• Pyspunkan

Paris- resa på egen hand eller charter?

Undrar vad som blir smidigast och billigast- att resa till Paris med charter eller boka allt själv? Vi är en familj som är resvan men som aldrig varit i Frankrike och ingen av oss pratar franska. Funderar på att åka weekend upp till en vecka. 

Hur har ni andra gjort när ni har semestrat i Paris?

• Svar på tråden Paris- resa på egen hand eller charter?
  • BuoBä

Det skulle aldrig falla mig in att åka charter till en storstad som Paris. Det är lätt att boka hotell via nätet och in till centrum åker man flygbuss eller RER. Flygbussarna stannar på några olika ställen, var framgår om man kollar flygplatsens info. Det är i hotelltäta områden så vill man inte trassla med metro eller taxi så kan man välja ett hotell nära.

• Emmask

Samma här. Kan man ens åka charter till Paris? Klart ni ska resa på egen hand! Följ rekommendationerna på Tripadvisor, det blir fint! Boka lägenhet via Airbnb, det brukat jag göra i Paris.

• Maria

Vi har använt Expedia ett par gånger och gillar det. Paris är superenkelt. Från flygplatsen tog vi RER och det är inga problem. Måste man byta till metro fungerar det som i alla städer. Lite långa gångar och en del trappor men helt normalt skyltat. Alla gator ordentligt skyltade. En utskriven karta hemifrån och evt en vägbeskrivning från Google så går det som smort.

• mia maria

Charter i den bemärkelsen som kan bokas via Ving, Fritidsresor mfl, där ett särskilt chartrat plan flyger gästerna till ett resmål, där hotell, transfer o flyg har bokats i ett o samma paket finns ju inte till storstäder som Paris. Dock kan du ju boka hotell o flyg i samma bokning - men det är dels reguljärflyg man åker, samt att man spenderar tiden på resmålet på egen hand - det finns mao inga reseledare på plats.

Jag brukar söka flygpriser på www.reseguiden.se och sen bokar jag oftast hotell via www.sembo.se eller www.booking.com. Men de flesta researrangörer säljer ju numer även cityresor, tex Apollo, Ving, Airtours osv. Annars finns ju både Sembo, Ticket o diverse nätresebyråer - ett tips är att leta runt lite!

Jag o mina två barn var i Paris för första gången i somras o vi åker tillbaka igen denna sommar. Vi bokade flyg via Ticket o boende via Sembo. Inga problem att ta sig runt i Paris o inga stora problem att göra sig förstådd utan franska heller - allt går bara man är öppensinnad o artig o trevlig tycker jag

Svar på tråden Paris- resa på egen hand eller charter?