• Crazydre

Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?

Hej, är en 19-årig resenörd som kollat runt här och sett en del förtvivlade personer som inte vet om de behöver pass eller enbart nationellt ID-kort för att åka någonstans (oftast Storbritannien). Tänkte således en gång för alla redogöra för vad som gäller ifall någon i framtiden skulle ställa sig frågan.

Vad gäller överlag?
    För svenska medborgare gäller i och med europeisk lag att envar land som antingen är med i EU eller Schengen per automatik accepterar europeiska nationella ID-kort för inresa. Nästan alla övriga europeiska länder accepterar dem på eget initiativ, utom Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Turkiet som därmed är de enda länderna i Europa dit svenskar behöver pass (Ryssland och Vitryssland kräver dessutom visum).

Även asiatiska Georgien och många franska territorier (ex. Martinique, Réunion) accepterar nationella ID-kort (vid nonstopflyg från Europa)
    Från Sveriges sida då?
    Sverige utgör ett specialfall i och med den s.k. passlagen som åsidosätter det som annars gäller. Svenska (och enbart svenska) nationella ID-kort godtas inte för resor från svenska flygplatser direkt till länder utanför Schengen, exempelvis Storbritannien (man släpps inte förbi svensk passkontroll vid utresa). Däremot går det utmärkt åt andra hållet (har kort sagt med passlagens utformning att göra).

Ponera således att en stockholmare semestrar i London och flyger dit med Norwegian via Köpenhamn (som ju f.ö. är huvudflygplats för många sydsvenskar) och direkt med Norwegian tillbaks. D.v.s. Stockholm-Köpenhamn-London-Stockholm.

Kan denna resa genomföras med enbart nationellt ID-kort? Svar ja.

Kan detta göras omvänt, alltså Stockholm-London-Köpenhamn-Stockholm? Svar nej.

Så vilket ska jag skaffa?
    Pass kostar 350 kr och nationellt ID-kort 400 kr, en obetydlig skillnad för något som gäller i fem år. Nationella ID-kort är, precis som körkort och Skatteverkets ID-kort, i kreditkortsformat och kan således händigt användas som vardagslegitimation i Sverige och samtidigt som resehandling i nästan hela Europa.

Med det sagt: avser man inte resa till ex. USA, Asien eller Ryssland räcker ett nationellt ID-kort gott och väl. Gör man det däremot kan man antingen skaffa pass och använda t.ex. körkort som vardagsleg eller skaffa både ett pass och nationellt ID-kort.

Själv använder jag nationellt ID-kort för i stort sett alla ändamål, utom vid resor utanför Europa (dvs. 1-2 gånger om året) då passet plockas fram. Det må kosta extra men är i min mening helt klart den bekvämaste lösningen.

Gäller följande för samtliga europeiska medborgare?
    Nej, avikelser förekommer europeiska medborgare emellan. För att i detalj se vad som gäller för resor mellan två länder, besök denna väluppdaterade sida från Star Alliance (på engelska) där även eventuella visumkrav, inkl. vid flygbyte, framgår http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/#

Ha en bra dag :)
  • Svar på tråden Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 22:16:50 följande:
    Källa?
    Läs länken

"När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket"
  • DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-10 22:22:43 följande:
    Läs länken

"När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket"
    Ok. Står dock inget om vad som gäller för ID-kort utfärdat av t.ex. bank? Senast jag flög gick det bra utan att visa ID alls.
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 22:23:36 följande:
    Ok. Står dock inget om vad som gäller för ID-kort utfärdat av t.ex. bank? Senast jag flög gick det bra utan att visa ID alls.
    Vart flög du då? "Vanligt id-kort" syftar f.ö. på just det som utfärdas av endera Skatteverket eller bankerna.

• Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 22:23:36 följande:
    Och ja, Schengen, vilket det mesta av Väst- och Centraleuropa är del av, innebär ju att de systematiska personkontrollerna är slopade - man behöver alltså inte gå igenom passkontroll då man landar i ett Schengenland. På exempelvis hotell och vid poliskontroller kan du dock krävas på leg och då duger inte ditt banka ID-kort utan enbart pass och polisens nationella ID-kort.
  • DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-10 22:30:09 följande:
    Vart flög du då? "Vanligt id-kort" syftar f.ö. på just det som utfärdas av endera Skatteverket eller bankerna.
    Helsingfors.

Är du säker?
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 22:33:41 följande:
    Helsingfors.

Är du säker?
    Finland, det förklarar saken. Det ligger ju inom Norden och som sagt gäller ditt ID inom Norden.
  • Curlar

Man behöver inte alltid visa id när man flyger, jag visade inget idag när jag flög. Men kontrollerar dom och du inte kan uppvisa ett godkänt ID-kort (Nationellt ID) kan dom neka dig att flyga.

• Crazydre
    Curlar skrev 2015-02-10 22:41:35 följande:

Man behöver inte alltid visa id när man flyger, jag visade inget idag när jag flög. Men kontrollerar dom och du inte kan uppvisa ett godkänt ID-kort (Nationellt ID) kan dom neka dig att flyga.

Flyger man inom Schengen (Norden, Tyskland, Frankrike, Polen etc.) finns inga systematiska kontroller, nej. Men ska man utanför (ex. Storbritannien, Serbien) går man oundvikligen igenom passkontroll (vilket utgör gränsen) och man släpps inte igenom utan pass eller nationellt id-kort.

Flygbolagen Ryanair och easyjet är några som på eget bevåg genomför systematiska personkontroller vid gaten, oavsett om turen går till ett Schengenland eller ej.
  • DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-10 22:37:17 följande:
    Finland, det förklarar saken. Det ligger ju inom Norden och som sagt gäller ditt ID inom Norden.
    Eftersom du inte svarade på min fråga tolkar jag det som att du är lite osäker.
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-11 09:49:00 följande:
    Eftersom du inte svarade på min fråga tolkar jag det som att du är lite osäker.
    Fast det är jag inte. Allt som inte är utfärdat av Polisen är värdelöst utanför Norden. Det stämmer att de systematiska kontrollerna slopats inom Schengen men om de väl vill kolla upp dig gäller bara polisens handlingar.
  • DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-11 13:26:43 följande:
    Fast det är jag inte. Allt som inte är utfärdat av Polisen är värdelöst utanför Norden. Det stämmer att de systematiska kontrollerna slopats inom Schengen men om de väl vill kolla upp dig gäller bara polisens handlingar.
    Jaha. Så jag ska bara ta dig på ditt ord? Någon tjomme på nätet... Jag ska kolla med en kompis som jobbar som ordningsvakt.

Förlåt att jag inte är resenörd,..
  • SVejsan
    DJkillen skrev 2015-02-11 13:48:46 följande:
    Jaha. Så jag ska bara ta dig på ditt ord? Någon tjomme på nätet... Jag ska kolla med en kompis som jobbar som ordningsvakt.

Förlåt att jag inte är resenörd,..
    Med tanke på att alla relevanta länkar har postats (titta på frågor och svar t ex)), och lägger man två minuter att kolla runt där så får man allt svart på vitt. Problemet med de vanliga Idkorten är att du inte har ditt medborgarskap/nationalitet tydligt angiven)

Är också fascinerad över att en ordningsvakt skulle vara speciellt insatt i internationella gränsövergångar.

Om du inte tror på det som myndigheterna skriver på sina sidor så tycker att du skall göra det kostsamma testet att prova att åka på en resa utanför norden men innanför schengen som innefatter några transfers. Gärna en liten dyrare resa. .

Du kan mycket väl komma iväg, men fastna i pass/id kontroller utomlands. Svärföräldrarna fastnade i en transfer i München, med av misstag medtagna makulerade Pass, de blev förhörda i 3 timmar och sedan fick de åka hem igen - dert gick inte och vifta med varken Körkort eller de Vanliga Bank-Idkorten för att komma vidare.

• DJkillen
    SVejsan skrev 2015-02-12 09:49:35 följande:
    Med tanke på att alla relevanta länkar har postats (titta på frågor och svar t ex)), och lägger man två minuter att kolla runt där så får man allt svart på vitt. Problemet med de vanliga Idkorten är att du inte har ditt medborgarskap/nationalitet tydligt angiven)

Är också fascinerad över att en ordningsvakt skulle vara speciellt insatt i internationella gränsövergångar.

Om du inte tror på det som myndigheterna skriver på sina sidor så tycker att du skall göra det kostsamma testet att prova att åka på en resa utanför norden men innanför schengen som innefatter några transfers. Gärna en liten dyrare resa. .

Du kan mycket väl komma iväg, men fastna i pass/id kontroller utomlands. Svärföräldrarna fastnade i en transfer i München, med av misstag medtagna makulerade Pass, de blev förhörda i 3 timmar och sedan fick de åka hem igen - dert gick inte och vifta med varken Körkort eller de Vanliga Bank-Idkorten för att komma vidare.
    Är du en sån som tror på allt bara för att det står på en myndighetshemsida? Jag är lite smartare och tar del av även alternativa källor.

Dessutom står det inte tydligt någonstans på de sidor som länkats.

Eftersom vi har fri rörlighet i Europa borde det gå att åka överallt med ID-kort.
  • Nyfikna72

Möjligt att det borde men id kort har tidigare kunnat utfärdas på många ställen och är ej troligen accepterade eller sökbara om det bara är ett idkort.

De nationella idkorten är utfärdade av en och samma och har sifferkoder som gör att de är sökbara av kontrollerande instution utomlands. Det skulle vara en omöjlig uppgift för utomstående att kunna validera ett dussin olika id kort som mycket väl skulle kunna vara förfalskade.

Vi svenskar är nog väldigt bortskämda med våra personnummer och att kunna identifieras men utomlands är det pass som gäller om man ska kunna visa vem man är. Nationella idkort är ett steg bort från den lösningen men tills dess lär vi nog acceptera att det endast är dessa och pass som gäller för identifiering.

• SVejsan
    DJkillen skrev 2015-02-13 08:27:48 följande:
    Är du en sån som tror på allt bara för att det står på en myndighetshemsida? Jag är lite smartare och tar del av även alternativa källor.

Dessutom står det inte tydligt någonstans på de sidor som länkats.

Eftersom vi har fri rörlighet i Europa borde det gå att åka överallt med ID-kort.

Och en kompis som hört av en kompis är din typ av alternativ källa?

Det är inte din kompis Ordningsvakten som står och kontrollerar identiteten vid flygplatserna...

Om vi vänder på steken: Var är din källa att ett vanligt bankidkort är OK. Det är intressant och veta hur din tanke verksamhet fungerar....
  • Frederica

Jag har en pålitlig källa som jobbar på bensinstation och kontrollerar många ID-kort. Han säger att man kan resa var man vill med ett vanligt ID-kort, speciellt till länder styrda av diktatorer. Då får man ett särskilt vänligt mottagande. Lita aldrig på myndigheternas sidor! De pumpar bara ut förtryckande propaganda. I landet Sverige är dessutom alla svenskar så det är ju helt onödigt och ovesäntligt att det står medborgarskap på kortet. Lämna passen hemma och far och flyg!

• Crazydre
    Frederica skrev 2015-02-14 15:49:54 följande:

Jag har en pålitlig källa som jobbar på bensinstation och kontrollerar många ID-kort. Han säger att man kan resa var man vill med ett vanligt ID-kort, speciellt till länder styrda av diktatorer. Då får man ett särskilt vänligt mottagande. Lita aldrig på myndigheternas sidor! De pumpar bara ut förtryckande propaganda. I landet Sverige är dessutom alla svenskar så det är ju helt onödigt och ovesäntligt att det står medborgarskap på kortet. Lämna passen hemma och far och flyg!

Dessa länder kräver i regel visum - och exakt hur ska man få det utan pass (vare sig elektroniskt eller i stämpelform)?
  • Crazydre

Och till "i landet Sverige är dessutom alla svenskar": om du flyttar till Somalia, blir du då automatiskt Somalier? Passkontrollerna ger fan i kommunistdefinitionen av svenskhet utan bryr sig om medborgarskap och ingenting annat.
  • SVejsan

Skrattande
Svar på tråden Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?