• Ewald01

Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?

Brukar ni köpa nya eller begagnade bilar när ni behöver en annan bil? Skulle ni hellre vilja ha en liten men ny bil eller en större begagnad bil?

Kan tänka mig att barnfamiljer ofta behöver en större bil.

Men berätta vilken bil det ska vara och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?
  • Studentpappa
    linusek skrev 2015-08-03 15:27:29 följande:

Fina bilar, men Skoda skulle ja nog inte välja som bil. Men sen så har jag aldrig kört en heller så kanske borde provköra först innan jag uttalar mig. Någon Skodaförare här som är nöjd? Vilken modell ska man prova?

Jag har åkt superb av nyare modell. Den som kommer nu i höst ser riktigt bra ut och de har i princip fått använda vilka delar de vill ur koncernen och har inte som tidigare år behövt använda avlagda audi/vw delar. Superb har galet stort utrymme invändigt. Själv tänker jag köpa nya Passat alltrack om jag får igenom det som tjänstebil. 
  • Studentpappa

Det blev en Alltrack, sålde Audin idag och hoppas verkligen inte jag kommer ångra mig. Finns ju risk då sambon har en 2012 Passat och den gick inte alls att jämföra i känsla/komfort mot en 2011 Allroad.

Inte samma färg dock och mindre (18") fälgar. 

• glasklara

Jag skulle behöva köpa en bil. jag funderar faktiskt på en Skoda, de verkar säkra och har bra pris. Iaf på den Bernerssidan, får väl ta mig till Sundsvall och köra hem bilen xD 

Brukar ni köpa era bilar i närheten av där ni bor eller blir det billigare om man tar sig bort från storstäderna?

• Filiplopp

Jag köpte en ny bil. En toyota yaris hybrid. Perfekt för mig och sonen och enkel och rolig att köra. Miljövänlig och drar inte så mycket bensin.

• Mentat

Fina bilar, men Skoda skulle ja nog inte välja som bil. Men sen så har jag aldrig kört en heller så kanske borde provköra först innan jag uttalar mig. Någon Skodaförare här som är nöjd? Vilken modell ska man prova?

Jag är mycket nöjd med min Skoda Octavia 2004 som jag köpte 2007 eller 2008. Då hade den gått drygt 6.000 mil, nu är jag ett stycke över 19.000.

Egentligen inga problem alls, bortsett från att jag bytt främre hjullagren. Inte ett spår av rost. Kör blandad körning på ca 0,7 l/mil, helt OK för en så pass stor bil.
  • Studentpappa
    glasklara skrev 2015-09-02 13:38:25 följande:

Jag skulle behöva köpa en bil. jag funderar faktiskt på en Skoda, de verkar säkra och har bra pris. Iaf på den Bernerssidan, får väl ta mig till Sundsvall och köra hem bilen xD 

Brukar ni köpa era bilar i närheten av där ni bor eller blir det billigare om man tar sig bort från storstäderna?

Utbudet är väl större i stora städer, något som borde pressa priserna? Jag har aldrig orkat åka särskilt långt för en bil.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Ewald01

Det är lite kråbligare att handla utan bil.  Men i Stockholm finns det verkligen massivs med begagnade bilar ... är dock tveksam om det löner sig att ha en ...

• Studentpappa
    Ewald01 skrev 2015-09-13 17:31:37 följande:

Det är lite kråbligare att handla utan bil.  Men i Stockholm finns det verkligen massivs med begagnade bilar ... är dock tveksam om det löner sig att ha en ...

Med så bra lokaltrafik tvivlar jag på det, vi har bra ramavtal för hyrbil på jobbet och hyr premiumbil/suv för 6-700:-/dygn, mindre bilar är såklart billigare. Så dom få ggr jag behövde en bil skulle jag hyra. Tyvärr har vi kass lokaltrafik där vi bor.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Ewald01
    Studentpappa skrev 2015-09-13 19:23:10 följande:
    Med så bra lokaltrafik tvivlar jag på det, vi har bra ramavtal för hyrbil på jobbet och hyr premiumbil/suv för 6-700:-/dygn, mindre bilar är såklart billigare. Så dom få ggr jag behövde en bil skulle jag hyra. Tyvärr har vi kass lokaltrafik där vi bor.
    Jag behöver ingen bil här i Stockholm.

Men om man har bil och handlar på olika affärer så kan man slänga in sin prylar i bilen och sen handla vidare.
    Annars måste man ta med sig de prylarna som man radan har köpt. Och slutligen måste man åka hem med bland annat en träskaft i bagaget och byta busslinjer och tunnelbana i flera gånger ....

• cattus

Vi har 2 stycken Skoda som båda var ett år gamla då vi köpte dom, gått som leasing resp. hyrbil innan, vilket fått ned priset utan att ha gått speciellt långt och servade enl. bok också.
    Första är en Octavia kombi, nu har vi haft den i 10 år och har bara servad den enl. servicebok, inga fel förutom glaset på ena sidospegeln som vi bytt ut.
    Den andra har vi haft ett år nu, en Fabia. Ingen rost, inga konstigheter. Är supernöjd med båda.
    Visst finns det bilar som har bättre komfort och andra lyxigheter men för att ta sig till och från jobbet, handla och någon resa hit och dit så är det helt klart ett bra val. Båda kostade 110-120.000:- körda ca 1500-1900 mil vid köp.
  • TobiasOskarsson
    glasklara skrev 2015-09-02 13:38:25 följande:

Brukar vara lite bättre priser tror jag
Svar på tråden Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?