• Anonym (Anonym)

Är han alkoholist?

Hej!
    Min sambo dricker VARJE DAG. Inte jättemycket och han blir inte full, men som sagt, det är VARJE DAG. Han kan inte låta bli och han vill tydligen inte låta bli heller.
    Det kan bli 2 öl och en whiskey eller 2 glas vin eller 3 öl eller 1 öl och två glas vin.
    Självklart har jag påpekar detta otal gånger och sagt dittan o dattan, men inget hjälper. Han kan fråga om det är ok att han tar en öl, säger jag nej blir han tjurig.
    Han kan ta en öl när han lagar kvällsmat, på helgen öppnar han en redan vid lunch.
    Jag har lagt ner tjatet nu, låter han hålla på... Hjälper ju inte ändå. Vi har en 3 åring och en på 3 månader. Han tar hand om dem och blir inte full, men måste tydligen ha i sig alkohol varje dag.
    HUR ska jag gå tillväga? Vill inte att mina barn ska se pappa dricka öl varje dag. Visserligen ibland när de lagt sig.
    VAD GÖRA???

• Svar på tråden Är han alkoholist?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ior) skrev 2015-02-12 14:50:50 följande:
    Beror på vem du frågar hur begreppen används.

Hos oss har vi tidigare haft begreppen
    Bruk-=man använder alkohol
    Riskbruk= Man dricker så pass mycket att man riskerar att utveckla missbruk och/eller beroende.
    Missbruk= man använder alkohol på ett riskfyllt sätt, Man dricker så pass mycket och ofta att man riskerar att bli beroende. Man kör bil påverkad, man dricker trots att man vet att man blir aggressiv osv. Man sköter inte sitt jobb, man är bakis och missar möten, familjen börjar oroa sig.

Beroende= Fysiskt beroende på det sättet att kroppen reagerar om den inte får alkohol. Man får tydliga abstinensbesvär. Psykiskt beroende på det sättet att man får ångest, blir orolig och får alkoholsug när man inte dricker alkohol. Även fullt fungerande personer kan vara alkoholberoende.

Numera är dock begreppet missbruk på utdöende. Även beroendetermen är på omarbetning. Man skall enligt DSM V istället prata om "alkoholsyndrom"

Beror på vem? Du skämtar med mig? om du verkligen hade jobbat inom vården så hade du varit välbekant med dsm IV och nu dsm IV där missbruk inte ens finns.

Denna gången är du däremot mer träffsäker, det var du inte i ditt sista inlägg.

.

• Anonym (Ior)
    Anonym (?) skrev 2015-02-12 14:58:39 följande:

Beror på vem? Du skämtar med mig? om du verkligen hade jobbat inom vården så hade du varit välbekant med dsm IV och nu dsm IV där missbruk inte ens finns.

Denna gången är du däremot mer träffsäker, det var du inte i ditt sista inlägg.

.

Mig veterligen har jag bara skrivit två inlägg i tråden.
    Jag upplever iaf att folk definierar orden olika beroende på inom vilken "branch" man verkar inom. Använder man sig av DSM IV och V är det ju solklart, men alla gör inte det.
    Inom socialtjänsten och kriminalvården t.ex, där kan missbruk och beroendebegreppen variera lite i betydelse. Gemene man å sin sida kanske mer definierar en missbrukare som någon som bara använder droger t.ex. 
  • Anonym (Ja!)
    Dr Nail skrev 2015-02-12 12:40:24 följande:

Låt oss se. Är ALLA fransmän alkoholister?

Vad är det för fel med att ta ett par öl varje dag? Alltså, jag är uppriktigt nyfiken: kan någon kunnig förklara för mig vad fan problemet är? Är det på något sätt mer rationellt att vara sur hela tiden genom att inte unna sig de där stackars två ölen och en whiskey? Ska jag sluta med min kopp kaffe och en prilla på morgonen av samma anledning? Näääääääj, det här blir jag glad av, så de KAN inte va bra för mig >:(

Frågan är: kan du vara utan alkohol i 1 månad utan att få abstinens? Om ja, inga problem, om nej, då har du alkohol problem!
  • Anonym (C)

Det är tydligt ett riskbruk - om inte missbruk. Tänk om han är ensam med barnen och något händer, och han måste ta bilen.

• Dr Nail
    Anonym (Ja!) skrev 2015-02-12 15:23:02 följande:
    Frågan är: kan du vara utan alkohol i 1 månad utan att få abstinens? Om ja, inga problem, om nej, då har du alkohol problem!
    Jag kan. Vet inte riktigt vad abstinens innebär, men nog kommer jag bli sugen på att supa till ett par ggr. under en sån vit månad. Tillfällen finns ju alltid!
  • Farsa på stan

Nej, din man är inte alkoholist. Två eller tre alkoholenheter utspridda över en hel dag är varken farligt eller något att oroa sig för, särskilt om han aldrig blir berusad (hade han svept tre öl på raken, eller druckit en öl till frukost, varje dag hade det varit en annan sak). Sen förstår jag inte att man nödvändigtvis, som vissa i tråden, ska klassa det som "alkoholproblem" så fort någon blir sugen på ett glas öl eller vin. Jag skulle sakna morgonjuicen och antagligen bli på dåligt humör om jag hade slut på den en dag, jag är knappast apelsinmissbrukare för det.

Och precis som jag anser att apelsinjuice är den godaste drycken till frukostmackan, är öl eller vin den godaste drycken till många maträtter. Jag hade faktiskt blivit ganska sur om någon förväntat sig att jag skulle dricka iste till ostbrickan, även om jag gillar iste annars.

• Anonym (Rationell)
    Han är självklart inte alkoholist. Den konsumtionen måste val ändå klassas som helt normal? 

Vi dricker vin vareviga dag hemma till middagen. 2-3 glas. Det finns inget bättre efter en lång dag på jobbet. Och på helgerna klipper man gräs, snickrar, fixar och donar - och då gärna med en öl i handen.  

Det är inget missbruk så länge man sköter sina åtaganden och ansvar. Och han blir ju inte ens full. Varför tror du att det är ett problem?
  • The sea refuses no river

Hej TS!

Mitt inlägg är i huvudsak hypotetiskt, och ganska långt. Men jag tror att det kan bidra till insikt i hur man kan arbeta tillsammans som par för att förstå varandra och sig själva.

Din sambo verkar ha ett vanebeteende kring alkohol och använder det antagligen i syfte att slappna av. Drickandet verkar inte ha några uppenbara negativa konsekvenser på dig, erat barn, eller samlivet i övrigt.

Däremot är det tämligen uppenbart att hans drickande inte är särskilt bra för den fysiska hälsan, i längden. Möjigt är också att han själv inte trivs med det, något som inte framgår i TS då du själv antagligen inte har kännedom om hans egen privata uppfattning.

Min fundering kring din frågeställning är ifall det verkligen är av nytta att använda sig utav dessa begrepp som du använder. Du frågar dig ifall han är alkoholist, och du är noga med att poängtera hur ofta och mycket han dricker. Du beskriver även att du tjatat på honom.

Problemet är att du inte verkar vara klar med vad du egentligen tycker är så jobbigt med det. Är du orolig att det ska gå överstyr? Eller är det helt enkelt saken i sig, drickandet till vardags, som är problematisk? Anledning att jag frågar dig det, är att man så lätt bildar starka negativa uppfattningar i samspråk med samhällsnormer och vad som anses typiskt eller normalt - men det innebär ju inte att ens uppfattning nödvändigtvis är av relevans för verkligheten utanför den egna tankeprocessen.

Är det möjligt att ni två helt enkelt har olika förhållningssätt till alkohol, och din sambo kort och gott trivs med sin konsumption och vill hålla den på nivån eftersom att han trivs med att leva livet på det viset? Då är det svårt att förändra på det. I min mening är det självförminskande att "vilja sluta göra vad man vill" - stämmer inte det? Det är dessutom inte särskilt kul att leva med en person som kraftigt överlåter det privata till någon annans uppfattningar (även om man är den lyckliga som får göra denna inverkan).

Jag ämnar inte att illegitimera din reaktion, eftersom att jag inte vet någonting om er relation i övrigt. Jag vill bara poäntera att när man utför kritik mot någon, så är det viktigt att förstå var man själv står, och inte bara utgår ifrån att ens uppfattning är allmängiltigt korrekt.

Vad jag föreslår, är att försöka (det kan vara svårt) upprätta ett samtal som sker på bådas premisser. Inte utifrån att du tycker att det är jobbigt, utan utifrån det fullständigt avskalade faktumet att han dricker.

Kanske trivs han själv inte med att dricka som han gör, men är rädd att erkänna det eftersom att det ger dig rätten att vidare kommentera på hans beteende, och ge dig tolkningsföreträde gällande hans egna förhållande till någonting relativt privat?

Att säga, "Jag är den här personen och gillar att göra det här och gör det på ett bra sätt" - men få svaret "Nej det är du inte, och gör det inte alls" hjälper ingen. Det kan i någon mening stämma - men att komma fram till den insikten kräver att man gör upptäckter om sig själv, inte att någon "utomstående" kommenterar och kritiserar. Hjälp kan man dock få, men enbart ifall man får tillgång till sina egna tankar och rätten att uttrycka dem utan en klart definition av vad som är "rätt", "fel", och i övrigt med en samtalsgrund som inte tydligt förutsätter vilket förhållningssätt som är önskat.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Rationell) skrev 2015-02-13 01:01:19 följande:
    Han är självklart inte alkoholist. Den konsumtionen måste val ändå klassas som helt normal? 

Vi dricker vin vareviga dag hemma till middagen. 2-3 glas. Det finns inget bättre efter en lång dag på jobbet. Och på helgerna klipper man gräs, snickrar, fixar och donar - och då gärna med en öl i handen.  

Det är inget missbruk så länge man sköter sina åtaganden och ansvar. Och han blir ju inte ens full. Varför tror du att det är ett problem?
    Inte bra för hälsan?

Inte bra att visa barnen att det är ok att dricka öl varje dag?

Rädd att han dricker mer o mer?
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-15 21:56:02 följande:
    Inte bra för hälsan?

Måttliga mängder alkohol är inte skadligare for hälsan än något annat. 

Att lära barnen att alkohol är okej i måttlig mängd är heller inte skadligt. Om han blev full och tappade kontrollen hade det varit det. 

Dricker han mer och mer då? Blir det ett problem så tacklar ni det då. Varför gå och oroa sig for vad som kanske kan hända i framtiden?
  • Dr Nail
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-15 21:56:02 följande:

Inte bra för hälsan?

Att ge sina barn cola och godis (vilket de flesta gör) är väl minst lika tvivelaktigt ur hälsoperspektiv.
Svar på tråden Är han alkoholist?