnar utomhus efter maten, medan de barn som inte behöver sova mitt på dagen, får sätta sig i soffan och varva ner till en god bok.

Svar på tråden Dagsömn 3 åring