• Limaliie

Kan jag ge henne en tesked rapsolja? (hård i magen)

Måste man blanda oljan i något eller kan jag ge det direkt till henne? Hon är 6 månader imorgon och väldigt hård i magen antagligen av vällingen vi provade häromdagen.

Nu vill hon inte äta något eller smaka, inte ens vatten och det är bara amning som duger, därför tänkte jag om man kan ge oljan direkt än blanda det i något? Förstår det inte är så gott men hon verkar må dåligt av magen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-05 10:50
    Har gett henne katrinplommon men det har inte hjälpt något vidare.

• Svar på tråden Kan jag ge henne en tesked rapsolja? (hård i magen)
  • Flickan och kråkan
    Tines skrev 2015-02-05 16:24:13 följande:

Nej, inte utan att kontakta vården först!

Får jag fråga varför? En tesked rapsolja är ju inte direkt skadligt för en halvåring (eller någon annan för den delen heller) . Däremot tror jag att det är bra mycket mer effektivt att amma mycket eftersom bröstmjölk är laxerande.
  • Batmamba

Jag har sett vuxna dricka matolja motsvarande den mängd en msk blir för en bebis (vadslagning). De mådde inte bra av det. Ring 1177 och be om råd!

• Flickan och kråkan
    Batmamba skrev 2015-02-05 16:40:19 följande:

Jag har sett vuxna dricka matolja motsvarande den mängd en msk blir för en bebis (vadslagning). De mådde inte bra av det. Ring 1177 och be om råd!

Det var inte en matsked utan en tesked. 
  • Trippelmamma76

Det kan vara riktigt jobbigt det där med förstoppade bebisar. Sonen reagerade direkt på smakproven med förstoppning från att tidigare varit totalt motsatsen (Då var det någon tesked puré. Välling testade vi inte så tidigt). Fick gå långsamt fram med att introducera mat för honom. Sedan fick det bli katrinplommonpuré, hemlagad aprikospuré (liten dos!) , alltid extra rapsolja på maten mm tills han var uppåt året. Vet inte om oljan hjälper om man ger det bart... Fråga BVC. Magmassage, bajsdagbok, mycket vätska (vatten) hörde till våra rutiner lite senare. Amning är ju jättebra förstås i sammanhanget! Tänk också på att vissa barn faktiskt kan reagera på för mycket fibrer med förstoppning, konstigt nog!

• Limaliie

Tack för tips! Det har gått bra allt annat jag gett henne utan att hennes mage reagerat. Vällingen var mest ett försök att få henne dricka ur nappflaska (vill helst ge ersättning) men hon tar inte flaskan oavsett.

Gav lite olja och hon mår bra än Tack för svaren!

• StevenDiese

Hur vet du att hon är hård i magen?

• Batmamba
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-05 16:48:52 följande:

Det var inte en matsked utan en tesked. 

Oj, ursäkta! Läser visst som en kratta idag!
  • Limaliie
    StevenDiese skrev 2015-02-05 18:01:39 följande:

Hur vet du att hon är hård i magen?

Lätt att räkna ut när bajset som kommit ut, det lilla suttit stenhård i rumpan på henne.
  • Lina Loppan

Vi gav vår dotter lite rapsolja i maten när hon var hård. Hon blir för övrigt 6 månader i morgon hon med ???? bvc sa vi skulle ge olja

• StevenDiese
    Limaliie skrev 2015-02-05 20:52:23 följande:
    Lätt att räkna ut när bajset som kommit ut, det lilla suttit stenhård i rumpan på henne.
    Okidoki!
Svar på tråden Kan jag ge henne en tesked rapsolja? (hård i magen)