• telly

Hur ofta träffar dina barn nån av sina far/morföräldrar?

Hur ofta träffar dina barn någon av sina mor- och farföräldrar?

Vem / vilka träffar de mest? Och hur ofta?

Vem har de bäst relation till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-08 20:09
    Om det är olika så svara efter den förälder som barnen träffar oftast.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta träffar dina barn nån av sina far/morföräldrar?
  • alla har olika åsikter

"morfar" är den enda som bor i samma stad som oss och han hälsar på minst en gång i veckan. Äldsta barnet brukar sova över hos farmor ibland 1-2 gånger i månaden och han träffar då gammelmormor, gammelmorfar och farfar i samma veva då. (jag ammar yngsta barnet så den är alltid med mig).

Mormor träffar barnen en gång i månaden eller varannan månad.

Ibland ses de oftare men aldrig mer sällan.

Själv anser jag att det är viktigt att barnen får en bra relation till den närmaste familjen.

• Anonym (Fia)

Min mamma ville inte vara mormor/mamma längre så hon sa upp kontakten... Tyvärr var detta den enda släktingen som är kvar, förutom mina syskon då.

• Anonym (Rationell)

Mormor och morfar varje dag. Farmor och farfar 1-2 ggr per år. 

Detta eftersom vi bor granne med min frus familj, men i en annan världsdel än min.

• Näckrosen

Mormor och morfar 3-4 ggr i veckan. Övernattar en natt i veckan.

Farmor 1-2 ggr/ månad.

Farfar aldrig, trots att han bor bara 3 mil bort.

• Penida

Mormor och morfar träffar de minst en gång i veckan, ofta mer och har gjort sedan de föddes.
    Oma (farmor) som hon kallas här träffar de ett bra år 2 gånger och då runt 2 veckor i sträck, hon bor i ett annat land.

Relationen till morföräldrarna är bäst, djupare och tryggare. Det är väl inte så konstigt med tanke på att de träffas ofta och regelbundet och har gjort så sedan de var små. De är mer involverade i det vardagliga.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Fi)

Mormor och morfar ca 1 gång i månaden. Ibland kan det gå längre.. Bor 4 mil ifrån.

Dom är väldigt upptagna.. Av sig själva..

Farmor och hennes sambo, kanske en gång varannan vecka.. Vi bor på gångavstånd..

Och då blir det bara att hon tittar in lite snabbt och säger hej..

Att det är så är att hon har min makes syskons barn hos sig VARJE dag! OCH natt!

Så våra barn har faktiskt ingen vidare kontakt med några av dom. Tyvärr.

• BinaBurner

Farmor 2-3ggr/mån
    Farfar varannan månad på vintern, en 2-3 ggr/månad på sommaren.
    Mormor 5-8 ggr/år (bor utomlands)
    Morfar 4 ggr/år (bor utomlands)

Sonen som är 4 har nog lika bra kontakt med alla, men han tycker extra mycket om farfar och morfar, eller så verkar det så för att han träffar dem mer sällan i jämförelse med "fruarna".

Dotter som är 1 tycker extra mycket om mormor och väldigt bra om farmor också (som hon träffar mest) men är lite rädd för farfar och morfar fortfarande. Eftersom hon inte känner dem så bra.

• LFF

Mormor: försöker komma över varje vecka men det är inte alltid det går.
    Morfar bor på andra sidan norra halvklotet.
    Farmor har sett dem i 10 minuter typ.
    Farfar är död sen länge.

• Anonym (H)

Så ofta det går
    Pappan har varannan helg, farmor och farfar bor ca 40min med tåg bort.
    De helger som är mina om dottern vill till farmor och farfar får hon det.
    Sen brukar hon vara med dom på lov osv.
    Har inga morföräldrar.

• pastamamman

Mormor och morfar (20 mil bort) träffar de 1-2 gånger i månaden. Farmor och farfar (35 mil bort) 1-2 gånger i kvartalet. Eftersom vi har alla relativt långt borta så träffas man oftast ett par dagar åt gången. Mormor och farfar är favoriterna.

• Anonym (2barnsmor)

Deras farmor: 2-4 ggr/mån (bor 10 min från oss)

Mormor/morfar: 5-6 ggr/ år bor 9 tim från oss så vi ungås alltid en vecka i taget). Barnen föredrar m/m; att de bor på bondgård gör inte saken sämre

• Brumma

Farfar träffar de flera gånger i veckan och den äldste sover över ngn gång varannan månad, ibland oftare o ibland mer sällan.

Morfar träffar de en gång i veckan ungefär. Äldste sover över en till två gånger i månaden.

Mormor och "extramorfar" träffar de en till två gånger i månaden och äldste sover över kanske varannan månad.

Han har lika bra relation till dem alla fyra och övernattningar är till för honom, inte för att vi föräldrar vill ha sk egentid. Den minsta har inte börjat sova borta än, men har provat en gång vilket gick jättebra, så det kommer säkert igång det med :D

Svar på tråden Hur ofta träffar dina barn nån av sina far/morföräldrar?