• yakumo

Vilken SD politiker var "personligt förolämpad" att vara lika svensk som en annan svart politiker

Hej

Jag håller på att leta efter ett klipp från en partiledardebatt i riksdagen där en mörkhyad politiker säger något i stil med "Vi är alla svenskar" om att alla har lika värde. Och då får han till svar från en annan politiker (jag gissar kille från SD) "Jag tar det som en personlig förolämpning när du säger att vi två skulle vara lika svenska".

Det var flera år sen jag såg klippet så jag kan komma ihåg detaljerna fel.

Är det nån som vet vilka personerna är och ev kan hitta en länk till klippet?

Tack.

• Svar på tråden Vilken SD politiker var "personligt förolämpad" att vara lika svensk som en annan svart politiker
  • Rainbow gg
    nr6 skrev 2015-02-10 20:46:18 följande:

Stänga gränser och börja utvisa på löpande band, det skulle i efterhand ta väck absurda siffror det kostar idag och mycket riktigt lösa en lång rad med problem i landet.

Ja, lönsamt, danmark som inte är lika pk som Sverige rapporterade precis att över 80% av dom häktade är utlänningar, vi kan nog räkna ut var dom härstammar och läget i Sverige är inte bättre, bara bättre dolt.

Välfärdsproblem löses med pengar det säger sig själv, pengar vi inte har nu för kostnaden för den ansvarslösa invandringen har totalt skenat iväg, bättre blir det heller inte när vi är lovade 400 000 nya bidragstagare kommande åren.

Utesluter man dessa och börjar på löpande band utvisa folk som inte har nått här att göra så finns det astronomiska besparingar att göra där.

Och vilka är det som ska utvisas då? Och var tar det slut?

Jag får som en sten i magen när jag läser vad du skriver. För trotts att jag är svensk, mina föräldrar är svenska, mina mor- och farföräldrar är svenska och deras föräldrar var svenska så ser jag och min mamma inte speciellt svenska ut. Mörkt hår, mörka ögon, mörkare hy än det typiska kritvita och har även välsignats med näsor som när jag var ung påpekades se "bosniska" ut. Min enda tanke här är att om man börjar utvisa folk med utländsk bakgrund, hur lång tid tar det innan alla bakgrunder är "fejkade" och hur långt efter det börjar man utvisa alla som inte ser typiskt svenska ut? Och vem bestämmer vem som är typiskt svensk? Och vem bestämmer att en person i nöd inte är värd hjälp? Någonstans börjar det, men vem vet var det slutar.
  • nr6
    Rainbow gg skrev 2015-02-11 10:09:51 följande:
    Och vilka är det som ska utvisas då? Och var tar det slut?

Jag får som en sten i magen när jag läser vad du skriver. För trotts att jag är svensk, mina föräldrar är svenska, mina mor- och farföräldrar är svenska och deras föräldrar var svenska så ser jag och min mamma inte speciellt svenska ut. Mörkt hår, mörka ögon, mörkare hy än det typiska kritvita och har även välsignats med näsor som när jag var ung påpekades se "bosniska" ut. Min enda tanke här är att om man börjar utvisa folk med utländsk bakgrund, hur lång tid tar det innan alla bakgrunder är "fejkade" och hur långt efter det börjar man utvisa alla som inte ser typiskt svenska ut? Och vem bestämmer vem som är typiskt svensk? Och vem bestämmer att en person i nöd inte är värd hjälp? Någonstans börjar det, men vem vet var det slutar.

Den sista vågen minimum, sen slösar man inte miljoner på att bestraffa enskilda för brott begångna här utan packar in hela familjen och skickar dom dit dom kom ifrån, med livstidsutvisning i ryggen.
    Vid grava brott ska även medborgarskap rivas om det finns sån.

Det sista tar jag på samma nivå som resten av tramset att Jimmie skulle vara modern hitler.

Tömma landet på kostsam skit är inte likvärdigt med att utvisa alla som inte ser typiskt svenska ut.

Det som bestämmer i slutändan är resurser, vi kan inte ha kakan och äta upp den, det är eller bevara välfärdssamhället eller "hjälpa" andra förstöra det vi har.

• HSOF
    Akua skrev 2015-02-11 00:33:25 följande:

Kan du specificera delvis.

Ja med delvis menar jag att man delvis har växt upp i ett annat land om du förstår? Kanske man kom till Sverige som 10 åring.
  • HSOF
    sjuttiofemman skrev 2015-02-11 07:15:16 följande:

Har du missat att Sd anser att man inte är svensk ens om man är född i Sverige? Har man mörk hud så är man "invandrare" enligt Sd och ska falla under den särlagstiftning som Sd vill införa.

Vad har du läst detta, inget jag har hört eller läst från någon trovärdig källa iallafall. Däremot så snackas det mycket skit i debatten om påståenden som inte är helt korrekta precis som Dns felvinkling av OECD-rapporten bland annat. Själv är jag väldigt källkritisk och undersöker alltid tvivelaktiga fakta. Min bild av SD är att de egentligen vill med allt det här som media kokar ihop är att dem som vill bo i Sverige och vill känna sig som en del av det svenska samhället måste känna igen sig själva i den svenska kulturen och vara stolta av att vara svensk. Detta är dock samtidigt ett problem, då det är självklart att vissa människor inte har valt att bo här utan har varit tvungen att fly. Men integrationsfrågan samt att få den mångkulturella befolkningen att sträva åt samma håll är en tuff uppgift och det märker vi samhället idag. Vet inte om du förstod mig helt nu men du får gärna fråga igen i så fall.
  • HSOF
    sjuttiofemman skrev 2015-02-11 07:28:27 följande:

Misstänkte att nån skulle såga den utan belägg. Du vet, invandring genererar pengar också vilket Sd "glömt bort" i sina rapporter. Sd brukar också "glömma" att det är rätt många som flyttar ut från landet varje år.

Sd har en ny ursäkt: allt du läser i media är fel, även när det är rätt. Det körde tex Björn Söder med när han fällde uttalandet som hamnade på bland de tio mest antisemitiska händelserna förra året, då ansåg han sig felciterad trots att han hade granskat artikeln innan den publicerades. Pinsamt men sant.

Det är sant invandring genererar självklart också pengar om dem som invandrar kan vara med och bidra. I DNs fall så har man redan från början när Wolodarski tillträdde gått ut med att man kommer jobba hårt för att lyfta fram invandringens positiva sidor.

När det kommer till deras analys av OECD rapporten så gör de några stora grava fel. Först och främst så räknar de med all sorts invandring till Sverige, både asyl och arbetskraftsinvandring, vilket det är väldigt stor skillnad på, då vissa av dessa är rent handplockade högutbildade personer till uppsatta tjänster i företag mm, dessa bidrar självklart med mkt mer än de konsumera. De klumpar även ihop alla invandrare i en stor grupp oberoende nationalitet, en invandrare från ett europeiskt land exempelvis Norge eller Finland är oftast en ren vinstaffär, då de redan ofta är välutbildade och levt i en liknande kultur så integrationen och jobb blir oftast inga problem, jämfört med en invandrare från exempelvis Somalia som kräver mycket mer samhällsresurser för att integreras in i samhället.

Sedan tas bara kostnaderna för det direkta mottagandet upp inte de kostnader som tillkommer i samhället, med sjukvård, skola, boende, bidrag osv.

Tycker det är konstigt att du inte hade någon kommentar angående brandmannen i Boden eller de stora vinsterna som Sandviken kommun enligt DN har fått genom invandringen.
  • HSOF
    yakumo skrev 2015-02-11 08:15:11 följande:

Min fru är född i USA, när hennes föräldrar var där och jobbade en kortare tid. Därför är hon enligt USA, amerikansk medborgare, trots att föräldrarna flyttade tillbaka till sverige innan hon fyllt ett.

Ser du min fru som amerikan, trots att jag pratar bättre engelska än hon?

Eller är det bara folk som ser utländska ut som är utlänningar?

Vart vill du komma med detta? Jag förstår inte riktigt.
  • sjuttiofemman
    HSOF skrev 2015-02-11 12:07:30 följande:

Vad har du läst detta, inget jag har hört eller läst från någon trovärdig källa iallafall. Däremot så snackas det mycket skit i debatten om påståenden som inte är helt korrekta precis som Dns felvinkling av OECD-rapporten bland annat. Själv är jag väldigt källkritisk och undersöker alltid tvivelaktiga fakta. Min bild av SD är att de egentligen vill med allt det här som media kokar ihop är att dem som vill bo i Sverige och vill känna sig som en del av det svenska samhället måste känna igen sig själva i den svenska kulturen och vara stolta av att vara svensk. Detta är dock samtidigt ett problem, då det är självklart att vissa människor inte har valt att bo här utan har varit tvungen att fly. Men integrationsfrågan samt att få den mångkulturella befolkningen att sträva åt samma håll är en tuff uppgift och det märker vi samhället idag. Vet inte om du förstod mig helt nu men du får gärna fråga igen i så fall.

Hört talas om järnrörsnatten? "Det är inte ditt land, det är mitt land" sa fascisterna till Soran Ismail.

Björn Söder blev dödligt kränkt när Adnan Dibrani ifrågasatte sd's politik i debatt i riksdagen. (Länk finns längre upp i tråden)

Åkesson satt i Hubinette i SVT och pratade om att Zlatan Ibrahimovic inte är svensk trots att han är född i Sverige. Mattias Karlsson och andra Sd-politiker har sagt samma sak.

Så ja för Sd är man bara svensk om man har ljus färg på huden.
  • HSOF
    sjuttiofemman skrev 2015-02-11 16:42:55 följande:

Hört talas om järnrörsnatten? "Det är inte ditt land, det är mitt land" sa fascisterna till Soran Ismail.

Björn Söder blev dödligt kränkt när Adnan Dibrani ifrågasatte sd's politik i debatt i riksdagen. (Länk finns längre upp i tråden)

Åkesson satt i Hubinette i SVT och pratade om att Zlatan Ibrahimovic inte är svensk trots att han är född i Sverige. Mattias Karlsson och andra Sd-politiker har sagt samma sak.

Så ja för Sd är man bara svensk om man har ljus färg på huden.

Det har jag i så fall missat, har du några länkar?
  • Akua
    HSOF skrev 2015-02-11 11:58:57 följande:

Ja med delvis menar jag att man delvis har växt upp i ett annat land om du förstår? Kanske man kom till Sverige som 10 åring.

Ja jag förstår meningen, jag ville bara att du skulle förtydliga vad du menade med "delvis".

Är det såhär du tycker? Så om jag har invandrat till Sverige från Frankrike när jag var 12 år så kommer jag enligt dig att alltid vara invandrare, jag kommer aldrig bli svensk? Men har jag däremot flytt till Sverige från Syrien när jag var 7 år, kommer jag kunna bli svensk.
  • HSOF
    Akua skrev 2015-02-11 20:08:22 följande:

Ja jag förstår meningen, jag ville bara att du skulle förtydliga vad du menade med "delvis".

Är det såhär du tycker? Så om jag har invandrat till Sverige från Frankrike när jag var 12 år så kommer jag enligt dig att alltid vara invandrare, jag kommer aldrig bli svensk? Men har jag däremot flytt till Sverige från Syrien när jag var 7 år, kommer jag kunna bli svensk.

Nä varför skulle jag mena så? Är ju ingen skillnad vad du kommer ifrån. Det är ju du själv som identifierar dig som antingen svensk eller fransk. Men hade jag själv varit född och levt i Frankrike i 7 år, så hade jag nog alltid känt mig som fransk, eller svenskfransk. Men man kan inte bli sur varken om någon kalla mig för fransk, svensk eller invandrare för du har ju invandrat till landet, förstår du hur jag tänker?

Jag är själv inte pursvensk men både jag och min mamma är födda här.
  • Akua
    HSOF skrev 2015-02-11 20:22:00 följande:

Nä varför skulle jag mena så? Är ju ingen skillnad vad du kommer ifrån. Det är ju du själv som identifierar dig som antingen svensk eller fransk. Men hade jag själv varit född och levt i Frankrike i 7 år, så hade jag nog alltid känt mig som fransk, eller svenskfransk. Men man kan inte bli sur varken om någon kalla mig för fransk, svensk eller invandrare för du har ju invandrat till landet, förstår du hur jag tänker?

Jag är själv inte pursvensk men både jag och min mamma är födda här.

Ok. Jag kanske förstår. Du skrev ju att du tycker stt man har den nationalitet som man föds till, och att man inte kan räkna med att andra ska tycka att man kan vara svensk om man delvis är född i ett annat land.

Ville bara förstå hur du menade.

Men det är ju också så att i sitt pass står det om man är svensk eller inte. Det kanske är vi som bör ändra i hur vi tror att en svensk är.
  • HSOF
    Akua skrev 2015-02-11 20:45:59 följande:

Ok. Jag kanske förstår. Du skrev ju att du tycker stt man har den nationalitet som man föds till, och att man inte kan räkna med att andra ska tycka att man kan vara svensk om man delvis är född i ett annat land.

Ville bara förstå hur du menade.

Men det är ju också så att i sitt pass står det om man är svensk eller inte. Det kanske är vi som bör ändra i hur vi tror att en svensk är.

Jo men det är även det jag menar är du inte född i det land du bor i så är du alltid en invandrare det kommer man ju aldrig ifrån. Men däremot så kan du självklart som invandrare känna dig mer tillhörande i det landet du invandrat till än det landet du utvandrade ifrån, förstår du mitt resonemang?

Nä ditt utseende har inget att göra med om du är svensk eller inte, inte ditt pass heller då du i Sverige ofta behåller ditt gamla medborgarskap, dubbla medborgarskap.
  • Akua
    HSOF skrev 2015-02-11 21:27:58 följande:

Jo men det är även det jag menar är du inte född i det land du bor i så är du alltid en invandrare det kommer man ju aldrig ifrån. Men däremot så kan du självklart som invandrare känna dig mer tillhörande i det landet du invandrat till än det landet du utvandrade ifrån, förstår du mitt resonemang?

Nä ditt utseende har inget att göra med om du är svensk eller inte, inte ditt pass heller då du i Sverige ofta behåller ditt gamla medborgarskap, dubbla medborgarskap.

Ja kanske.

Men det är ju faktiskt som så att vi alla är invandrare från början. Och jag förstår inte varför det skulle vara provocerande. Jag menar att denne Björn söder säger ju det och verkar provocerad av den tanken, och lite du också eller?
  • HSOF
    Akua skrev 2015-02-11 21:31:50 följande:

Ja kanske.

Men det är ju faktiskt som så att vi alla är invandrare från början. Och jag förstår inte varför det skulle vara provocerande. Jag menar att denne Björn söder säger ju det och verkar provocerad av den tanken, och lite du också eller?

Ja men man får ju se till sin livstid. Du är ju inte invandrare bara för att dina förändrar invandrade till ett nytt land, om du är född i det nya landet. Sedan finns det ju även dem som har utländska förändrar men födda här som ändå inte känner sig hemmahörande som svensk.

Nä jag är inte provocerad, varför skulle jag vara det, du är ju intresserad av hur jag ser på det och jag berättar gärna.
  • Akua
    HSOF skrev 2015-02-11 23:07:18 följande:

Ja men man får ju se till sin livstid. Du är ju inte invandrare bara för att dina förändrar invandrade till ett nytt land, om du är född i det nya landet. Sedan finns det ju även dem som har utländska förändrar men födda här som ändå inte känner sig hemmahörande som svensk.

Nä jag är inte provocerad, varför skulle jag vara det, du är ju intresserad av hur jag ser på det och jag berättar gärna.

Jag menade att Björn söder verkade bli provocerad av att alla människor på ett sätt är invandrare, och då även han själv. Och när du skrev att du höll med Björn söder så trodde jag att du också blev provocerad av det påstående/faktan.

"Jag gillar personligen inte Björn Söder heller, men i detta videoklipp har han faktiskt en poäng. Om vi alla är invandrare i Sverige, så är ju alla människor faktiskt detsamma."
  • HSOF
    Akua skrev 2015-02-11 23:30:24 följande:

Jag menade att Björn söder verkade bli provocerad av att alla människor på ett sätt är invandrare, och då även han själv. Och när du skrev att du höll med Björn söder så trodde jag att du också blev provocerad av det påstående/faktan.

"Jag gillar personligen inte Björn Söder heller, men i detta videoklipp har han faktiskt en poäng. Om vi alla är invandrare i Sverige, så är ju alla människor faktiskt detsamma."

Nä inte provocerad, konstaterade bara att han faktiskt just hade rätt med den sista repliken. Invandrare blir du ju bara när du just invandrar till ett nytt land, mina barn som sedan föds i det nya landet, blir ju såklart infödda. Kan inte bli mer logiskt än så.

Man ska aldrig stissa upp sig över politik, då skulle man nog vara död vid det här laget.
  • sjuttiofemman
    HSOF skrev 2015-02-12 00:10:45 följande:
    Nä inte provocerad, konstaterade bara att han faktiskt just hade rätt med den sista repliken. Invandrare blir du ju bara när du just invandrar till ett nytt land, mina barn som sedan föds i det nya landet, blir ju såklart infödda. Kan inte bli mer logiskt än så.

Man ska aldrig stissa upp sig över politik, då skulle man nog vara död vid det här laget.
    Du kanske har missat att Sd anser att det de kallar "andra generationens invandrare" är just invandrare trots att de alltså är födda i Sverige. Söder och hans Sd vill registrera dessa människor.
    I vilket syfte? Självklart för att de ska kunna kasta ut alla som kommit hit senaste 10-20 åren. "Bevara Sverige svenskt" härskar fortfarande idag även om Sd har hängt undan uniformerna och slutat med sina våldsamma demonstrationer.
  • HSOF
    sjuttiofemman skrev 2015-02-14 14:20:55 följande:

Du kanske har missat att Sd anser att det de kallar "andra generationens invandrare" är just invandrare trots att de alltså är födda i Sverige. Söder och hans Sd vill registrera dessa människor.

I vilket syfte? Självklart för att de ska kunna kasta ut alla som kommit hit senaste 10-20 åren. "Bevara Sverige svenskt" härskar fortfarande idag även om Sd har hängt undan uniformerna och slutat med sina våldsamma demonstrationer.

Vad jag har fått med mig så vill SD föra mer statistik på vilka bakgrunder olika människor har i brottstatistiken tex. På ett liknade sätt som andra länder gör, i Sverige görs inte detta, mer om det är invandrare eller svenskfödda. Denna statistik skulle även vara bra för Sverige, då man kan förebygga kriminalitet i vissa grupper som statiskt är mer benägna att begå brott i ett tidigare stadium. Samt lära oss mer om varför de hamnar i kriminalitet. Sedan gäller det att man även använder detta till något positivt, inte för propaganda som många vill tro ska vara huvudsyftet.
  • Velouria
    Cal XVI Gustf skrev 2015-02-09 22:15:21 följande:

Det är väl egentligen inget som hindrar er från att diskutera det?

SD är den verkliga orsaken till att många människor är rädda för att bli stämplade som rasister om de kommer med minsta kritik i flykting- och invandringsfrågan, hur icke-rasistiska de än är. Detta för att de allra flesta verkligen inte vill hamna i samma fack som SD, eftersom de just inte sympatiserar med SD. Ju mer SD i det svenska samhället, desto mer PK blir många människor. Och då tar ju flykting- och invandringsfrågan stryk. 
    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • HSOF
    Velouria skrev 2015-02-15 23:37:12 följande:

SD är den verkliga orsaken till att många människor är rädda för att bli stämplade som rasister om de kommer med minsta kritik i flykting- och invandringsfrågan, hur icke-rasistiska de än är. Detta för att de allra flesta verkligen inte vill hamna i samma fack som SD, eftersom de just inte sympatiserar med SD. Ju mer SD i det svenska samhället, desto mer PK blir många människor. Och då tar ju flykting- och invandringsfrågan stryk. 

Jag skulle nog hellre påstå att ju mer pk och smalare debatten blir, dessto mer gynnar det SD som kan växa i folks växande missnöje.
Svar på tråden Vilken SD politiker var "personligt förolämpad" att vara lika svensk som en annan svart politiker