Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?
Hej, är en 19-årig resenörd som kollat runt här och sett en del förtvivlade personer som inte vet om de behöver pass eller enbart nationellt ID-kort för att åka någonstans (oftast Storbritannien). Tänkte således en gång för alla redogöra för vad som gäller ifall någon i framtiden skulle ställa sig frågan.
Även asiatiska Georgien och många franska territorier (ex. Martinique, Réunion) accepterar nationella ID-kort (vid nonstopflyg från Europa)
Ponera således att en stockholmare semestrar i London och flyger dit med Norwegian via Köpenhamn (som ju f.ö. är huvudflygplats för många sydsvenskar) och direkt med Norwegian tillbaks. D.v.s. Stockholm-Köpenhamn-London-Stockholm.
Kan denna resa genomföras med enbart nationellt ID-kort? Svar ja.
Kan detta göras omvänt, alltså Stockholm-London-Köpenhamn-Stockholm? Svar nej.
Så vilket ska jag skaffa?
Pass kostar 350 kr och nationellt ID-kort 400 kr, en obetydlig skillnad för något som gäller i fem år. Nationella ID-kort är, precis som körkort och Skatteverkets ID-kort, i kreditkortsformat och kan således händigt användas som vardagslegitimation i Sverige och samtidigt som resehandling i nästan hela Europa.
Med det sagt: avser man inte resa till ex. USA, Asien eller Ryssland räcker ett nationellt ID-kort gott och väl. Gör man det däremot kan man antingen skaffa pass och använda t.ex. körkort som vardagsleg eller skaffa både ett pass och nationellt ID-kort.
Själv använder jag nationellt ID-kort för i stort sett alla ändamål, utom vid resor utanför Europa (dvs. 1-2 gånger om året) då passet plockas fram. Det må kosta extra men är i min mening helt klart den bekvämaste lösningen.
Gäller följande för samtliga europeiska medborgare?
Nej, avikelser förekommer europeiska medborgare emellan. För att i detalj se vad som gäller för resor mellan två länder, besök denna väluppdaterade sida från Star Alliance (på engelska) där även eventuella visumkrav, inkl. vid flygbyte, framgår http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/#
Ha en bra dag :)