• spöke

Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?

Det här är SCB:s lista över de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder (av de 100 vanligaste tilltalsnamnen). Är det dags för dem att komma tillbaka nu eller är de hopplöst ute? Rut är ju på g - det var ett av de flicknamn som ökade mest under förra året. Men hur ser framtiden ut för Ulla, Gun och de andra? 

Spöke

*Tabellen visar de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder i befolkningen 31 december 2013 av de 100 vanligaste tilltalsnamnen. Namnen redovisas med den vanligaste stavningen, men samtliga stavningar av ett namn ingår i beräkningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?
  • spöke
    Fenna skrev 2015-02-05 16:19:45 följande:
    Jag är rätt liberal vad gäller namn, men att döpa sitt barn till Gun tycker jag är elakt med tanke på den engelska betydelsen.
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 16:32:35 följande:
    Guns storhet var väl innan det engelska språket var så totalt dominerande som det är idag. Nu gillar jag inte Gun, men jag tycker ändå att det är lite synd att det engelska språket förstör för svenska namn på det sättet. Dock är ju i och för sig Guns egentliga betydelse rätt våldsam också (strid). 
    Som stackars Gun Hellsvik.
  • Fenna
    spöke skrev 2015-02-06 09:28:18 följande:
    DenNamnbitne skrev 2015-02-05 16:32:35 följande:
    Guns storhet var väl innan det engelska språket var så totalt dominerande som det är idag. Nu gillar jag inte Gun, men jag tycker ändå att det är lite synd att det engelska språket förstör för svenska namn på det sättet. Dock är ju i och för sig Guns egentliga betydelse rätt våldsam också (strid). 
    Som stackars Gun Hellsvik.
    Fast hon är ju rätt gammal och har gjort karriär i Sverige där alla vet att Gun är ett namn. Om man nu gillar Gun kan man iof alltid ändra stavningen till Gunn.
  • DenNamnbitne

Att namn har konstiga betydelser på andra språk är nog något man måste acceptera i en internationell värld. Visst kan Dick och Fanny förkastas av vissa pga eventuella associationer men jag tycker att det är alltför tråkigt om sånt skall få avgöra(Fanny är ju faktiskt väldigt fint!).

• spöke
    DenNamnbitne skrev 2015-02-06 14:02:54 följande:
    Att namn har konstiga betydelser på andra språk är nog något man måste acceptera i en internationell värld. Visst kan Dick och Fanny förkastas av vissa pga eventuella associationer men jag tycker att det är alltför tråkigt om sånt skall få avgöra(Fanny är ju faktiskt väldigt fint!).
    Fanny är sött. Men Dick kan vi skippa.
  • DenNamnbitne
    spöke skrev 2015-02-06 14:35:39 följande:
    Fanny är sött. Men Dick kan vi skippa.
    Dick hette ju dock en av pojkarna i Blytons Femböcker: en trevlig association till ett annars rätt besvärligt namn.
  • Natulcien

Jag sällar mig till mängden och röstar på Maj, som till skillnad från Maja är riktigt fint.
    På andraplats kommer Inga. Jag gillar namn som börjar på Ing-, som Inger, Ingrid, Ingegerd och Inga. Låter så mjukt och varmt på något sätt.

• Mrs D
    DenNamnbitne skrev 2015-02-06 14:02:54 följande:

Fast Dick är ju en rätt vanlig förkortning / smeknamn av Richard i engelskspråkiga länder
  • Dr Mupp

Inga tycker jag är fint. Mjukt och trevligt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • spöke
    Natulcien skrev 2015-02-06 16:50:13 följande:
    Jag sällar mig till mängden och röstar på Maj, som till skillnad från Maja är riktigt fint.
    På andraplats kommer Inga. Jag gillar namn som börjar på Ing-, som Inger, Ingrid, Ingegerd och Inga. Låter så mjukt och varmt på något sätt.
    Dixie skrev 2015-02-06 16:40:29 följande:
    Rut   
    annieh897 skrev 2015-02-06 19:46:16 följande:
    Maj är ganska fint. De andra gillar jag inte.
    Mon bébé 81 skrev 2015-02-06 20:00:35 följande:
    Inga, Britta och Siv tycker jag om. Kan inte välja ut vilket jag tycker bäst om.
    Notetur Nomen skrev 2015-02-06 20:49:13 följande:
    Rut <3
    Dr Mupp skrev 2015-02-06 21:03:58 följande:
    Inga tycker jag är fint. Mjukt och trevligt.
    Jätteintressant att höra era åsikter. Tack tack!

Svar på tråden Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?