• SL1

tips på mat till 1,5 som ratar allt

hej, min 1,5 ratar i princip all mat, han äter aldrig på förskolan, har iof bara gått 4 veckor inklusive inskolning. Hemma äter han blodpudding. Mackor äter han för förskolan. Tidigare åt han potatis i alla former utan kokt potatis och pyttipanna, men nu äter han inte det heller. Nu börjar jag bli orolig. Han äter alltså flingor, majs, blodpudding, yoghurt, dricker mjölk, mackor med ost, men i princip ingen lagad mat. 

Så jag undrar om ni har några tips på lagad mat som brukar gå hem.

• Svar på tråden tips på mat till 1,5 som ratar allt
  • Nyfikna72

Ja men då äter han iallafall.........kanske lite ensidigt men det är nog lite tidigt att ha massa krav. Finns nu 2-3 åringar som är kinkigare än det där.......

• vuxenmentrött

Pasta o olika slags former? Alltså olika pasta rätter? Pannkakor ? Mannafrutti? Kyckling i olika rätter? Riskakor,

• minerva123

Ugnsrostad sötpotatis gick hem hos vår matvägrare i den åldern (gott även för vuxna). Liksom kokosplättar och tunna skink- och kalkonskivor (typ smörgåspålägg) i bitar. Vad tror du om omelett eller ugnspannkaka? Fiskbullar har jag hört gått hem hos vissa. Sedan blir man ibland superförvånad över vad de väljer att peta i sig, sonen älskade t ex plötsligt rödlök och gul lök från en vanlig kycklinggryta och helt otippat gillade han lax också. Så det gäller att erbjuda det mesta (även om det tar på humöret när nästan allt ratas, jag vet).

• SL1
    Nyfikna72 skrev 2015-02-10 18:55:44 följande:

Ja men då äter han iallafall.........kanske lite ensidigt men det är nog lite tidigt att ha massa krav. Finns nu 2-3 åringar som är kinkigare än det där.......

• SL1
    vuxenmentrött skrev 2015-02-10 19:19:20 följande:

Pasta o olika slags former? Alltså olika pasta rätter? Pannkakor ? Mannafrutti? Kyckling i olika rätter? Riskakor,

provade risifrutti och mannafrutti, men han slickade bara i sig sylten :(
    Riskakor åt han innan men har börjat rata nu, 
  • SL1
    Almina skrev 2015-02-10 19:57:41 följande:

Korv? Köttbullar?

varken korv eller köttbullar går hem :( 
    Ingen pasta ris heller
  • SL1
    minerva123 skrev 2015-02-10 20:54:37 följande:

Ugnsrostad sötpotatis gick hem hos vår matvägrare i den åldern (gott även för vuxna). Liksom kokosplättar och tunna skink- och kalkonskivor (typ smörgåspålägg) i bitar. Vad tror du om omelett eller ugnspannkaka? Fiskbullar har jag hört gått hem hos vissa. Sedan blir man ibland superförvånad över vad de väljer att peta i sig, sonen älskade t ex plötsligt rödlök och gul lök från en vanlig kycklinggryta och helt otippat gillade han lax också. Så det gäller att erbjuda det mesta (även om det tar på humöret när nästan allt ratas, jag vet).

Jag har faktiskt provat att göra sötpotatis, vilket tyvärr inte var så uppskattat... ja jag vet ska försöka fortsätta erbjuda, men han är också väldigt misstänksam om han inte känner igen det han får på tallriken
  • Kiiwii

Hur erbjuder ni maten? Kan man göra på något annat sätt? Erbjuder ni något annat när han ratar maten ni erbjuder? Äter han ingen mat och inte heller får något annat istället för mat borde han förr eller senare bli hungrig och äta. Alla säger ju att barn inte svälter sig frivilligt så man får lita på det och bara fortsätta.

Svar på tråden tips på mat till 1,5 som ratar allt