• Yamamar

Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?

Alltfler asylsökande väljer att gå under jorden hellre än att resa tillbaka till så kallade första asylland, till exempel Italien. Förra året avvek hela 57 procent av de så kallad Dublinfallen, över 6000 personer. Många av de får hjälp av kyrkan och andra frivilligorganisationer att överleva som gömda. En av dessa är 24-åriga Almas från Eritrea, som levt gömd i elva månader tillsammans med sina två små barn.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6087026
    och länkarna under i länken.
    De som stannar 18 månader prövas igen utan att Dublin gäller, så vi har en del lagtrotsare som arbetar emot samhället. 
    Vad är bäst för oss?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?
  • HSOF
    TOW 2B Aero skrev 2015-02-09 15:51:48 följande:

1.

Vad jag menade var att det finns uppenbara fall där människor inte flyr från någon verklig förföljelse (som i "Ibbes" fall),utan är rena välfärdsinvandrare/lyckosökare.

Angående hur nämndemännen påverkar besluten så kan man ju lika gärna hävda att vissa invandrare som enligt dagens regler inte bör få stanna ändå får det eftersom deras fall kan bedömas utav någon från VPK eller MP (som båda är för fri invandring),nämndemännen är dock förpliktigade att lägga sina politiska värderingar åt sidan när deutför sitt jobb och istället vara sakliga och förhålla sig till nuvarande regler,vilket vi får utgå är fallet tills motsattsen har bevisats.

2.

Har vi ett underskott på unga människor i landet så bör det rimligtvis ses som ett nativitetsproblem och inte ett invandringsproblem;att förlita sig på horder av primitiva bidrags och asylinvandrare från tredje världen ska söka sig hit och hoppas på att de någon gång ska kunna sättas i arbete för att klara av välfärden i framtiden är knappast like tillförlitligt som att öka nativiteten bland svenskar.

Dessutom bygger ju i´den om att invandrare behövs för att i framtiden klara välfärden på att invandrare själva inte konsumerar välfärd (trots att de i större utsräckning gör det än svenskar) eller går i pension,vilket innebär att det hela skulle urarta i något slags pyramidspel då fler och fler invandrare måste komma hit för att ta hand om invandrare som kommit och och gått i pension.

Angående flyktingströmmen så dränerar det en ansenlig del utav resurserna,precis som bilderbergmedlemmen i klippet som  jag länkade till konstaterade.

Till skillnad från t.ex Libanon eller Jordanien som av geografiska anledningar tar emot stort antal asylanter från Syrier så borde Sverige rimligtvis vara det sista landet som tar emot syrier,anledningen till att horder av hundratusentals araber och afrikaner söker sig hit är för att Sverige garanterat alla Syrier och Eritreaner PUT.

Man kan således säga att makten frivilligt öppnat damluckorna och låtit asyltsunamin skölja in över oss,samtidigt svanskarna får nöja sig med absolut ingenting utöver låtsastiteln "humanitär stormakt".

Nu kör vi igen tills ni fattat;

Makten lovar ingenting utöver fortsatt massinvandring,öppna era hjärtan och plånböcker!

Ja det var i det talet som moderaterna och alliansen tappade valet, iallafall bidrog det, helt klart stort till det!
  • TOW 2B Aero
    HSOF skrev 2015-02-09 16:12:23 följande:
    Ja det var i det talet som moderaterna och alliansen tappade valet, iallafall bidrog det, helt klart stort till det!
    På 50-talet var det "Gärna medalj,men först-rejäl pension",och idag bör det vara "gärna humanitär stormakt,men först-fungerade välfärd".
  • nihka
    HSOF skrev 2015-02-09 00:14:36 följande:
    Ja det är klart, du har ju ofta en möjlighet att välja, om du har råd att ta dig någonstans då vill säga. Varför tror du att så många kommer till Sverige och inte stannar i något annat europiskt land på vägen hit. De väljer självklart det landet där de tror de har bäst möjligheter att få  stanna och även tror de bästa framtidsutsikterna. Sverige har ju en väldigt  generösast flyktingpolitik, vilket de klart känner till eller får reda på av dem som smugglar dem hit.
    Klart alla vill kunna välja. Betydligt fler söker asyl och stannar i ett annat europeiskt land än Sverige. Sverige tar alltså inte emot fler asylansökningar än hela resten av Europa tillsammans. Sedan är det många som vill hit och ansöker om asyl, ca 1/6 av de som tar sig till Europa, men de allra flesta 5/6 söker asyl någon annanstans i Europa. Bara någon procent av totalen söker sig till Europa - antingen för att de inte kan eller vill ta sig hit.
  • HSOF
    nihka skrev 2015-02-09 19:18:43 följande:

Klart alla vill kunna välja. Betydligt fler söker asyl och stannar i ett annat europeiskt land än Sverige. Sverige tar alltså inte emot fler asylansökningar än hela resten av Europa tillsammans. Sedan är det många som vill hit och ansöker om asyl, ca 1/6 av de som tar sig till Europa, men de allra flesta 5/6 söker asyl någon annanstans i Europa. Bara någon procent av totalen söker sig till Europa - antingen för att de inte kan eller vill ta sig hit.

Jag ska inte skriva för mycket då jag inte är helt säker på den totala siffran men minns jag inte fel, så har jag läst till mig en siffra, att Sverige står för ca 20% av alla beviljade asylanter i Europa, samtidigt som vi bara står 2% av Europas befolkning. Vet iallafall att Sverige står i ensamt majistet när det både kommer till totalt antal flyktingar och antal flyktingar per/capita som något land tog emot förra året. Tyskland som ofta nämns i dessa sammanhang, ligger på en väl distanserad 2a plats.

Att inte fler tar sig hit, tror jag har mkt att göra med pengar, de allra flesta har nog helt enkelt inte råd med att ta sig ända hit. Utan blir kvar och lever i misär i något av flyktinglägrena i närpmråderna eller som internflyktingar.
  • SpanskaFlugan
    HSOF skrev 2015-02-10 00:40:17 följande:

Jag ska inte skriva för mycket då jag inte är helt säker på den totala siffran men minns jag inte fel, så har jag läst till mig en siffra, att Sverige står för ca 20% av alla beviljade asylanter i Europa, samtidigt som vi bara står 2% av Europas befolkning. Vet iallafall att Sverige står i ensamt majistet när det både kommer till totalt antal flyktingar och antal flyktingar per/capita som något land tog emot förra året. Tyskland som ofta nämns i dessa sammanhang, ligger på en väl distanserad 2a plats.

Att inte fler tar sig hit, tror jag har mkt att göra med pengar, de allra flesta har nog helt enkelt inte råd med att ta sig ända hit. Utan blir kvar och lever i misär i något av flyktinglägrena i närpmråderna eller som internflyktingar.

Jag tror dock inte dina siffror eller källor stämmer. Enligt UNHCR rapporten för 2013 (2014 kommer snart) var det Tyskland som tog emot både flest flyktingar och flest asylsökande i Europa i rena antal. Frankrike låg två. Sverige trea. Jag har länkat till rapporten tidigare i tråden, jaga rekommenderar att du läser den om du verkligen är intresserad av flyktingsituationen i världen.
  • HSOF
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-10 07:18:42 följande:

Jag tror dock inte dina siffror eller källor stämmer. Enligt UNHCR rapporten för 2013 (2014 kommer snart) var det Tyskland som tog emot både flest flyktingar och flest asylsökande i Europa i rena antal. Frankrike låg två. Sverige trea. Jag har länkat till rapporten tidigare i tråden, jaga rekommenderar att du läser den om du verkligen är intresserad av flyktingsituationen i världen.

Jag tror du syftar på det totala antalet som sökte asyl, där toppar Tyskland per antal men när det kommer till beviljade asylfall så toppar Sverige med marginal både per capita och i absoluta tal.

Kan se sammanställning från Eurostat här.

m.europaportalen.se/2014/06/sverige-gav-flest-flyktingar-asyl

Tror inte det blir någon skillnad när man lägger till övrig invandring såsom anhöriginvandring eller arberskraftsinvandring, då Sverige även där har ett av världens frikostigaste system.

Du kan även läsa denna artikeln från SvD som skrevs i höstas, som berör just dessa områdena.

mobil.svd.se/opinion/anpassa-regler-for-asyl-och-migration_svd-3966482
  • SpanskaFlugan
    HSOF skrev 2015-02-10 09:40:38 följande:

Jag tror du syftar på det totala antalet som sökte asyl, där toppar Tyskland per antal men när det kommer till beviljade asylfall så toppar Sverige med marginal både per capita och i absoluta tal.

Kan se sammanställning från Eurostat här.

m.europaportalen.se/2014/06/sverige-gav-flest-flyktingar-asyl

Tror inte det blir någon skillnad när man lägger till övrig invandring såsom anhöriginvandring eller arberskraftsinvandring, då Sverige även där har ett av världens frikostigaste system.

Du kan även läsa denna artikeln från SvD som skrevs i höstas, som berör just dessa områdena.

mobil.svd.se/opinion/anpassa-regler-for-asyl-och-migration_svd-3966482

Mnja, enligt din första länk tog Malta emot flest asylsökande per capita, sedan Sverige. I absoluta tal både flyktingar och asylsökande låg Tyskland i topp. Men det kvittar, min poäng var att Sverige inte ligger långt över alla andra länder i flykting och asylmottagande.
  • HSOF
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-10 14:54:04 följande:
    Mnja, enligt din första länk tog Malta emot flest asylsökande per capita, sedan Sverige. I absoluta tal både flyktingar och asylsökande låg Tyskland i topp. Men det kvittar, min poäng var att Sverige inte ligger långt över alla andra länder i flykting och asylmottagande.
    Oki, posta gärna din länk en gång till, har inte sett den tyvärr.

När jag läser på Eurostat, så toppar Sverige knappt före Tyskland när det kommer till absoluta tal, men när det kommer till per capita så ligger Sverige långt för tyskland, de blir ju nästan 10 ggr fler, då Tyskland nästan har en 10 ggr så stor befolkning än Sverige. Sedanvet jag redan att Sverige har haft en ännu större invandring 2014.

Utdrag från Eurostat.

"70% of protection status granted in five Member States

In 2013, the highest number of persons granted protection status was registered in Sweden (26 400), followed by

Germany (26 100), France (16 200), Italy (14 500) and the United Kingdom (13 400). All together, these five

Member States accounted for more than 70% of all those granted protection status in the EU28."

http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/5173390/3-19062014-BP-EN.PDF/5adae441-47f4-4669-b9a3-a44b29c64e24?version=1.0

Personligen tycker jag att det är självklart att vi ska hjälpa människor som flyr. Men det är väldigt fel att bara visa änder ska stå för den största delen av flyktingmotatagandet. Sedan är det heller inte hållbart att tänka att alla skulle ha en lika stor invandring som Sverige, då vi inte vill förflytta alla människor från exempelvis mellanöstern till Europa. Jag menar skulle vi ta emot alla de ca 50 miljoner som är i flykt där nere, så skulle det bara vara de som krigar kvar, en massa stridlystna män och barbararer.

Det som är dt viktigaste är att försökafå slut på krigen och det oskyldiga dödandet även om det klart inte är gjort på en natt, men man måste börja någonstans.

Jag har också hört att Malta sticker ut, men frågan om det bara är flyktigar so tar sig till ön och sedan tar sig vidare?
  • nihka
    HSOF skrev 2015-02-10 00:40:17 följande:

Ja, 20% stämmer men Malta tar emot fler per capita.

http://www.europaportalen.se/2014/06/sverige-gav-flest-flyktingar-asyl

Visst, många har inte möjlighet att ta sig någonstans, men av de som har det är ju inte Sverige drömlandet för alla. Framför allt om man har familj, släkt och vänner i något land är det ju det som drar.

• HSOF
    nihka skrev 2015-02-10 19:03:34 följande:
    Ja, 20% stämmer men Malta tar emot fler per capita.

http://www.europaportalen.se/2014/06/sverige-gav-flest-flyktingar-asyl

Visst, många har inte möjlighet att ta sig någonstans, men av de som har det är ju inte Sverige drömlandet för alla. Framför allt om man har familj, släkt och vänner i något land är det ju det som drar.
    Jag kan inte hitta någon information om Malta på just den sidan, men har också hört att Malta är ett stort motagarland förut.

Självklart söker sig folk till länder där de redan har släktingar om de nu har det, Malmö är ett sånt exempel och Södertälje är ett annat, städer som är väldigt populära då många har sina släktingar just där.

Men att många väljer Sverige i första hand (om du bortser från släkt) är för att vi har det generösaste asylsystemet, sedan ger vi PUT istället för TUT som klart också väger in. Sedan bor ju redan många här och då är släkt också ett stort dragplåster för många även här, samt att det är enklare att få asyl som anhörig här än i många andra länder.
  • nihka
    HSOF skrev 2015-02-10 21:34:38 följande:
    Jag kan inte hitta någon information om Malta på just den sidan, men har också hört att Malta är ett stort motagarland förut.

Självklart söker sig folk till länder där de redan har släktingar om de nu har det, Malmö är ett sånt exempel och Södertälje är ett annat, städer som är väldigt populära då många har sina släktingar just där.

Men att många väljer Sverige i första hand (om du bortser från släkt) är för att vi har det generösaste asylsystemet, sedan ger vi PUT istället för TUT som klart också väger in. Sedan bor ju redan många här och då är släkt också ett stort dragplåster för många även här, samt att det är enklare att få asyl som anhörig här än i många andra länder.
    Tredje stycket/rad 7.

Jo, de som hamnar här kan ha tänkt så och de 80% som söker asyl i ett annat europeiskt land och hamnar någon annanstans i Europa kan ha haft helt andra tankar. En del tror att "alla" vill till Sverige vilket jag tycker är lite förmätet.
  • HSOF
    nihka skrev 2015-02-10 22:10:04 följande:
    Tredje stycket/rad 7.

Jo, de som hamnar här kan ha tänkt så och de 80% som söker asyl i ett annat europeiskt land och hamnar någon annanstans i Europa kan ha haft helt andra tankar. En del tror att "alla" vill till Sverige vilket jag tycker är lite förmätet.
    Jo det såg jag nu, hade missat det. Men det bekräftar det jag hört innan då. Men orsaken är nog mycket för att det är det sydligaste landet i Europa från Östra Afrika  och mellanöstern sett.

Klart att alla inte väljer eller vill bo i Sverige. Sverige ligger trots allt på andra sidan jordklotet och har exempelvis jämfört med Turkiet eller Italien ett helt annat klimat än vad många av dem som flyr är vana vid. Men att Sverige har en så stor andel betyder ändå att det drar extra mycket att flytta till Sverige.
  • SpanskaFlugan
    HSOF skrev 2015-02-10 16:20:11 följande:

Oki, posta gärna din länk en gång till, har inte sett den tyvärr.

När jag läser på Eurostat, så toppar Sverige knappt före Tyskland när det kommer till absoluta tal, men när det kommer till per capita så ligger Sverige långt för tyskland, de blir ju nästan 10 ggr fler, då Tyskland nästan har en 10 ggr så stor befolkning än Sverige. Sedanvet jag redan att Sverige har haft en ännu större invandring 2014.

Utdrag från Eurostat.

"70% of protection status granted in five Member States

In 2013, the highest number of persons granted protection status was registered in Sweden (26 400), followed by

Germany (26 100), France (16 200), Italy (14 500) and the United Kingdom (13 400). All together, these five

Member States accounted for more than 70% of all those granted protection status in the EU28."

ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/5173390/3-19062014-BP-EN.PDF/5adae441-47f4-4669-b9a3-a44b29c64e24

Personligen tycker jag att det är självklart att vi ska hjälpa människor som flyr. Men det är väldigt fel att bara visa änder ska stå för den största delen av flyktingmotatagandet. Sedan är det heller inte hållbart att tänka att alla skulle ha en lika stor invandring som Sverige, då vi inte vill förflytta alla människor från exempelvis mellanöstern till Europa. Jag menar skulle vi ta emot alla de ca 50 miljoner som är i flykt där nere, så skulle det bara vara de som krigar kvar, en massa stridlystna män och barbararer.

Det som är dt viktigaste är att försökafå slut på krigen och det oskyldiga dödandet även om det klart inte är gjort på en natt, men man måste börja någonstans.

Jag har också hört att Malta sticker ut, men frågan om det bara är flyktigar so tar sig till ön och sedan tar sig vidare?

Du hittar den om du tittar på mina tidigare inlägg i tråden.
Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?