• Pyssilullan

Didriksons overall 1,5 åring - 80 eller 90?

Hej! HJÄLP!

Vilken storlek har ni eller skulle ni ha köpt?
    en 1.5 åring 

Didriksons 80 eller 90?

• Svar på tråden Didriksons overall 1,5 åring - 80 eller 90?
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 14:45:34 följande:

Beror på barnet. Min än tre år och har 86 i didrikson. Tycker generellt att didriksons modeller är ganska långa och smala så tänk så.

Didriksson har väl bara hel-storlekar?
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 14:46:37 följande:
    Didriksson har väl bara hel-storlekar?
    Verkar variera väldigt beroende på år. I vår står det 86 och i grannens 100.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 14:47:59 följande:
    Verkar variera väldigt beroende på år. I vår står det 86 och i grannens 100.
    Under alla år som jag känt till Didriksson, så har det bara funnits typ 80, 90, 100, 110, 120, osv.
  • Flickan och kråkan
    Pescetarian skrev 2015-02-10 14:42:06 följande:
    Jag har aldrig sett att det finns pojkkurvor och flickkurvor. Iaf inte under 2-års ålder.
    Hur ser man det? Jag sitter med flera "kurv-papper" på utskriftssidor framför mig. Vart på dessa ser jag om kurvan är en pojk- eller flickkurva?

Eller ännu bättre; länka till en kurva som är för pojke, resp. flicka.
    www.tillvaxtkurvor.se/normalkurvor.html

Samma som finns i våra bvc-"böcker"
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 14:49:15 följande:
    Under alla år som jag känt till Didriksson, så har det bara funnits typ 80, 90, 100, 110, 120, osv.
    Okej, skoj info.
  • Pescetarian
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-10 14:51:15 följande:

Tack.
    Där ser man.

Hur som helst så har jag en pojke. ;) Och faktum kvarstår att han var 86 cm lång vid 18 månaders ålder och kurvan från den kontrollen ligger inte ens en mm under SD+2-kurvan. Den där svarta pricken som visar vart man är, ligger på SD+2-kurvan, medan sträcket i pricken ligger ungefär en tiondels millimeter under den kurvan. Hur som helst vääääääldigt långt ifrån "normalkurvan".
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 14:51:39 följande:
    Okej, skoj info.
    Det var inte meningen som någon "skoj info". Jag funderade bara på om du kanske sagt fel strl eller märke på overallen, då Didriksson som sagt kör med hel-storlekar.
  • Anonym (anon)

Svår fråga när barnet inte ens är fött. Är du och pappan långa? Jag skulle köpa 80 eftersom overaller brukar vara rätt stora, så om 80 passar perfekt första året så kan barnet inte ha overallen nästa säsong, men det kan ju hända att den är lite stor och då kan användas nästa säsong. Det är väl lite så du får tänka. Att den inte skulle passa alls första vintern vid 80 är nog rätt liten risk. 

• fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 14:56:01 följande:
    Det var inte meningen som någon "skoj info". Jag funderade bara på om du kanske sagt fel strl eller märke på overallen, då Didriksson som sagt kör med hel-storlekar.
    Jag har overallen i hallen och gick och tittade så nej, jag sa inte fel. Men det kanske kan vara feltryck eller liknande, det har jag varit med om förr.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 14:57:20 följande:
    Jag har overallen i hallen och gick och tittade så nej, jag sa inte fel. Men det kanske kan vara feltryck eller liknande, det har jag varit med om förr.
    Konstigt om Didriksson gör ett feltryck på en storlek de inte ens har.
    Men, men...
    Frågan är ju då om den overallen ni har, är 80 eller 90.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 14:59:01 följande:
    Konstigt om Didriksson gör ett feltryck på en storlek de inte ens har.
    Men, men...
    Frågan är ju då om den overallen ni har, är 80 eller 90.
    I så fall är den förmodligen i 80 då dottern är runt 88 cm lång och jag upplever didrikson som långa.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 15:00:10 följande:
    I så fall är den förmodligen i 80 då dottern är runt 88 cm lång och jag upplever didrikson som långa.
    Är det en ny modell, eller begagnad? Vet du isf vilket år den är ifrån?
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 15:03:57 följande:
    Är det en ny modell, eller begagnad? Vet du isf vilket år den är ifrån?
    Vi köpte den på second hand så jag vet faktiskt inte riktigt när den är ifrån. Den inhandlades 2013 och det står tre andra barns namn i också.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 15:09:14 följande:
    Vi köpte den på second hand så jag vet faktiskt inte riktigt när den är ifrån. Den inhandlades 2013 och det står tre andra barns namn i också.
    Fast då kan du ju varken säga bu eller bä gällande Didrikssons storlekar, då overallen förmodligen både hunnit töjas och krympas om vartannat, samt tappat passformen, om den använts av totalt fyra olika barn.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 15:11:46 följande:
    Fast då kan du ju varken säga bu eller bä gällande Didrikssons storlekar, då overallen förmodligen både hunnit töjas och krympas om vartannat, samt tappat passformen, om den använts av totalt fyra olika barn.
    Vi har alltså haft didriksonoveraller innan. Och haft andra kläder därifrån.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-02-10 15:13:53 följande:
    Vi har alltså haft didriksonoveraller innan. Och haft andra kläder därifrån.
    Då borde du ju känna till att de inte har halvstorlekar.

Aja, skitsamma. Lönlös diskussion.

Hare!
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-02-10 15:15:48 följande:
    Då borde du ju känna till att de inte har halvstorlekar.

Aja, skitsamma. Lönlös diskussion.

Hare!
    Eh, eftersom overallen vi har nu är i 86 och andra plagg vi haft varit i helstorlek så kan det ju vara därför jag trott att det varierar...
  • Pescetarian
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-10 14:51:15 följande:

Pescetarian skrev 2015-02-10 14:55:13 följande:

Tack.

Där ser man.

Hur som helst så har jag en pojke. ;) Och faktum kvarstår att han var 86 cm lång vid 18 månaders ålder och kurvan från den kontrollen ligger inte ens en mm under SD+2-kurvan. Den där svarta pricken som visar vart man är, ligger på SD+2-kurvan, medan sträcket i pricken ligger ungefär en tiondels millimeter under den kurvan. Hur som helst vääääääldigt långt ifrån "normalkurvan".

Hur kan det vara så olika!? :O
Svar på tråden Didriksons overall 1,5 åring - 80 eller 90?