Anonym (Dsk) skrev 2015-03-01 21:07:00 följande:
Jag har inte sagt att jag tycker att vårdnivån är rätt ställd i kommunerna. Men verkligheten ÄR så att man inte har analysapparatur eller tillgång till syrgas. Det är inte kommunens sjuksköterskor som fattat det beslutet. Det är inte heller de som fattar beslut om vilka läkemedel som ska ges eller finnas till hands.
Det är inte heller sjuksköterskorna som fattar beslut om bemanning eller vilken utbildning omsorgspersonalen ska ha. De sakar ofta basala sjukvårdskunskaper. Det är inte heller sjukvård som är deras primära arbetsuppgift utan omvårdnad.
Jag håller som sagt med om att många äldre skickas in "i onödan" och man istället skulle ha koncentrerat sig på god omvårdnad. Att det sker ändå finns det många orsaker till och det handlar inte bara om att ssk inte gör "korrekta bedömningar". Det handlar lika mycket om fega jourläkare som inte klarar av att fatta det beslutet. Det handlar om anhöriga som vill att alla resurser sätts in. Det handlar om patentens egen vilja.
Jag vet hur verkligheten ser ut på många ställen, jag vet det mycket väl då jag alltför ofta får hämta patienter på boenden, för att ssk anser sig inte kunna göra mer. OM det öht ska göras mer är inte diskuterat.
Därför diskuterar jag och jag är övertygad OM att när ssk är villiga att utöka sitt område så kommer det att funka! Men idag är tyvärr flera av de jag träffar inte ett dugg sugna på det. Det är ganska lättvindigt att ringa 112 istället för att försöka själv. Andra är jättefrustrerade över att inte kunna göra mer.
Självklart skall omvårdnadspersonalen utföra omvårdnad. Men det är skam när ssk sitter mer framför datorn än är ute i vården och identifierar problem före de uppstår.
Ja, det är underbemanning mm, men varför sätter man inte ner foten. Här i tråden blir det ju, det går inte...inte jag vill så gärna, men det finns inte....det är som det är typ. Himla trist.