Anonym (Heja!) skrev 2015-02-11 08:21:20 följande:
Tja. Jag har läst en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap och aldrig varit arbetslös. Sociologer har en bred kompetens och kan hitta jobb lite var stans. Filosofi borde fler läsa, särskilt om man ska arbeta i ledande/beslutsfattande position.
Kul att det gått bra för dig! Arbetar du inom det som du utbildat dig till också? Det är ju isåfall än bättre, men 83 % som läste det programmet fick alltså inte jobb. Därmed är det för stort antal platser. 83 % av de platserna kunde gått till läkarutbildning istället.
Jag säger inte att det är något fel på kompetenserna, det är säkert jättebra, MEN det finns viktigare kurser att lägga pengar på, som då t.ex. läkarutbildning. Om det är så att 80 % av de som utbildar sig inom någonting inte får jobb inom det yrket finns det för mycket platser. Då bör det minskas. Tillgång och efterfrågan.
Därmed inte sagt att man inte kan läsa kurserna på sin fritid.
Anonym (Heja!) skrev 2015-02-11 08:23:48 följande:
Harry Potter-kursen (den hette något annat) var en kurs, helt vanlig kurs, inom litteraturvetenskap. Med tanke på hur många miljoner författaren tjänat på den boken är det ju intressant. Att komplettera sin utbildning med en kurs i litteraturvetenskap är bara nyttigt. Du är väl inte så korkad att du tror att studenterna satt och läste Harry Potter och sedan tenterade av den boken?
Och vilket yrke får du för att du läst den här kursen? Vilken chef anställer en person som endast har den kursen på sitt CV?
Jag säger inte att kursen är dålig eller onödig. Det jag säger är att den INTE skall finansieras med mina skattepengar. De pengarna som det kostar att utbilda Harry Potter-studenter borde läggas på bristyrken och bristkompetenser som exemeplvis läkarutbildning. Det är viktigare för samhället i stort och bör prioriteras.
Om man vill roa sig med att nörda ner sig i harry potterkunskap eller annan litteraturvetenskap går det alldeles ypperligt att göra det i en studiecirkel på fritiden...