• DreamBear

3-åring med stukad fot och ingen röntgen?

Min 3-åring gjorde illa sig förra tisdagen. Alltså för en vecka sedan. Hoppade från en soffa till en madrass på golvet och landa troligen snett. Halta rejält direkt, hade ont och hela foten blev varm. Men efter ca två timmar försvann hettan och haltandet blev mycket mindre.

Men nu har det gått en vecka och igår var vi till vårdcentralen och en läkare tittade på foten. Han klämde på den och kom fram till att det var en stukning och absolut ingen fraktur då den smärtan hade synts när han klämde. Haltande i upp till sex veckor var att vänta. Och det var bara bra att hon rörde sig. Tack och hej. Han upplevdes stressad och ansåg nog att jag var där i onödan.

Läste nu på 1177 att vid stukning ska foten vila och smärtan avta efter en vecka???

Vem har rätt?
    Borde det tagits röntgenbilder?

Någon med barn som stukat foten?
    Hur fick ni diagnosen?

Han klagar emellanåt att det gör ont. Men hoppar, står på tå och häl, springer och rör sig obehindrat MEN haltar tydligt när han går. Leker stillsammare hemma, sitter/ligger i soffan men har varit aktivare på dagis.

Råd?

• Svar på tråden 3-åring med stukad fot och ingen röntgen?
  • MxMeNow

Han hoppar, springer och rör sig obehindrat! Vad ska du med en röntgen till?

• DreamBear
    MxMeNow skrev 2015-02-10 10:11:39 följande:

Han hoppar, springer och rör sig obehindrat! Vad ska du med en röntgen till?

Men haltar.

Jag säger inte att jag vill ha en röntgen. Jag undrar däremot om det borde röntgas? Eftersom haltandet kvarstår.
  • MxMeNow
    DreamBear skrev 2015-02-10 10:13:21 följande:

Men haltar.

Jag säger inte att jag vill ha en röntgen. Jag undrar däremot om det borde röntgas? Eftersom haltandet kvarstår.

Nej det borde inte röntgas!
  • Nyfikna72

Så länge man kan röra sig obehindrat och man inte har mer än normala besvär så röntgar man inte bara för att. Även om det skulle vara nån liten spricka så läker det ihop normalt ändå. Skulle det vara nåt större fel så skulle han knappast kunna gå alls och svullnaden skulle vara kvar.

• Royalle

Det kan vara skönt för honom att linda foten ibland t.ex på kvällen en stund om han fått ont efter en hel dags lek. Men inte över natten och inte för länge eftersom det ändå är bra att foten får stabilisera sig själv. Bara ett tips från en som stugan sina fötter tusentals ggr

• DreamBear

Bara att vänta då. Tyckte det var så konstigt att det stod en vecka på 1177 och han sa sex veckor.

• Nyfikna72

Människan är en komplex varelse, det finns alla möjliga förhållningssätt till det mesta men om din son säger att han känner av det så är det ju så även om nån annan säger att det borde vara läkt på en vecka och nästa säger sex veckor. Mest troligt är ju att det är borta och glömt på ett par veckor.

• Ugge

En stukad fot, vuxen som barn kan ta flera månader att läka. Detta då det tar tid för blödningen som skett i leden och runt om den att försvinna. Samt att det tar tid för kroppen att läka ledbanden.

Så ge det tid.

Svar på tråden 3-åring med stukad fot och ingen röntgen?