Råd till orolig bonusförälder
Min sambos son har ett destruktivt beteende just nu som gör mig enormt brydd och orolig. Vad kan vara galet? Jag ska försöka så kortfattat jag kan att dra läget före och nu.
Sambon skilde sig för snart tre år sedan, vi är tillsammans sedan oktober 2013 och lever tillsammans sedan 3 månader ca. Relationen mellan mig och bonusbarnen, dotter 8 år, sonen 9, är jättebra. Sonen har, fram till för ca 2 månader sedan, varit en mjuk och fin pojke, nyfiken och lekfull med ett stor behov av närhet.
Sambon är en mycket lyhörd och pedagogisk pappa, lite curlande ibland dock kan jag tycka. (Det är inte alltid av ondo dock enligt mig.)´Barnen bor varannan vecka hos oss. Hur relationen ser ut hos mamman kan man ju inte vara helt säker på, men barnen har ibland sagt att mamma ofta är arg och om de inte sköter sig ställer hon ut dom på verandan.(!!!) Hos mamman finns en ny sambo med två barn, de flyttade ihop ganska snabbt, (om jag förstått det rätt redan efter 6 månader)
De senaste två månaderna har pojken börjat bli väldigt utåtagerande, han har märkliga ljud för sig, liksom skrikgråter, brölar rakt ut eller så sjunger han eller rabblar saker överdrivet högt. Han ha fått ett oroande behov av pappas uppmärksamhet så till den grad att pappan inte ens kan gå på toaletten ifred. Pojken frågar efter honom efter en minut, fast han vet att pappa gått på toa. Han går ofta ner och står utanför dörren och ropar. Han pratar med "gnällig" röst nästan hela tiden och om pappa inte riktar sin uppmärksamhet till honom konstant så blir han aggressiv, ofta är han också rätt otrevlig i tonen och talar emot pappan och/eller gör tvärt emot vad pappa säger. Han retar sin syster, är provokativ och lyssnar inte när hon säger att han ska sluta, det slutar nästan alltid med att hon ibland blir ledsen. En gång för ett par dagar hade det varit rejält struligt i skolan, och sedan hemma blev det en rejäl urladdning och då i ett raseri uttryckte han att det är som två personer i honom, "det är som en ande flyger i mig som är jättearg" sade han. Kvällarna vid läggning är ofta struliga. När det är tandborstning springer han ibland och gömmer sig, och när han väl kommit i säng är det svårt för honom att komma till ro. Det blir ofta bråkigt, och fast pappan är lugn och sitter med honom så är han provokativ och nästan som försöker trigga pappan att bli arg. Han lyckas inte provocera men ibland förstärker pappan att det inte är okej att det blir såhär. Vi samtalar ofta om det här och i mina ögon gör pappan alla rätt. Pappan har pratat med mamman om att låta sonen komma en dag tidigare och på så vis få en dag ensam med pappan. Det blir också så att han får en ensamdag hos mamman, innan syster och de två andra bonusbarnen kommer.
Att han mår dåligt över något är ju uppenbart, frågan är bara vad det är. Jag kan såklart ha fel, jag är ingen expert, men min teori är att han saknar att ha mer tid med sin mamma. De har, då mamman flyttade ihop med den nya sambon, gång blivit "intvingade" i en situation där de får dela på mamman med två andra barn varje vecka dom är hos henne. Han uttrycker ibland att han är orolig för att mamman är arg på honom, det känns som att han har dåligt samvete och känner skuld för något. Han kanske inte får sitt behov av närhet till mamman fyllt.
Jag behöver ett bollplank, någon som ser på det hela utifrån. Någon här som känner att de vill bolla?