• Anonym (Anonym)

Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??

Hej alla! <3

Jag har haft en trasslig uppväxt, blev utslängd av min pappa och sökte mig till soc som 16-åring men blev hemskickad eftersom att mina föräldrar "spelade normala" inför soc och pressade mig till att säga att allt var bra hemma. Jag litade inte på soc och var rädd för hur mina föräldrar skulle behandla mig om jag stod på mig och soc sedan skulle skicka hem mig iallafall.

När jag sedan kom hem var det ett helvete att bo hemma med psykisk och fysisk misshandel. Jag flyttade in med min kille som 18 åring för att bara komma bort hemifrån.

Min kille är dock väldigt kontrollerande och behandlar mig illa... han har aldrig låtit mig jobba, jag fick inte gå klart gymnasiet, jag får inte ha några vänner, han läser varje sms jag får.

Jag vill lämna honom men vet inte var jag ska ta vägen... Även om jag skulle hitta någonstans att bo skulle jag aldrig kunna betala hyran. Ingen arbetsgivare kommer att ge jobb till en 25-åring med noll arbetslivserfarenhet och som inte ens har gymnasiebetyg..

Jag är desperat.. Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??
  • Anonym (madhatter)
    Anonym (Anonym (Trådstartaren)) skrev 2015-02-08 00:45:52 följande:

Undrar också hur jag ska skriva ett CV och kunna förklara varför jag aldrig jobbat eller har gymnasiebetyg :/

Varför inte läsa in gymnasium kompetens?

Det finns de som är betydligt äldre än vad du är. Som faktiskt gör det och din uppväxt är ingen ursäkt.
  • grönalisa

Jag tycker att du ska söka till folkhögskolan för att fixa din gymnasiebetyg för att ev plugga till högre studier. Där får man också lättare att få vänner och man utvecklas på ett annat sätt där. Kolla på internet och sök.
    Jag tycker inte att du ska dra till Norge. Du behöver stabilitet och läka din sår som du har fått av din bakgrund. 

Vid akut boende så har soc skyldighet med ekonomiska biten om du måste flytta nu.

• sextiotalist
    grönalisa skrev 2015-02-08 11:18:26 följande:

Jag tycker att du ska söka till folkhögskolan för att fixa din gymnasiebetyg för att ev plugga till högre studier. Där får man också lättare att få vänner och man utvecklas på ett annat sätt där. Kolla på internet och sök.

Jag tycker inte att du ska dra till Norge. Du behöver stabilitet och läka din sår som du har fått av din bakgrund. 

Vid akut boende så har soc skyldighet med ekonomiska biten om du måste flytta nu.

En del folkhögskolor har även internat. I din situation skulle det vara det mest optimala
  • FIame

Tänk att Norge ska vara en väg ut från dåliga Svenska förhållande år 2015. 

Någonting är väldigt snett och sjukt här i Sverige.

• Anonym (Mess)

Vem får sms från om du inte har en enda vän? Dina tokiga föräldrar?

Helt oviktigt så du behöver inte svara, tyckte bara det lät konstigt.

Vet inget om Norge som flera pratar om. Men däremot tycker jag du ska vända dig till arbetsförmedlingen och be om hjälp. Det finns massor av hjälp man kan få därifrån. Förstår att du inte litar på soc, gör inte jag heller, och tycker det är bra att du håller dig borta från dom!

• Madraykin
    sextiotalist skrev 2015-02-08 11:27:11 följande:
    En del folkhögskolor har även internat. I din situation skulle det vara det mest optimala
    Folkhögskola med internat lägger jag min röst på också! På flera ställen finns dessutom inriktningar med ett lugnare tempo och mer fokus på livskvalitet, för de som av olika anledningar har en brokig bakgrund. Kanske vore nåt!
  • fhfgligug

Här är mitt tips till dig TS
    Gå till närmsta komvux/lärcentrum och prata med en studievägledare, läs in gymnasiet och ansök om studielån under tiden. Gör sedan högskoleprovet och sök in till högskola. På detta sätt har du en inkomst de närmaste åren, du får en utbildning och det blir lättare för dig att få ett jobb sedan. Då kan du även använda eventuella praktikplatser som referenser när det är dags att börja leta jobb. Lycka till TS!

• Anonym (000)

Hade jag varit dig ts så välj en linje å plugga upp betygen så du har en utbildning. Sen om du får csn så kan du vara inneboende hos någon. Finns väldigt många som hyr ut rum. Sen så får du extra bidrag från csn om du inte har utbildning. Sen när du e klar med din utbildning har du lättare å få ett riktigt jobb. De e inte så kul å gå på timmar å bli inringd dag efter dag å man inte vet hur nästa månad ser ut

• Anonym (:/)

Du får högre bidrag av CSN om du pluggar upp gymnasiebetygen. KOmvux kommer troligen prioritera dig högre eftersom du inte har ngn gymnasiekompetens. Får du CSN och pluggar på heltid kan du söka studentbostäder. Eller så bor du inneboende hos någon familj, så får du sällskap på köpet också.

Om du inte vill plugga, så kan du alltid vara barnflicka i en familj ett tag. Då får du mat, tak över huvudet, och behöver inte oroa dig för räkningar osv.

Soc är inte mycket att hänga julgranen, de gör mindre än vad de bör göra för utsatta barn. Men de betalar ut bidrag, det brukar de ha lättare för. Hitta en lägenhet, eller ett rum på blocket, ta kontakt med soc. Förklara att du absolut inte under några omständigheter kan bo kvar hos killen. Säg att han slängt ut dig rent ut sagt.

• Anonym (mm)

Här är länk till folkhögskolor som har internat:

www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Leva-och-bo-pa-internat/Folkhogskolor-med-internat/

I din situation hade jag definitivt satsat på att plugga upp gymnasiebetygen. På ett internat hittar du nya kompisar som också behöver plugga upp betygen. Du kan välja ett som är långt ifrån din nuvarande sambo så att du får ett riktigt avbrott och du behöver inte fixa bostad och jobb direkt utan kan t. ex. fixa sommarjobb efter ett tag och då har du ju arbetslivserfarenhet när du pluggat klart.

• neverpreggo

Folkhögskola eller Komvux som folk säger. Du får bidrag och utbildning :)

• apa4ewer

Fixar du en lägenhet så kan du ju studera upp ditt Arbetsbetyg på CSN. Om du inte har problem med Att ta ett lån så brukar CSN lån att finnas till hands så att man kan överleva sj åtminstone.

• Anonym (kille29)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-08 00:25:19 följande:
    Åh så många frågor...

Hur hittar man kollektiv i Norge som redan finns?

Hur hittar man ett hostel, och on dom inte ger en någon lön alls då får man väl bara mat och sovplats? Men vad händer om man behöver lite extra pengar till att köpa nåt man gillar eller behöver, typ tamponger, tanka mobilen, ja..vad som helst hehe.

Och att bo på ett hostel kanske inte är en förstahandslösning för att om det inte leder till fast jobb känns det som att jag är tillbaka på ruta ett igen. Och just nu skulle jag behöva tjäna pengar :( fast det låter hur underbart och mysigt som helst ändå!
    Det vet jag inte hur man hittar ett kollektiv...

Ja man får bara sovplats så att åka utan ett öre på fickan går ju förstås inte :(

Hur går det på hemmafronten?
  • Dina65

Ge inte upp. Är du inskriven på arbetsförmedlingen finns det möjlighet att få plugga in gymnasiekompetens med bidrag på 6500 kr/månad via CSN . Summan gäller det år du blir 25 år. Min son går på folkhögskola under dessa förutsättninga. Började nu i feb-16. Kanske kan du hitta någon att bo inneboende hos också. Finns lösningar för dig med .

Svar på tråden Vill lämna min kille men är 25 år, aldrig jobbat & inget komplett gymnasiebetyg. Kan jag klara mig själv??