• Strängnäs

Råd vid första kontakt med banken?

Sambopar sedan 19 år här med en femåring.
    Gemensam månadsinkomst på 29-30k kr netto.
    Lever idag och sista 10 åren med en hyra på 6600:-
    Snitt på räkningarna totalt brukar vara 10k.
    Inga betalningsanmärkningar någon av oss. Säkra inkomster.
    Har en veteranbil försäkringsvärderad till dryga 200k. Plus en vanlig 25k kr vardagsbil.
    Vi har haft Nordea i alla år bägge två.
    Vi är på gång och ska beställa en tid till en handläggare på Nordea. Vi tänkte att det är smart att börja med sin "hemmabank"?
    Vi är HELT oerfarna att prata bolån med bank då det är första gången för bägge.
    Jag har försökt att läsa på lite men det är ju en djungel.
    Vad ska vi ha med oss till mötet?
    Viktiga saker att tänka på vid mötet?

Problemet som för de flesta andra är att vi har i princip ingen kontantinsats.
    Vi vill verkligen flytta nu då barnet början skolan till hösten i ett dåligt område annars. Kan banken tänkas ta säkerhet i vår veteranbil på något sätt? Kontrakt att man inte får sälja den t.ex.

Det fetade är väl viktigast men svara på allt ni vill!Glad

Med vänlig hälsning.

• Svar på tråden Råd vid första kontakt med banken?
  • Kjell2

Ta med en sammanställning över era inkomster. Försök göra en sammanställlning över er kostnade i lite olika poster som bostad,mat, kläder, bil, nöje, resor sparande.

Ha en sammanställning över skulder och tillgångar.

Se till att ni kan svara på frågor som arbetsgivare, anställningsform, anställningstid.

Se till at ni kan svara på frågan varför ni inte sparat pengar.

Ha en idé om hur mycket ni vill köpa hus för och hur ni vill lån.
    Har ni någon som kan vara medlåntagare? 

• Genuin

Ni måste nog få fram en kontantinsats. Räcker det om ni säljer veteranbilen?

• Napalm

Sälj för fan inte bilen! :)

Glöm det där med "hemmabank" utan välj det kontor där det jobbar vettigt folk. Jag gillar Handelsbanken, mest för att de har just kontor. För en tid sedan flyttade jag till Lidingö och tänkte byta kontor - på det första SHB-kontpret jag var inne på blev jag behandlad som skräp. Man får inte glömma att på Lidingö är alla skräp om man inte tillhör den absoluta samhällstoppen. På det andra (Larsberg) jobbade det ett gäng mycket trevliga och tillmötesgående personer, så det blev det.

Kort sagt, kolla runt och besök flera kontor och välj det som "klickar"!

Svar på tråden Råd vid första kontakt med banken?