• Anonym (Ekonomisk)

Varför är stafettläkare ok???

Hur kan det vara ok för en läkare att jobba ihop en massa extratid och sen ta ut denna och bli ledig på sitt ordinarie jobb för att åka och jobba(!!!) på annan ort och tjäna multum? Hur många andra branscher tycker det är ok för en anställd att ta ledigt för att åka och jobba i konkurrerande verksamhet?

Varför täpper ingen till detta slöseri med skattemedel? Om en läkare nu tjänar in en massa extratid så borde väl valet vara att få ut det i lön eller att vara ledig på riktigt. Och helt uppenbarligen så utbildas det på tok för få läkare i och med att denna verksamhet kan fortgå. Och varför talas det egentligen så lite om det enorma resursslöseri? Varför agerar ingen?

• Svar på tråden Varför är stafettläkare ok???
  • Tecum

Därför att det är ständig läkarbrist på vissa mindre orter och läkare har satt i system att utnyttja detta. De vill med andra ord inte ha fast anställning samtidigt som landstingen inte kan sätta hårt mot hårt då de riskerar att stå helt utan läkare.

• lostinspace

Det som är intressant i det hela med läkarbristen är att det är så otroligt få platser på läkarutbildningen och samtidigt högt söktryck. Vad är problemet liksom?

Utbilda fler läkare!

Hur svårt kan det va?

• Tecum
    lostinspace skrev 2015-02-04 20:05:12 följande:

Det som är intressant i det hela med läkarbristen är att det är så otroligt få platser på läkarutbildningen och samtidigt högt söktryck. Vad är problemet liksom?

Utbilda fler läkare!

Hur svårt kan det va?

Jag vet inte säkert, men har hört att det är läkarkåren själva som håller emot om fler utbildningsplatser. De vill behålla sin särställning och kunna trissa upp löneläget.
  • Anonym (Ekonomisk)
    Tecum skrev 2015-02-04 22:04:32 följande:
    Jag vet inte säkert, men har hört att det är läkarkåren själva som håller emot om fler utbildningsplatser. De vill behålla sin särställning och kunna trissa upp löneläget.
    Jag har hört en läkare säga att det är SÅ resurskrävande att utbilda läkare så i Sverige kan vi inte utbilda fler än vad vi gör. Vet dock inte hur mycket jag tror på det argumentet då jag gissar (har ej nån statistik) att andra länder klarar att utbilda fler med samma/mindre resurser.
  • Anonym (Ekonomisk)

Men om vi försöker se det hela praktiskt till landets vinning (dvs inte läkarnas...). Läkarna är ju landstingsanställda. Eftersom läkarna verkar tycka det är helt ok att åka iväg då och då till andra landsting så borde man väl kunna skriva in det i deras anställningskontrakt. Javisst, dom får inte ockerlön för besväret, men dom gör en god gärning och som sagt dom borde redan nu bryta mot normala konkurrensregler. Man gör det helt enkelt till en naturlig del att avhjälpa dom mottagningar i landet som har svårt att få det att gå runt. Ett alternativ är så klart annars att stationera ut nån läkare för en viss tid på småorterna.

Min poäng är att jag tycker det borde kunna gå att sy ihop utan att massor av skattepengar ska gå till ockerlöner för att folk bryter mot vanliga konkurrensregler. Du som inte är i vården... Skulle din arbetsgivare uppskatta om du tog semester och jobbade hos en konkurrerande firma nån vecka då och då? Min arbetsgivare skulle absolut inte gå med på nåt sånt.

• Anonym (Heja!)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2015-02-04 15:16:30 följande:

Hur kan det vara ok för en läkare att jobba ihop en massa extratid och sen ta ut denna och bli ledig på sitt ordinarie jobb för att åka och jobba(!!!) på annan ort och tjäna multum? Hur många andra branscher tycker det är ok för en anställd att ta ledigt för att åka och jobba i konkurrerande verksamhet?

Varför täpper ingen till detta slöseri med skattemedel? Om en läkare nu tjänar in en massa extratid så borde väl valet vara att få ut det i lön eller att vara ledig på riktigt. Och helt uppenbarligen så utbildas det på tok för få läkare i och med att denna verksamhet kan fortgå. Och varför talas det egentligen så lite om det enorma resursslöseri? Varför agerar ingen?

Jag undrar samma sak!

Inte får jag jobba med samma saker som på mitt ordinarie jobb hos en konkurrent. Jag skulle få sparken direkt.
  • Anonym (Heja!)
    Tecum skrev 2015-02-04 22:04:32 följande:
    Samtidigt som det utbildas alldeles för många inom andra yrken så att dessa blir arbetslösa.
  • Kjell2

Landstingen ser ofta inte andra landsting som konkurerera när det gäller kunder.

Men situationen håller långsamt på att bli bättre. Dels utbildar vi flera läkare i Sverige numera och dels får vi in många läkare med examen från andra länder. Hörde en siffra att ca 25% av alla färska läkare som anställs idag har examen från annat land.

• Anonym (Kerstin)

Enligt läkarna går en stor del av deras arbetstid åt till administrativt arbete, inte till att bota patienter. Detta borde även påverka läkarnas kompetens för jag tror att ju fler patienter en läkare träffar under sin karriär, desto bättre blir han i sin yrkesroll.

Svar på tråden Varför är stafettläkare ok???