• Haskel

Borde det vara tillåtet att bada topless på badhus?

Med inspiration av annan aktuell tråd.
    De flesta badhus tillåter INTE toplessbad för kvinnor. 
    Vad anser du, borde det vara tillåtet?
    Varför/varför inte? (Berätta gärna om du kvinna/man som svarar)
    Är det främst kvinnor eller män, som störs/anses störas, av toplessbad?
    Man hör vissa kvinnor beklaga sig över att det inte är tillåtet, men jag hör få män som anser att det skulle störa.

Vilka störs?

• Svar på tråden Borde det vara tillåtet att bada topless på badhus?
  • KäntBärtil
    Anonym (r) skrev 2015-04-16 18:26:25 följande:
    You tell me. 
    Varför ens ha regler för hur kvinnor ska klä sig, det här är inte Saudiarabien.
    Låt kvinnor få klä sig som dom vill, precis som män får.
    För vem sminkar sig de flesta kvinnor, stapplar runt i högklackat iklädda opraktiska sexiga, utmanande kläder? Varför spenderar kvinnor massor pengar hos frisören och på skönhetssalonger. Varför är det bara ok för en kvinna att vara fåfäng? Män som är fåfänga brukar ju avfärdas som "bögar". 

Varför skulle kvinnor klä sig utmanande för andra kvinnor om de inte är intresserade av andra kvinnor? Tävlar kanske kvinnor om vem som vågar visa mest hus och om nu inte hud är sexuellt laddat så kan man undra varför? 

Jag anser att många kvinnor här är så förblindade av hur det borde vara att de inte ser hur det ÄR.

Någon måste ju gå i bräschen för att man inte behöver låsa dörren när man går hemifrån på morgonen, att man inte behöver låsa bilen och att man kan sova på tunnelbanan med 10000 kr i näven. 
  • KäntBärtil
    Rikard skrev 2015-04-16 21:42:52 följande:
    Hon har ju svarat på frågan.
    Vad är det som är svårt att förstå med hennes svar?
    Män har traditionellt MYCKET striktare riktlinjer för vad som är ok att klä sig i medan kvinnor av tradition får ta ut svängarna lite mer.
  • Rikard
    KäntBärtil skrev 2015-04-16 21:50:06 följande:
    För vem sminkar sig de flesta kvinnor, stapplar runt i högklackat iklädda opraktiska sexiga, utmanande kläder? Varför spenderar kvinnor massor pengar hos frisören och på skönhetssalonger. Varför är det bara ok för en kvinna att vara fåfäng? Män som är fåfänga brukar ju avfärdas som "bögar". 

/.../
    KäntBärtil skrev 2015-04-16 21:58:21 följande:
    Män har traditionellt MYCKET striktare riktlinjer för vad som är ok att klä sig i medan kvinnor av tradition får ta ut svängarna lite mer.
    Stackare. Klart du ska få vara fåfäng. Gå och köp lite smink och nya kläder och gör dig fin vet jag.
    Inte ska du vara så avundsjuk och bitter mot kvinnorna som får "ta ut svängarna lite mer".
  • Anonym (Maja)

Håller med om det.

Ser inte riktigt vad det har med diskussionen i övrigt att göra. Gissar att de flesta som tycker att det är viktigt med könsneutrala badklädesregler också vill luckra upp andra könssterotypa regler som mäns möjligheter att klä sig på olika sätt. Så det finns ju ingen motsättning mellan ditt påstående och att tycka att man ska ha könsneutrala badhusregler.

Sen får man ju också skilja på skrivna regler och sociala överenskommelser. Det kommer ju inte bli socialt accepterat på en gång att bada topless som kvinna på badhus bara för att det är tillåtet. Precis som få män klär sig i klänning på offentliga platser trots att det är tillåtet.
  • KäntBärtil
    Rikard skrev 2015-04-16 22:22:37 följande:
    Stackare. Klart du ska få vara fåfäng. Gå och köp lite smink och nya kläder och gör dig fin vet jag.
    Inte ska du vara så avundsjuk och bitter mot kvinnorna som får "ta ut svängarna lite mer".

Jag är varken avundsjuk eller bitter men jag känner män som är det eftersom de anser att herrmode är tråkigt. De männen är gifta med varann.

Det finns faktiskt människor som inte vill vara könsneutrala, jag är en av dem. 

• Anonym (Maja)
    KäntBärtil skrev 2015-04-17 02:38:52 följande:

Jag är varken avundsjuk eller bitter men jag känner män som är det eftersom de anser att herrmode är tråkigt. De männen är gifta med varann.

Nej, det år ju bra om det finns valfrihet.
  • Anonym (Maja)
    KäntBärtil skrev 2015-04-16 18:11:36 följande:

Vad är relevant för regler kring kvinnors klädsel?

Jag anser inte att vare sig mäns eller kvinnors sexualitet ska få styra hur "motparten" får klä sig.

Jag får säga att jag inte ens visste att det var förbjuder på de flesta badhus att bada topless som kvinna, trodde att det var den sociala konventionen som styrde.

När det gäller nakenhet har vi ju regler kring det då vi uppfattar nakenhet som något privat och något man inte är i offentliga sammanhang. Det finns ju egentligen ingen direkt logik i det, lika lite som i många andra sociala överenskommelser vi har. Men samtidigt är det så samhällen är utformade , kring sociala överenskommelser. Därför tycker jag att det är helt rimligt att man inte får bada naken på ett offentligt bad (i dagsläget, men kanske ändras det med tiden). För mig handlar frågan här främst om var gränsen för nakenhet går. Men dessa gränser har ingenting med sexualitet och framför allt inte attraktion att göra. Vi kan inte tvinga män bära vantar bara för att många kvinnor attraheras av händer. Var och en är ansvarig för sina egna handlingar.

Förutom att vara för privat/intim i offentliga sammanhang (läs naken) finns det väl inga skrivna regler som gäller allmänt?
  • Rikard
    KäntBärtil skrev 2015-04-17 02:38:52 följande:

Så när män gifter sig med män så beror det på kläder.

Du är så insiktsfull och kommer med information jag inte hade en aning om.
  • Rikard
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-17 05:46:03 följande:
    /.../
    Förutom att vara för privat/intim i offentliga sammanhang (läs naken) finns det väl inga skrivna regler som gäller allmänt?
    Detta är bara gissningar, eftersom spörsmålet var svårgooglat. 

Jag gissar att lagen inte använder ord som privat/intim eller naken om det över huvud taget finns några uttalade lagar om klädsel av anständighetsskäl. Förmodligen används något mer luddigt som "anstötligt" eller "förargelse". Och vad som är anstötligt är relativt. Sålunda kan det vara helt i sin ordning att sitta spritt språngande på en klippa i skärgården, medan polisen kanske skulle be den som vandrar runt i bara mässingen gå stadens gågata att sätta på sig något.

Lagar om klädsel handlar snarare mestadels om hjälmar, varningsvästar och skyddskläder.
  • KäntBärtil
    Rikard skrev 2015-04-17 08:19:41 följande:
    Så när män gifter sig med män så beror det på kläder.

Du är så insiktsfull och kommer med information jag inte hade en aning om.
    Jag antyder bara att män som föredrar män tycks ha ett större intresse för kläder än män som föredrar kvinnor.
  • KäntBärtil
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-17 05:46:03 följande:
    Jag anser inte att vare sig mäns eller kvinnors sexualitet ska få styra hur "motparten" får klä sig.

Jag får säga att jag inte ens visste att det var förbjuder på de flesta badhus att bada topless som kvinna, trodde att det var den sociala konventionen som styrde.

När det gäller nakenhet har vi ju regler kring det då vi uppfattar nakenhet som något privat och något man inte är i offentliga sammanhang. Det finns ju egentligen ingen direkt logik i det, lika lite som i många andra sociala överenskommelser vi har. Men samtidigt är det så samhällen är utformade , kring sociala överenskommelser. Därför tycker jag att det är helt rimligt att man inte får bada naken på ett offentligt bad (i dagsläget, men kanske ändras det med tiden). För mig handlar frågan här främst om var gränsen för nakenhet går. Men dessa gränser har ingenting med sexualitet och framför allt inte attraktion att göra. Vi kan inte tvinga män bära vantar bara för att många kvinnor attraheras av händer. Var och en är ansvarig för sina egna handlingar.

Tror du att det är fler män som går igång på kvinnors händer eller bröst?
  • KäntBärtil
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-16 22:29:35 följande:
    Håller med om det.

Ser inte riktigt vad det har med diskussionen i övrigt att göra. Gissar att de flesta som tycker att det är viktigt med könsneutrala badklädesregler också vill luckra upp andra könssterotypa regler som mäns möjligheter att klä sig på olika sätt. Så det finns ju ingen motsättning mellan ditt påstående och att tycka att man ska ha könsneutrala badhusregler.

Sen får man ju också skilja på skrivna regler och sociala överenskommelser. Det kommer ju inte bli socialt accepterat på en gång att bada topless som kvinna på badhus bara för att det är tillåtet. Precis som få män klär sig i klänning på offentliga platser trots att det är tillåtet.
    Jag gillar könstereotypa regler. 
  • Rikard
    KäntBärtil skrev 2015-04-17 08:41:01 följande:
    Jag antyder bara att män som föredrar män tycks ha ett större intresse för kläder än män som föredrar kvinnor.
    Men om män inte är intresserade av kläder så är det ju helt bortkastat ifall kvinnorna klär sig för männens skull, som du har antytt.
  • Anonym (Maja)

S

KäntBärtil skrev 2015-04-17 08:42:35 följande:

Tror du att det är fler män som går igång på kvinnors händer eller bröst?

Så vad kvinnor "går igång på" är irrelevant?
  • KäntBärtil
    Rikard skrev 2015-04-17 09:30:29 följande:
    Men om män inte är intresserade av kläder så är det ju helt bortkastat ifall kvinnorna klär sig för männens skull, som du har antytt.

Jag tror att kvinnor klär sig för andra kvinnor i första hand och sig själva i andra hand. Vad män tycker tror jag att de gett upp för länge sedan.

Är själv helt ointresserad av mode och kläder men anpassar mig till situationen. Skall jag på ett bröllop så klär jag mig enligt inbjudan.

• KäntBärtil
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-17 12:12:56 följande:

S

Visste inte att kvinnor går igång på yttre attribut? Ni är ju mer sofistikerade än män. Vi är ju korkade och ytliga att många män inte känner att de delar särskilt många intressen med kvinnor förutom sex gör ju inte män till sexfixerade.
  • KäntBärtil
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-17 12:12:56 följande:

S

Visste inte att kvinnor går igång på yttre attribut? Ni är ju mer sofistikerade än män. Vi är ju korkade och ytliga att många män inte känner att de delar särskilt många intressen med kvinnor förutom sex gör ju inte män till sexfixerade.

Kvinnor behöver uppvaktning medan män kan dygnet runt utan uppmuntran.

• Anonym (tycker)
    Rikard skrev 2015-04-17 09:30:29 följande:
    Kvinnor klär sig inte för mäns skull. De klär upp sig för andra kvinnors skull. Kvinnor emellan är det status att kunna visa upp att de har koll på modet, råd att följa modet, samt att kunna visa upp sin egen personliga smak som identitetsmarkör.
  • Rikard
    Anonym (tycker) skrev 2015-04-17 17:42:39 följande:
    Kvinnor klär sig inte för mäns skull. De klär upp sig för andra kvinnors skull. Kvinnor emellan är det status att kunna visa upp att de har koll på modet, råd att följa modet, samt att kunna visa upp sin egen personliga smak som identitetsmarkör.
    You are barking up the wrong tree.

Mitt inlägg var ett försök till en ironisk kommentar på ett av KäntBertils stolliga inlägg, men det gick tydligen inte fram.

Min personliga åsikt är att  ingen har att göra med varför eller hur någon klär sig. (Med lite undantag som arbetsuniformer, skyddskläder mm)
Svar på tråden Borde det vara tillåtet att bada topless på badhus?