• Treskor

Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?

Vad tycker ni om kvalitén på Familjeliv.se sitt forum förtiden? Jag måste säga att jag blir rätt så förvånad över alla troll- och hittepåtrådar. Blir också ganska överraskad över hur dålig moderationen är. Trådar som sprutar av rasism, eller troll och galna hitte-på-historier har blivit vardagsmat. Och normala trådar blir kapade av oseriösa, omogna, eller rent av elaka kommentarer. 

Familjelivs forum kunde gärna fått stå kvar, alla rasister och lustlögnare kunde fått hänga tillsammans och frodas i varandras sällskap. Men för den andra delen, människor som väntar barn, har barn, eller familj, eller försöker att få, eller bara är nyfiken på något, kunde haft ett nytt forum med bättre moderation och högre krav inläggen. 

Vad tänker ni? 

(Räknar med att denna tråden kommer fyllas av mindre seriösa inlägg. Jag tänker inte lägga min energi på dessa inlägg, och kommer därför inte besvara dom. Olika åsikter däremot är givetvis välkomna)

• Svar på tråden Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?
  • wordsfrommykeyboard
    pingvin88 skrev 2015-02-27 18:55:38 följande:

Jag begriper inte varför inte de här oseriösa, sexuella och rasistiska inläggen istället skrivs på flashbacks? Familjeliv tycker jag i stora drag ska handla om just det - familjeliv. Sen kan ju mycket inkluderas i ett familjeliv men runktrådar, islamofobiska trådar och självklara hittepåtrådar? 

Det verkar som vi har fått en flytt hit från Flashback, och tyvärr inte de bra medlemmarna utan de som anser sig ha rätt att kränka andra och näthata
  • Ben66
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-02-28 14:36:16 följande:
    Det verkar som vi har fått en flytt hit från Flashback, och tyvärr inte de bra medlemmarna utan de som anser sig ha rätt att kränka andra och näthata
    Ett sätt att bli av med de alltför oseriösa är att FL tar betalt för medlemskap.
    Fast då så tappar sidan säkert 75% av sina besökare.
  • Aniiee
    Ben66 skrev 2015-03-01 13:50:57 följande:
    Ett sätt att bli av med de alltför oseriösa är att FL tar betalt för medlemskap.
    Fast då så tappar sidan säkert 75% av sina besökare.
    75%? Tippar snarare på 95-99.9999999999999%

Men det är bara en gissning =P
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ben66
    Aniiee skrev 2015-03-01 13:56:41 följande:
    75%? Tippar snarare på 95-99.9999999999999%

Men det är bara en gissning =P
    Du har förmodligen rätt.
    Jag hoppas att FL ser över problemet.
    Är trött på troll, anonyma hatare och rent överjävulskt dumma personer.
  • Förtryckt
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-02-28 14:36:16 följande:

Det där tror jag inte alls på. För flera flashbackare är "familjeliv" ett skällsord. Jag tror att FL ser ut som samhället i stort - några skarpa hjärnor och många... eh, slöa.
    ---
  • wordsfrommykeyboard
    Förtryckt skrev 2015-03-01 14:14:31 följande:
    Det där tror jag inte alls på. För flera flashbackare är "familjeliv" ett skällsord. Jag tror att FL ser ut som samhället i stort - några skarpa hjärnor och många... eh, slöa.
    Det hindrar inte vissa från att ha konton på båda ställena eller komma hit och 'röra' om. Vissa människor tycker helt om att 'jävlas' det är inte mer mogna än så, sen finns det väl de som inte klarar av att hävda sig på Flashback och kommer hit istället.

Familjeliv har förändrats drastiskt.

Det senaste året/åren har det gått överstyr med främlingsfientliga trådar, SD propaganda, trådar om kvinnohat både grova och smågnäll, trådar där man ska diskutera utdseenden hos barn etc etc sjuka trådar helt enkelt

Det har alltså förändrats från att vara ett fåtal till att mer ser ut som ett mönster, jag tror det handlar om en handfull människor med flertal konton som har för mycket fritid och ett visst mål med det dom gör, alltså mycket ensamma människor med galna idéer som dom försöker legitimera.

• pingvin88
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-03-01 15:01:58 följande:
    Det hindrar inte vissa från att ha konton på båda ställena eller komma hit och 'röra' om. Vissa människor tycker helt om att 'jävlas' det är inte mer mogna än så, sen finns det väl de som inte klarar av att hävda sig på Flashback och kommer hit istället.

Familjeliv har förändrats drastiskt.

Det senaste året/åren har det gått överstyr med främlingsfientliga trådar, SD propaganda, trådar om kvinnohat både grova och smågnäll, trådar där man ska diskutera utdseenden hos barn etc etc sjuka trådar helt enkelt

Det har alltså förändrats från att vara ett fåtal till att mer ser ut som ett mönster, jag tror det handlar om en handfull människor med flertal konton som har för mycket fritid och ett visst mål med det dom gör, alltså mycket ensamma människor med galna idéer som dom försöker legitimera.
  • wordsfrommykeyboard
    jaghopparhögt skrev 2015-03-01 15:06:52 följande:

Men starta ett eget forum då? Det är knappast någon som hindrar dig.

Är du av uppfattningen att de som sköter sig ska flytta medans de som missköter sig ska få fortsättat i samma stil? Lite som med mobbare på skolor där offret får flytta medans man daltar den lilla missförstådda mobbaren som bara vill bli sedd och få vara någon medans offren mår dåligt i flera år

Annars så bör man ta itu med dåligt beteende oavsett om det är på skolor, arbetsplatser eller internetforum, det mår alla bättre av i slutänden, även mobbaren
    vad får dessa människor att tro att det dom inte får/kan/vågar göra i person är något som helt plötsligt är ok på internet? Tror man internet är en låtsasvärld?

Man måste ju också faktiskt ställa sig frågan vad människorna får ut av att sitta och spela tuffa på ett familjeforum, det måste ju vara det minst coola som finns, grattis liksom för att du klarar av att provocera på Familjeliv och förstöra, vilken bedrift liksom.

• Förtryckt
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-03-01 15:01:58 följande:

[i]långt inlägg om hur FL förändrats "drastiskt" med "kvinnohat" och folk som ska "jävlas" [/i]

Och jag tycker inte att det stämmer, dvs jag anser att du har fel.

Det har alltid varit en udda ton på FL, en TS har alltid riskerat bli hudflängd, det har alltid funnits politiskt korrekta viktigpettrar. Mamma vet bäst. Typ. Sen har vi den andra sidan, det är ju så att allt fler män och killar samt allt yngre "publik" hittar till FL och vissa av dom har ett hårdare språk/ton/tankegångar.

Rent kvinnohat har jag absolut inte sett. Däremot många kommentarer om kvinnokroppen.

Och ja, det är tillåtet tänka sig, att ha inloggningskonton både här och där.
    ---
  • Tom Araya
    Förtryckt skrev 2015-03-01 14:14:31 följande:
    Medan Flashback bara består av det senare då?
  • Förtryckt
    Tom Araya skrev 2015-03-01 21:22:24 följande:

Medan Flashback bara består av det senare då?

Haha, det har jag inte sagt. Nej knappast - det är nog samma uppdelning där. Det var en gång en högre halt av akademiker där men det var länge sen.
    ---
  • Tom Araya
    Förtryckt skrev 2015-03-01 22:13:21 följande:
    Haha, det har jag inte sagt. Nej knappast - det är nog samma uppdelning där. Det var en gång en högre halt av akademiker där men det var länge sen.
    Akademiker besitter inte nödvändigtvis någon särskild intelligens, förstånd eller sunda värderingar.
  • Axdags
    Treskor skrev 2015-02-10 23:58:20 följande:

Vad tycker ni om kvalitén på Familjeliv.se sitt forum förtiden? Jag måste säga att jag blir rätt så förvånad över alla troll- och hittepåtrådar. Blir också ganska överraskad över hur dålig moderationen är. Trådar som sprutar av rasism, eller troll och galna hitte-på-historier har blivit vardagsmat. Och normala trådar blir kapade av oseriösa, omogna, eller rent av elaka kommentarer. 

Familjelivs forum kunde gärna fått stå kvar, alla rasister och lustlögnare kunde fått hänga tillsammans och frodas i varandras sällskap. Men för den andra delen, människor som väntar barn, har barn, eller familj, eller försöker att få, eller bara är nyfiken på något, kunde haft ett nytt forum med bättre moderation och högre krav inläggen. 

Vad tänker ni? 

(Räknar med att denna tråden kommer fyllas av mindre seriösa inlägg. Jag tänker inte lägga min energi på dessa inlägg, och kommer därför inte besvara dom. Olika åsikter däremot är givetvis välkomna)

Rasisterna, är det alla i SD eller fler?
  • Cully

Forumet er väl OK, men jag förstår mig inte på hur moderationen fungerar.

• Tihi

Är det bara jag som tycker att forumet är dött sen ett tag tillbaka? Det brukade rasa in inlägg i en väldig fart för något år sen även på nätterna och nu händer det inte speciellt mycket alls och det kan vara 30-60 minuter sen någon har svarat i trådar som ligger på första sidan på prime time. Det hade inte hänt förut. Vart har alla tagit vägen? Vilket forum håller dom till på nu?

• ölburk2
    Tihi skrev 2015-03-17 15:23:51 följande:

Är det bara jag som tycker att forumet är dött sen ett tag tillbaka? Det brukade rasa in inlägg i en väldig fart för något år sen även på nätterna och nu händer det inte speciellt mycket alls och det kan vara 30-60 minuter sen någon har svarat i trådar som ligger på första sidan på prime time. Det hade inte hänt förut. Vart har alla tagit vägen? Vilket forum håller dom till på nu?

Lobbyisterna har väl fullt upp med NATO å Saudiaffärren.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Aniiee

Och jag fattar nu inte hur FL kan anse sig ha råd med web-tv, men inte med fungerande support och aktiva, anställda moderatorer, eller ens att rensa upp och förtydliga sina forumregler (som, för att vara forumregler, är extremt intetsägande)

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Förtryckt
    Tihi skrev 2015-03-17 15:23:51 följande:

Kan nog bero på att det är hart när omöjligt att surfa FL via plattor. Och de flesta har väl plattor numera.

Helt ärligt, det står bara "sidan finns inte" och "cannot connect" och hyfsat ofta säger downforeveryoneorjustme.com att sajten är nere!
    ---
Svar på tråden Dags att lägga ner FL och starta ett nytt forum?