• Anonym (fundersam)

Är det fortfarande synd om tiggarna?

www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo

Trots att de fick med sig mer pengar än som behövdes för att klara sig över vintern så är tiggarna alltså tillbaka i gnosjö. Och dessutom är de i konflikt med människorna som tidigare hjälpt dem. Är det rätt av dem? Är det fortfarande synd om romerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-14 12:08
    Jag har lagt till bilden på brevet som en av initiativtagarna till hjälpen har skrivi.

• Svar på tråden Är det fortfarande synd om tiggarna?
  • Studentpappa
    Anonym (Tältläger) skrev 2015-04-13 22:47:31 följande:

Även hemlösa svenskar börjar nu bygga tältläger i Stockholm:

www.svd.se/nyheter/inrikes/taltar-for-bostad_4482037.svd

I tidningen används dock den förskönande omskrivningen "köar för att köpa bostad".
    Det är väl klart dom också ska ha rätt i att bosätta sig vart de vill på samma premisser som verkar gälla för tiggarna. I Malmö var man väl dock jävligt snabb med att riva deras bosättning framför kommunhuset som de svenska hemlösa byggde i protest. Tog väl ca två timmar. 
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (Tältläger) skrev 2015-04-13 22:47:31 följande:

Även hemlösa svenskar börjar nu bygga tältläger i Stockholm:

www.svd.se/nyheter/inrikes/taltar-for-bostad_4482037.svd

I tidningen används dock den förskönande omskrivningen "köar för att köpa bostad".
    Detta kan man väl knappast kalla för tältläger. Det är folk som står i kö. De saknar inte bostad. Ska man även kalla det för tältlägen/bosättningar när nördar köar i dagar utanför bion för att bli först med att se nya Star Wars-filmen?
  • Förtryckt
    asta66 skrev 2015-04-17 13:51:15 följande:
    De är inte hemlösa. Utan vanliga människor med god ekonomi.
    "I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
  • Broom
    Anonym (Trött!) skrev 2015-04-10 09:17:32 följande:
    Nu kan jag bidra med två historier om tiggarna i min stad.

Häromdagen stod jag och väntade på bussen, jag var upptagen med att läsa en tidning och en tiggare kom fram till mig med en mugg och några tidningar som han ville sälja.
    Jag höll upp handen mot honom och sa bestämt nej tack! Han trycker upp tidningen och muggen ännu närmare mig och säger något ohörbart och jag säger nej lite högre. Då säger han något igen och trycker fram muggen nästan i ansiktet på mig och jag säger för tredje gången nej, irriterat den här gången, och håller bestämt handen mot honom samtidigt som jag återgår till att läsa tidningen för att visa att jag verkligen inte är intresserad. DÅ först fattar han och går vidare på nästa person.

Och så nu på morgonen sitter jag inne på Subway med en kopp kaffe när en kvinnlig tiggare går IN på caféet, går fram till mig säger hej hej och håller fram en bild och en mugg.
    Återigen säger jag nej, kvinnan säger problem? och jag säger nej bestämt och håller upp handen. Då går hon surt ut från caféet.

Jag har sagt tidigare att jag inte kan visa dem respekt när de beter sig på det här viset. De visar ju inte mig någon respekt så varför ska jag göra det?
    Detta är ju våra nya medborgare. Cool
    Visas dom inte respekt så får vi läsa om det.
  • Broom
    Fjärrkontrollen skrev 2015-04-08 10:55:39 följande:
    Snygg länk jag fick till. Bilden är från Högdalen, inte Pildammsparken.
    Sorry. Tror du att det spelar nån roll var dessa människor  "sätter läger" ?
  • Gert
    Anonym (Trött!) skrev 2015-04-10 09:17:32 följande:

Nu kan jag bidra med två historier om tiggarna i min stad.

Häromdagen stod jag och väntade på bussen, jag var upptagen med att läsa en tidning och en tiggare kom fram till mig med en mugg och några tidningar som han ville sälja.

Jag höll upp handen mot honom och sa bestämt nej tack! Han trycker upp tidningen och muggen ännu närmare mig och säger något ohörbart och jag säger nej lite högre. Då säger han något igen och trycker fram muggen nästan i ansiktet på mig och jag säger för tredje gången nej, irriterat den här gången, och håller bestämt handen mot honom samtidigt som jag återgår till att läsa tidningen för att visa att jag verkligen inte är intresserad. DÅ först fattar han och går vidare på nästa person.

Och så nu på morgonen sitter jag inne på Subway med en kopp kaffe när en kvinnlig tiggare går IN på caféet, går fram till mig säger hej hej och håller fram en bild och en mugg.

Återigen säger jag nej, kvinnan säger problem? och jag säger nej bestämt och håller upp handen. Då går hon surt ut från caféet.

Jag har sagt tidigare att jag inte kan visa dem respekt när de beter sig på det här viset. De visar ju inte mig någon respekt så varför ska jag göra det?

Vill vi verkligen leva så här?

Jag tror inte Stefan Löfven skulle uppskatta att någon gjorde så där mot honom. Han kunde inte ens ta emot ett papper från Annie Lööf, han puttade bort henne istället. Jag tror att Stefan Löfven hade puttat bort en påstridig tiggare också. Stefan Löfven är ännu buffligare än Göran Persson.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (GULAN)

Tre personer har omkommit i en brand i en husvagn i Uppsala! Fruktansvärt och hemskt. I Aftonbladet står det att det rör sig om "gästarbetare" och jag undrar om det är den nya benämningen på tiggare? Den som lever får se. Spelar det någon roll? Ja, det gör det om det visar sig att det här är resultatet av alla läger som poppar upp överallt.

• gresgd
    Anonym (Tjipp) skrev 2015-04-10 10:17:48 följande:
    Det är inte förbjudet att tigga på allmän plats, men restaurangpersonalen har full rätt att köra ut tiggare från sina lokaler. Det borde de ta fasta på!

Och varje gång stårett gäng pk-muppar och gapar om övergrepp då. Har hört affärsanställda med den problematiken iallafall. Skrämmande.
  • gresgd

Se denna välgjorda dokumentär och återkom sedan.

Den är lite mer sanningssökande än vårt lilla program "kalla fakta" om tiggare som inte ifrågasatte ett smack utan svalde alla historier. Här dubbelkollas allt, och det mesta visar sig..inte överraskande...vara hittepå..

• Flash Gordon
    Anonym (GULAN) skrev 2015-05-30 12:51:06 följande:

Tre personer har omkommit i en brand i en husvagn i Uppsala! Fruktansvärt och hemskt. I Aftonbladet står det att det rör sig om "gästarbetare" och jag undrar om det är den nya benämningen på tiggare? Den som lever får se. Spelar det någon roll? Ja, det gör det om det visar sig att det här är resultatet av alla läger som poppar upp överallt.

Byggnadsarbetare från öst.

Hade det varit ett tiggarläger hade tidningarna på en millisekund varit fulla med krigsrubriker om förmodade nazist-brand-fascist-attentat - långt innan polisen ens yttrat sig om saken.

Lätt-genomskådat från första stavelsen i media.
Svar på tråden Är det fortfarande synd om tiggarna?