SpanskaFlugan skrev 2015-02-10 14:54:04 följande:
Mnja, enligt din första länk tog Malta emot flest asylsökande per capita, sedan Sverige. I absoluta tal både flyktingar och asylsökande låg Tyskland i topp. Men det kvittar, min poäng var att Sverige inte ligger långt över alla andra länder i flykting och asylmottagande.
Oki, posta gärna din länk en gång till, har inte sett den tyvärr.
När jag läser på Eurostat, så toppar Sverige knappt före Tyskland när det kommer till absoluta tal, men när det kommer till per capita så ligger Sverige långt för tyskland, de blir ju nästan 10 ggr fler, då Tyskland nästan har en 10 ggr så stor befolkning än Sverige. Sedanvet jag redan att Sverige har haft en ännu större invandring 2014.
Utdrag från Eurostat.
"70% of protection status granted in five Member States
In 2013, the highest number of persons granted protection status was registered in Sweden (26 400), followed by
Germany (26 100), France (16 200), Italy (14 500) and the United Kingdom (13 400). All together, these five
Member States accounted for more than 70% of all those granted protection status in the EU28."
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/5173390/3-19062014-BP-EN.PDF/5adae441-47f4-4669-b9a3-a44b29c64e24?version=1.0
Personligen tycker jag att det är självklart att vi ska hjälpa människor som flyr. Men det är väldigt fel att bara visa änder ska stå för den största delen av flyktingmotatagandet. Sedan är det heller inte hållbart att tänka att alla skulle ha en lika stor invandring som Sverige, då vi inte vill förflytta alla människor från exempelvis mellanöstern till Europa. Jag menar skulle vi ta emot alla de ca 50 miljoner som är i flykt där nere, så skulle det bara vara de som krigar kvar, en massa stridlystna män och barbararer.
Det som är dt viktigaste är att försökafå slut på krigen och det oskyldiga dödandet även om det klart inte är gjort på en natt, men man måste börja någonstans.
Jag har också hört att Malta sticker ut, men frågan om det bara är flyktigar so tar sig till ön och sedan tar sig vidare?