Limaliie skrev 2015-04-07 08:03:51 följande:
Uppdaterar lite, hon äter fortfarande rätt dåligt. Hon har börjat acceptera flaska men inte välling utan bara ersättning.
Maten är fortfarande trälig, även fruktpuré och liknande. Nu är hon 8 månader och ska egentligen ha bytt ut en måltid....
men visst, det är väl bara tålamod som gäller och erbjuda hela tiden. Tvingar henne såklart aldrig och hon går upp fint i vikt och växer. Det är väl huvudsaken även om det är hemskt frustrerande.
Hon tramsar mest bara och har inte tid att äta.
Ersättning är inte alls sämre än välling, tvärtom! Sonen (nyss fyllda 2 år) dricker fortfarande en flaska ersättning inför nattningen, sådär som andra dricker välling. Försök att inte tänka på att barnet borde ha bytt ut ett mål vid det laget, jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är, men försök! Ätandet kommer att komma i sin egen takt. Sonen hade jättesvårt att sitta still vid maten så vi läste böcker för honom alternativt fick han sitta och pilla på leksaker. Då funkade det lite bättre. Vissa barn har inte ro i kroppen att bara sitta rakt upp och ner och äta. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, sonen äter nästan mer än många jämngamla nu. Häromdagen åt han en jätteportion röding med lök- och gräddsås t ex. Det trodde jag var en omöjlighet för ett år sedan.