• Anonym (Anonym)

Är han alkoholist?

Hej!
    Min sambo dricker VARJE DAG. Inte jättemycket och han blir inte full, men som sagt, det är VARJE DAG. Han kan inte låta bli och han vill tydligen inte låta bli heller.
    Det kan bli 2 öl och en whiskey eller 2 glas vin eller 3 öl eller 1 öl och två glas vin.
    Självklart har jag påpekar detta otal gånger och sagt dittan o dattan, men inget hjälper. Han kan fråga om det är ok att han tar en öl, säger jag nej blir han tjurig.
    Han kan ta en öl när han lagar kvällsmat, på helgen öppnar han en redan vid lunch.
    Jag har lagt ner tjatet nu, låter han hålla på... Hjälper ju inte ändå. Vi har en 3 åring och en på 3 månader. Han tar hand om dem och blir inte full, men måste tydligen ha i sig alkohol varje dag.
    HUR ska jag gå tillväga? Vill inte att mina barn ska se pappa dricka öl varje dag. Visserligen ibland när de lagt sig.
    VAD GÖRA???

• Svar på tråden Är han alkoholist?
  • Anonym (Ior)

Jag jobbar med beroende inom sjukvård och forskning och kan ge dig ett litet rättesnöre utefter hur vi arbetar. Min pappa är dessutom nykter alkoholist så jag har lite erfarenhet Glad

De vi klassar inom beroendevården som alkoholberoende får abstinenssymptom när de inte dricker, dvs blir oroliga, svettiga, irriterade och skakiga. De försakar fritidsintressen eller avstår från vissa normala delar av livet för att istället dricka eller återhämta sig efter alkoholkonsumtion. De har försökt att dra ner men kan inte.

En så kallad Heavy Drinking Day är när man dricker 4 så kallade standardglas eller mer som kvinna, alt 5 glas eller mer som man. Ett standardglas motsvarar 33 cl starköl, 15 cl vin alt 4 cl starksprit.

Har man fler än 3 Heavy Drinking Days/ vecka under en längre period, ca 3 månader, kan man räknas som att man riskerar att hamna i alkoholberoende. I vissa forskningsstudier t.ex måste patienterna dricka på den här nivån för att kunna vara med och prova läkemedel eller annan behandling för att dra ner på sitt drickande.

TS, du skriver att din man dricker varje dag. Den mängden du beskriver vid varje tillfälle låter inte jättemycket, men oftast är ett "vanligt" vinglas betydligt mer än ett standardglas. Så om jag får säga vad jag tror så är din man definitivt i riskzonen för att utveckla alkoholberoende om han inte redan är där.....

• Anonym (?)
    Helenmedh skrev 2015-02-12 11:38:47 följande:

Kortfattat: Man är alkoholist när man inte klarar vardagen utan alkohol. 
    Sammanfattning: Ja din man är alkoholist ts. Även om han inte blir full varje dag så har han ett beroende av alkohol varje dag.

Tro mig, jag har levt med otaliga missbrukare.

Hur är han missbrukare om han sköter allt?

Möjligtvis beroende.
    Inte hälsosamt att konsumera alkohol dagligen men att kalla en skötsam man för missbrukare är bara felaktigt.

• Anonym (Anna)

Samma med min kille. Han tar gärna en öl eller tre efter jobbet. Aldrig så han blir full och mest är det folköl. Men jag påpekar också då och då. Han brukar också fråga mig om det är okej och blir inte tjurig men jag får dåligt samvete(?!) av att jag säger nej för jag vet hur gott han tycker det är efter en hel dags jobb..

• Anonym (Ja!)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-12 10:13:40 följande:

Hej!
    Min sambo dricker VARJE DAG. Inte jättemycket och han blir inte full, men som sagt, det är VARJE DAG. Han kan inte låta bli och han vill tydligen inte låta bli heller.
    Det kan bli 2 öl och en whiskey eller 2 glas vin eller 3 öl eller 1 öl och två glas vin.
    Självklart har jag påpekar detta otal gånger och sagt dittan o dattan, men inget hjälper. Han kan fråga om det är ok att han tar en öl, säger jag nej blir han tjurig.
    Han kan ta en öl när han lagar kvällsmat, på helgen öppnar han en redan vid lunch.
    Jag har lagt ner tjatet nu, låter han hålla på... Hjälper ju inte ändå. Vi har en 3 åring och en på 3 månader. Han tar hand om dem och blir inte full, men måste tydligen ha i sig alkohol varje dag.
    HUR ska jag gå tillväga? Vill inte att mina barn ska se pappa dricka öl varje dag. Visserligen ibland när de lagt sig.
    VAD GÖRA???

Räcker att läsa detta "Min sambo dricker VARJE DAG" så kan man svara på din fråga. Hade det varit en 2.8% eller en lättöl så hade det inte varit något att gnälla på, men stark sprit... inte bra, kommer knappast att bli bättre kan jag säga...

MÅNGA har detta problem, men anser sig själva inte ha något problem, hör det ofta på jobbet, "ska hem och dricka 3-4 starköl ikväll och kolla på TV, ungefär som att det är som att äta lite godis tycker dom.

Detta kan bara sluta på ett sätt, Alkoholism! 

Den som säger emot detta har själv problem och är antagligen på väg att bli alkoholist.
  • Dr Nail

Låt oss se. Är ALLA fransmän alkoholister?

Vad är det för fel med att ta ett par öl varje dag? Alltså, jag är uppriktigt nyfiken: kan någon kunnig förklara för mig vad fan problemet är? Är det på något sätt mer rationellt att vara sur hela tiden genom att inte unna sig de där stackars två ölen och en whiskey? Ska jag sluta med min kopp kaffe och en prilla på morgonen av samma anledning? Näääääääj, det här blir jag glad av, så de KAN inte va bra för mig >:(

• Nyfikna72
    Dr Nail skrev 2015-02-12 12:40:24 följande:

Låt oss se. Är ALLA fransmän alkoholister?

Vad är det för fel med att ta ett par öl varje dag? Alltså, jag är uppriktigt nyfiken: kan någon kunnig förklara för mig vad fan problemet är? Är det på något sätt mer rationellt att vara sur hela tiden genom att inte unna sig de där stackars två ölen och en whiskey? Ska jag sluta med min kopp kaffe och en prilla på morgonen av samma anledning? Näääääääj, det här blir jag glad av, så de KAN inte va bra för mig >:(

De flesta av de fransmän du referar till kan nog gladeligen strunta i att dricka också utan att himlen ramlar ner. Det ts beskriver är ju en som nästan blir lite vrång över att inte få dricka och sånt tycker jag inte att man kan jämföra med andra kulturer där man dricker ett glas av nåt för att det är gott till maten eller nåt.
  • Helenmedh
    Anonym (?) skrev 2015-02-12 11:42:07 följande:

Hur är han missbrukare om han sköter allt?

Möjligtvis beroende.
    Inte hälsosamt att konsumera alkohol dagligen men att kalla en skötsam man för missbrukare är bara felaktigt.

Alla alkoholister sitter inte på en parkbänk nerpissade. 
    En människa utan beroende brukar alkohol och sköter allt ändå. 
    En människa MED ett beroende MISSbrukar alkohol men kan ändå sköta allt. 

Så är man beroende av någon drog/centralstimulerande/beroendeframkallande - Missbrukare av just den "varan". Svårare än så är det faktiskt inte. 
  • Anonym (?)
    Helenmedh skrev 2015-02-12 14:03:15 följande:
    Alla alkoholister sitter inte på en parkbänk nerpissade. 
    En människa utan beroende brukar alkohol och sköter allt ändå. 
    En människa MED ett beroende MISSbrukar alkohol men kan ändå sköta allt. 

Så är man beroende av någon drog/centralstimulerande/beroendeframkallande - Missbrukare av just den "varan". Svårare än så är det faktiskt inte. 

Du har lite fel på begreppen.

Dricker man alkohol dagligen så är det inte likvärdigt med beroende, man sköter allt.

Även vid beroende kan man sköta allt.

Vid missbruk däremot, det säger sig själv man missköter sitt liv där kommer begreppet missbruk in.

Dock så måste man säga att i dagens vård så har begreppet missbruk blivit avskaffat, det finns ingen missbruk längre.

• Anonym (Ior)
    Anonym (?) skrev 2015-02-12 14:22:41 följande:

Du har lite fel på begreppen.

Dricker man alkohol dagligen så är det inte likvärdigt med beroende, man sköter allt.

Även vid beroende kan man sköta allt.

Vid missbruk däremot, det säger sig själv man missköter sitt liv där kommer begreppet missbruk in.

Dock så måste man säga att i dagens vård så har begreppet missbruk blivit avskaffat, det finns ingen missbruk längre.

Beror på vem du frågar hur begreppen används.

Hos oss har vi tidigare haft begreppen
    Bruk-=man använder alkohol
    Riskbruk= Man dricker så pass mycket att man riskerar att utveckla missbruk och/eller beroende.
    Missbruk= man använder alkohol på ett riskfyllt sätt, Man dricker så pass mycket och ofta att man riskerar att bli beroende. Man kör bil påverkad, man dricker trots att man vet att man blir aggressiv osv. Man sköter inte sitt jobb, man är bakis och missar möten, familjen börjar oroa sig.

Beroende= Fysiskt beroende på det sättet att kroppen reagerar om den inte får alkohol. Man får tydliga abstinensbesvär. Psykiskt beroende på det sättet att man får ångest, blir orolig och får alkoholsug när man inte dricker alkohol. Även fullt fungerande personer kan vara alkoholberoende.

Numera är dock begreppet missbruk på utdöende. Även beroendetermen är på omarbetning. Man skall enligt DSM V istället prata om "alkoholsyndrom"
  • Anonym (alkholen)

Just det här med att han blir tjurig om han inte får alkohol tycker jag bevisar att han har problem och tyvärr har jag massor av erfarenheter av alkoholism inom släkten och ett ex som betedde sig precis sådär men på helgerna blev han aspackad och aggressiv ,var nog bara en tidsfråga innan jag hade åkt på en smäll.

Varför är det så viktigt för din kille att tillföra kroppen alkohol varje dag och varför blir han tjurig om han inte får den?Fråga honom det. Mitt ex blev som ett tjurigt barn om han tvingades vara utan :/

Svar på tråden Är han alkoholist?