• leguili

Delammar till helammande?

Hej

Har någon av er lyckats helamma efter att ni delammat?

Vår son kom lite tidigt och fick därför ersättning. Nu en dryga månaden senare så får han fortfarande ersättning emellanåt.

Jag har fått tips av amningsmottagningen på mitt sjukhus. Jag har mjölk men inte tillräckligt märker jag så jag tänkte ta 3 dagar och bara satsa på amningen och se om det hjälper. För mig innebär det att äta och dricka bra samt att pumpa efter varje amningstillfälle.

Idag slarvar jag med mat och dryck och pumpar ibland efter att sonen ätit.

Har ni andra tips är de veälkomna!

• Svar på tråden Delammar till helammande?
  • Alexi
    leguili skrev 2015-02-14 11:31:01 följande:

Tack Alexi!

Lycka till!
  • brysch

Jag var på amningsmottagningen varje vecka och då sa de att pumpa/amma så ofta man kan och orkar, gärna 1 ggn i timman. Rekommendationer kan nog variera en del beroende på var man bor och vem man pratar med. 

Att just pumpa kan ju vara lite mer krävande eftersom du inte har barnet intill dig just då och är det ett närhetskrävande barn som jag hade skulle det varit en omöjlig ekvation om det inte vore för min kille.

Hoppas det går bra för er!

• leguili

Tack brysch

Jag har tänkt på det du skriver om. Pumpning känns omöjligt ofta eftersom vår son vill vara nära oss hela tiden. När jag är ensam hemma med sonen är det väldigt svårt att pumpa. Ibland går det.

Hur gick det för dig?

• brysch

När min kille var hemma kunde han ju ha lillen men när han började jobba igen så blev det lite svårare.. det blev en del experimenterande, oftast lade jag ner honom på soffan bredvid och underhöll honom med leksaker, det fungerade ibland. Annars hade jag honom i bärsele och floppade liksom ur ena bröstet i taget och pumpade medan han sov på mig.. hehe.. :)

Det gick ett tag men man orkar inte hur länge som helst, jag höll på i två månader men det är ett jäkla jobb med flaskor och pump som ska rengöras, mata och pumpa, kyla ner mjölken i olika behållare osv osv..

• CissiJissi

Jag är långtidsammare och har kunnat varva mellan helamning och delamning hela vägen, regeln är ju att efterfrågan styr tillgången!!:)

• Sjörövarfabbefarfarsfar

Jag hade strul med 1:a och 3:e barnet med amningen. 2:an gick som en dans, men tjejerna har jag mest delammat. Pumpade och ammade så ofta jag kunde men ökade inte produktionen ändå ( berodde på stress enl BM) Fick med 3:e barnet hjälp på ammningsmott att få akupunktur, jäklar med mjölk jag hade sen, kunde slappna av när jag visste att dottern blev ordentligt mätt på bara bröstmjölk. Gick nog 3 ggr på akupunktur och fick komma tillbaka när det behövdes, men det slapp jag.

Mina hjärtan 070105 * 090127 * 130114
  • Judda
    Sjörövarfabbefarfarsfar skrev 2015-03-09 11:54:59 följande:

Jag hade strul med 1:a och 3:e barnet med amningen. 2:an gick som en dans, men tjejerna har jag mest delammat. Pumpade och ammade så ofta jag kunde men ökade inte produktionen ändå ( berodde på stress enl BM) Fick med 3:e barnet hjälp på ammningsmott att få akupunktur, jäklar med mjölk jag hade sen, kunde slappna av när jag visste att dottern blev ordentligt mätt på bara bröstmjölk. Gick nog 3 ggr på akupunktur och fick komma tillbaka när det behövdes, men det slapp jag.

Vad var det för akupunktur? Inte amningsmottagningen i Gbg eller?

Det var på amningsmott i Halmstad, visste inte ens att man kunde få akupunktur för det, men det hjälpte. Helt gratis oxå

Dem satte nålar mellan brösten i huvudet , nagelbanden i lillfingrarna (satan vad ont det gjorde) jag var där 3 ggr under en vecka, sen 1 gång till en vecka senare. Sen sprutade mjölken typ överallt hihi..

• Judda
    Sjörövarfabbefarfarsfar skrev 2015-03-12 10:11:44 följande:

Det var på amningsmott i Halmstad, visste inte ens att man kunde få akupunktur för det, men det hjälpte. Helt gratis oxå

Dem satte nålar mellan brösten i huvudet , nagelbanden i lillfingrarna (satan vad ont det gjorde) jag var där 3 ggr under en vecka, sen 1 gång till en vecka senare. Sen sprutade mjölken typ överallt hihi..

Det låter ju fantastiskt! Måste kolla om det går att få här i Gbg!

Hade du för lite mjölk innan och körde med tillägg? Vi har kompletterat med ersättning sen BB fast jag vill så gärna helamma. Vår dotters viktuppgång har varit knackig hela tiden och nu när hon är 6 veckor så har både längd och vikt börjat plana ut så får jag inte ökat mjölkmängden snart så måste vi öka ersättningen istället för att trappa ner den.

Ja jag hade för lite mjölk och min dotter gick upp dåligt i vikt. Fick åka och väga varannan dag i början. Gav ersättning 1-2 ggr / dygn men efter akupunkturen så helammande jag och märkte tydligt att hon blev mätt och nöjd. Hon var 3-4 månader när jag fick akupunkturen så kämpade länge innan jag sökte hjälp,( dum som man var). Sen helammande jag till 6 mån sen började kommer gröt och lite mat nått mål per dag. Sen delammade jag till hon var 8-9 månader. Sen la jag ner det. Mjölken sinade snabbt när jag bara delammade och hon blev mer intresserad av flaskan än tuttarna

• MyDestiny

Ge inte upp och låt det ta lite tid är mina tips!

Tänk på att en nyfödd måste lära sig amma, tekniken och bli starkare så därför tror jag är det ofta svårt i början.

Jag började med att fylla på med ersättning efter amning 15 min på varje bröst (inte längre för då är bebis trött och äter inte aktivt) när bebis var 2 veckor pga dålig viktuppgång och att han var hungrig och inte nöjd. Han åt ungefär 60-90ml 2-4ggr per dygn. Ville sluta amma då jag var utmattad och tyckte det var dubbeljobb med både amma och flaska men BVC sköterskan bad mig hålla ut till 8 veckor och lovade att det skulle bli lättare. Sakta men säkert kunde jag dra ner på ersättningen och helt plötsligt var vi nere på 30ml 2 ggr per dag. En dag när han var 7 veckor var han nöjd efter amning. Så gick det en dag till och en till... Han äter var 2-3 timme så det finns ammande bebisar som inte är klistrade vid bröstet också :)

Jag hade också hjälp av en nässpray som BVC skrev ut på recept som snabbar på utdrivningen och kunde sluta med den vid 7 veckor också. Drack amningste weleda men slutade med det också vid samma tidpunkt. Viktigt att varje dag dricka några extra glas med vatten, det gör jag fortfarande givetvis :)

Det var vad som hjälpte mig.. Hoppas det kan vara till hjälp för fler :)

Svar på tråden Delammar till helammande?