• DenNamnbitne

Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender

Givetvis är inte Elsa så speciellt ovanligt. 850 flickor fick namnet förra året(2014). det är dock endast 0,7% av alla barn som föddes i Sverige samma år. 

År 1990, dock, var Sara det vanligaste flicknamnet och det var 1.843 barn som fick det namnet det året vilket var 1,5% av alla då födda barn. 

Det vanligaste pojknamnet idag är Lukas(860 födda gossar) vilket kan jämföras med Johan år 1990, vilket gavs till 1.898 barn. 

Så varför får de vanligaste namnen idag 55% färre namnbärare 2014 än 1990? Det beror inte på att barnen är färre, för barnen är snarare ungefär 1000 fler idag.

Ett enkelt svar på frågan är väl att människor dras till ovanligare namn idag och att namnutbudet helt enkelt kanske är större, men skriv gärna om ni har någon fundering i frågan. Undrar hur vanliga, de vanligaste namnen var 1965? Tror ni att den utvecklingen hade pågått även då. Mitt intryck är väl att det är så. Har någon nån bra källa där man kan kolla upp sådant?

• Svar på tråden Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-02-05 16:26:43 följande:
    Ja lite. Jag gick i en klass med fem Linda och det vill jag helst undvika. 
    Herregud, ja det var ju rätt extremt! På gymnasiet fanns det två Sara, två Frida och två Malin i min klass, men vad jobbigt det trist det måste varit att vara en av dessa Lindor. 
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 16:29:26 följande:
    Herregud, ja det var ju rätt extremt! På gymnasiet fanns det två Sara, två Frida och två Malin i min klass, men vad jobbigt det trist det måste varit att vara en av dessa Lindor. 
    Ja, som tur var hade de olika efternamn Glad.
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 14:35:50 följande:
     Samtidigt som alla vill vara unika är ju dock alla barnsligt ängsliga för hur folk runt omkring ser på en.
    Jag undrar om det kan vara orsaken till att många namn på namntoppen är så lika. Typ man väljer inte Ellen som grannen, däremot Ella, Elin, Elsa, Elise eller Ellie. Man väljer inte Astrid utan Ingrid eller Sigrid eller Tilde istället för Tilda. Då kan man vara lite annorlunda utan att sticka ut.
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-02-05 21:55:05 följande:
    Jag undrar om det kan vara orsaken till att många namn på namntoppen är så lika. Typ man väljer inte Ellen som grannen, däremot Ella, Elin, Elsa, Elise eller Ellie. Man väljer inte Astrid utan Ingrid eller Sigrid eller Tilde istället för Tilda. Då kan man vara lite annorlunda utan att sticka ut.
    Så kan det nog absolut vara! Eller också att man väljer namn som är ovanliga och unika men ändå trendiga på samma sätt, att de appellerar till samma associationsmönster: Silas, Moltas, Aston, Vilton, Isolde, Ilse. Namn som gjorts "godkända" av kultureliten. 

Jag vet inte om det är lika accepterat att välja namn som går utanför dessa trendkänsliga lattehipsters, dvs välja namn som är fel generation: Lars, Birgitta mm eller 1800-talsmossiga: Valfrid, Ingeborg mm, eller för den delen namn som är internationella men inte anglosaxiska: Ahmed, Etienne, Santiago osv.
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 22:17:40 följande:
    Så kan det nog absolut vara! Eller också att man väljer namn som är ovanliga och unika men ändå trendiga på samma sätt, att de appellerar till samma associationsmönster: Silas, Moltas, Aston, Vilton, Isolde, Ilse. Namn som gjorts "godkända" av kultureliten. 

Jag vet inte om det är lika accepterat att välja namn som går utanför dessa trendkänsliga lattehipsters, dvs välja namn som är fel generation: Lars, Birgitta mm eller 1800-talsmossiga: Valfrid, Ingeborg mm, eller för den delen namn som är internationella men inte anglosaxiska: Ahmed, Etienne, Santiago osv.
    Ja, det kan jag tänka mig.
  • fluu

Mitt namn är ganska vanligt i min åldersgrupp. Jag kallades ofta "lilla Ellen", "Ellen D", "Fotbolls-Ellen" osv. Inget jag tyckte var jobbigt faktiskt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    spöke skrev 2015-02-06 11:37:34 följande:
    Fotbolls-Ellen, hihi! smile1.gif
    Gillade det skarpt!
  • Indigo
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 22:17:40 följande:

Jag tror att Lars, Birgitta och gänget kommer tillbaka snart. Barbro, Gunilla, Kerstin, Åke, Gunnar... Om 10-20 år kanske? Kerstin skulle jag själv kunna kalla ett barn, det är gulligt.

Undrar om/när 60-70-talistnamnen kommer tillbaka? Stefan, Mikael, Peter, Malin, Annika, Carina. Dessa namn känns som de mest osannolika att någon skulle ge till sin bebis just nu. Men kanske om 30-40 år?

När jag växte upp hade en garvat ihjäl sig om någon hette Elsa, Ingrid, Astrid eller Svante, Ebbe, Sigge, Anton.
    Eller kanske inte garvat ihjäl sig, men det hade definitivt uppmärksammats. Och det är ju vanliga namn nuförtiden.

Det "konstigaste" namnet på min skola (80-tal) var Oskar. Bara tio år senare hette massor av barn det.

Mitt eget (nu vuxna) barn heter Felix, det bestämde jag mig för redan som mycket liten, på 70-talet. Jag älskade ketchup och att "gå Felix" (en skånsk/dansk bortglömd tradition, lite likt bus eller godis, som man gör dagen innan tjugondedag Knut, på Felixdagen) när jag var liten.

När jag dessutom fick kläm på att namnet betyder "den lycklige" var saken biff. Just när jag fick barn var det ett litet uppsving för just det namnet och det var under några år rätt poppis. Det störde inte mig alls, jag gav inte det för att mitt barn skulle vara unikt. Samtidigt var det lite kul att inte jättemånga hette det, det ska ju erkännas.

Namn är mycket spännande! Och kul! Glad
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-06 11:15:57 följande:

Mitt namn är ganska vanligt i min åldersgrupp. Jag kallades ofta "lilla Ellen", "Ellen D", "Fotbolls-Ellen" osv. Inget jag tyckte var jobbigt faktiskt.

Ellen är väldigt fint Tomte
  • DenNamnbitne
    Indigo skrev 2015-02-06 12:04:48 följande:
    Jag tror att Lars, Birgitta och gänget kommer tillbaka snart. Barbro, Gunilla, Kerstin, Åke, Gunnar... Om 10-20 år kanske? Kerstin skulle jag själv kunna kalla ett barn, det är gulligt.

Undrar om/när 60-70-talistnamnen kommer tillbaka? Stefan, Mikael, Peter, Malin, Annika, Carina. Dessa namn känns som de mest osannolika att någon skulle ge till sin bebis just nu. Men kanske om 30-40 år?

När jag växte upp hade en garvat ihjäl sig om någon hette Elsa, Ingrid, Astrid eller Svante, Ebbe, Sigge, Anton.
    Eller kanske inte garvat ihjäl sig, men det hade definitivt uppmärksammats. Och det är ju vanliga namn nuförtiden.

Det "konstigaste" namnet på min skola (80-tal) var Oskar. Bara tio år senare hette massor av barn det.

Mitt eget (nu vuxna) barn heter Felix, det bestämde jag mig för redan som mycket liten, på 70-talet. Jag älskade ketchup och att "gå Felix" (en skånsk/dansk bortglömd tradition, lite likt bus eller godis, som man gör dagen innan tjugondedag Knut, på Felixdagen) när jag var liten.

När jag dessutom fick kläm på att namnet betyder "den lycklige" var saken biff. Just när jag fick barn var det ett litet uppsving för just det namnet och det var under några år rätt poppis. Det störde inte mig alls, jag gav inte det för att mitt barn skulle vara unikt. Samtidigt var det lite kul att inte jättemånga hette det, det ska ju erkännas.

Namn är mycket spännande! Och kul! Glad
    Intressanta funderingar och vad roligt att du också gillar sånt här Skrattande Fin förklaring av namnval också. Vissa 60-70-talsnamn skulle jag ha lite svårt att se på ett barn som Stefan, Peter, Carina och Mikael som du säger. Malin och Annika tycker jag dock är söta även på barn idag. Överlag gillar jag felgenerationsnamn. Astrid, Ebbe och Elsa är för moderna för mig Flört  
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-02-06 14:04:07 följande:
    Ellen är väldigt fint Tomte
    Tack! Tyckte illa om det som barn, men nu älskar jag det!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-06 16:12:44 följande:
    Tack! Tyckte illa om det som barn, men nu älskar jag det!
    Skönt att du gillar ditt namn. Jag gillar mitt namn(Adrian) för att det är jag(skulle inte kunna se mig som nåt annat) trots att det inte direkt är min namnsmak. 
Svar på tråden Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender