• isolande

Vi laddar för att sluta suga på tummen.

Min dotter på 3,5 suger på tummen, men bara i kombination med sin snuttefilt som hon bara får ha hemma. Hon suger alltså inte på tummen när hon är på dagis, dvs vardagar 8-16.30 ca.

Nu har vi börjat prata lite om att sluta med tummen, och hon har själv sagt att hon ska sluta när hon blir 4 år. Jag tror att vi då måste slänga eller ge hennes snuttefilt till tomten, eftersom tumsugandet är helt kopplat till den.

Ni som haft tumsugande barn, hur lång tid har det tagit att sluta? går det lättare när man som min dotter inte är heltidssugare? Hur laddade ni inför dagen D så att säga? Ska man erbjuda en belöning typ fin leksak efter en månad om hon klarar att sluta? Vad gör man om hon fortsätter?

Känner mig lite villrådig och vill göra avvänjningen så smidig som möjligt Drömmer

• Svar på tråden Vi laddar för att sluta suga på tummen.
  • puss

Varför avvänja? Hon lär ju sluta av sig självt när hon har lust.

• Eena

Min son som idag är sex år sög bara på tummen när han hade snuttefilten. Med honom tog vi ett snack när han var tre och vi tog ett gemensamt beslut att lägga undan filten - han slutade suga på tummen.

Min dotter, som är fyra år använder ingen snuttefilt eller motsvarande så med henne pratar vi mycket om vilka nackdelar det är med att suga på tummen men beslutet måste ju i ännu större grad komma från henne.

Fördelen med båda barnen är att de bara sugit på tummen när de gosat, dvs tittat på tv eller lyssnat på saga. Ingen suger i "vardagen" eller vad man ska säga och ingen suger när de sover. Det gör att jag känner att det inte gör lika stor skada som om de hade tummen i munnen hela nätterna.

• isolande
    puss skrev 2015-02-10 15:21:31 följande:

Varför avvänja? Hon lär ju sluta av sig självt när hon har lust.

Tänderna förstås ;) hennes framtänder är inte så jättefina om man säger så....
    Eena skrev 2015-02-10 15:27:44 följande:

Min son som idag är sex år sög bara på tummen när han hade snuttefilten. Med honom tog vi ett snack när han var tre och vi tog ett gemensamt beslut att lägga undan filten - han slutade suga på tummen.

Min dotter, som är fyra år använder ingen snuttefilt eller motsvarande så med henne pratar vi mycket om vilka nackdelar det är med att suga på tummen men beslutet måste ju i ännu större grad komma från henne.

Fördelen med båda barnen är att de bara sugit på tummen när de gosat, dvs tittat på tv eller lyssnat på saga. Ingen suger i "vardagen" eller vad man ska säga och ingen suger när de sover. Det gör att jag känner att det inte gör lika stor skada som om de hade tummen i munnen hela nätterna.

Låter som att vi kanske kan få en smidig övergång med snuttefilten som hjälp. Tog ni en dag då ni bara tog bort filten eller var det en process?

• puss
    isolande skrev 2015-02-10 15:43:22 följande:
    Tänderna förstås ;) hennes framtänder är inte så jättefina om man säger så....
    Eena skrev 2015-02-10 15:27:44 följande:

Låter som att vi kanske kan få en smidig övergång med snuttefilten som hjälp. Tog ni en dag då ni bara tog bort filten eller var det en process?

Det är ju mjölktänder. De ska hon ju ändå tappa.
  • isolande
    puss skrev 2015-02-10 17:08:50 följande:
    Det är ju mjölktänder. De ska hon ju ändå tappa.
    Tänker du så med tandborstningen oxå? Jag resonerar som så att vanan lär bli mer och mer befäst ju längre tiden går. Om hon själv tycker 4 år verkar ok så är det väl bara att spinna vidare på det eller?
  • puss
    isolande skrev 2015-02-10 18:12:54 följande:
    Tänker du så med tandborstningen oxå? Jag resonerar som så att vanan lär bli mer och mer befäst ju längre tiden går. Om hon själv tycker 4 år verkar ok så är det väl bara att spinna vidare på det eller?
    Varför skulle jag göra det? Vilket dumt antagande. Tycker du att det är jämförbart verkligen?
  • isolande

Förstörda tänder i båda fallen liksom... Tumsugningen påverkar ju även käkar och gom dessutom.

Jag har fattat att du inte tycker tumsugning är ett problem nu. Jag däremot tycker det vore bra om man blev kvitt det och ville ha råd kring hur andra har gjort.

• fluu

Hänger på, skulle också vilja ha tips. Främst om att sluta på dagen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • isolande

Vi gjorde som så att vi började med att snuttefilten (som är lika med att suga på tummen för vår dotter) inte fick följa med till dagis längre. Dagispersonalen klagade på att de fick leta efter den, andra barn engagerades i letandet, den blev smutsig och äcklig utomhus och ja, var besvärlig helt enkelt.

Så när hon fyllt tre sa vi att Snutte fick man inte ha på dagis. Tog tre morgnar av gråt precis när vi gick, sedan var det klart. Hon hade den dock med sig ibland ändå när vi skulle någon annanstans. Men efter att vi tappat den på väg hem en gång så sa vi att Snutte bara får vara hemma, så vi inte tappar honom. Inga problem, det köptes direkt.

Är nog där nu att när hon fyller 4 så får man bara ha snutte när man ska sova. Gradvis minska tiden av sugande så att det blir till ett minimum.

• Eena
    isolande skrev 2015-02-10 15:43:22 följande:

Vi lät det vara en process. Pratade mycket om det och lät honom själv ta beslutet. Ville i möjligaste mån undvika gråt och det lyckades bra. 
  • cosinus

Vi tog bort tummen för vår dotter när hon var ganska precis 3 år.

Stop och väx på tummen på dagtid då vi hade uppsikt och kunde pensla på mer så fort vi såg att den värsta smaken gett sig och kompletterat med plåster på natten.

Gick på 3-4 dagar, samma som för småsyskonen att sluta med napp. 

Sen så penslade vi fortsatt i ungefär en vecka bara för att hon inte skulle glömma av sig men det gick förvånadsvärt smidigt

Svar på tråden Vi laddar för att sluta suga på tummen.