• ullkofta

Vems är grejerna? Gemensam present från den enes föräldrar?

Har separerat från min sambo som jag bott ihop med i 5 år. Under dessa år vi bodde ihop fick vi en hel del presenter av min mamma bla TV, skruvdragare och diskmaskin. Vi fick aldrig något från min sambos familj och min mamma har alltid ställt upp med våra flyttar och så. Jag hade fått de här grejerna även om jag inte varit ihop med min sambo men vi fick dem gemensamt. Jag tycker egentligen grejerna är mina men föredrar en god relation med mitt ex som jag är vän med än grejerna. 

Men vad tycker ni? Är det våra grejer eller mina grejer?

• Svar på tråden Vems är grejerna? Gemensam present från den enes föräldrar?
  • fesun

Enl lag är det väl era grejer, men hade min mans föräldrar köpt sånt till oss och vi bestämde oss för att separera skulle jag se det som hans. Likaså hans dyra speldator tex, även om den är köpt av våra gemensamma pengar.

• Milleman

Det blir ju eg inte mer dina grejor för att din mamma köpt de även om jag förstår vad du menar. Det är ju samma som att allt du fått i present av din sambo skulle vara hans. De grejorna ser du nog också som dina.

Ni får väl dela upp det så att den som gillar och/eller behöver grejen mest får den.

• Linae86

Håller med ovanstående talare. Jag hade sett det som mina grejer det jag fått från min familj och tvärtom. Däremot om det är saker jag kanske inte vill ha hade jag valt att ge det till honom. Hade inte valt att behålla det bara för att....

• lilly

Här finns en juridisk defenition och en moralisk. Den juridiska är att sakerna är dina eftersom 'anskaffade för gemensamt bruk' i regel förutsätter att ni själva köper något som ni ska använda gemensamt. Normalt anses gåvor och arv inte anskaffade för gemensamt bruk. Du säger också själv att detta hade getts till dig även om du bott ensam. Men man kan också argumentera för att de ska ingå eftersom dina föräldrar gett dig sakerna med vetskapen om att även din sambo kommer använda dem. I den moraliska delen hade jag ändå gett honom en del av sakerna, speciellt om ni ska fortsätta vara vänner. Då är det onödigt att tjaffsa om massa onödiga saker. Är det barn inblandat är det speciellt viktigt att ni fortsätter vara vänner men det är självklart bra i övriga fall med. Jag tycker ni ska komma överrens om att även han har rätt till sakerna för fridens skull.

• ullkofta
    lilly skrev 2015-02-16 21:11:31 följande:

Här finns en juridisk defenition och en moralisk. Den juridiska är att sakerna är dina eftersom 'anskaffade för gemensamt bruk' i regel förutsätter att ni själva köper något som ni ska använda gemensamt. Normalt anses gåvor och arv inte anskaffade för gemensamt bruk. Du säger också själv att detta hade getts till dig även om du bott ensam. Men man kan också argumentera för att de ska ingå eftersom dina föräldrar gett dig sakerna med vetskapen om att även din sambo kommer använda dem. I den moraliska delen hade jag ändå gett honom en del av sakerna, speciellt om ni ska fortsätta vara vänner. Då är det onödigt att tjaffsa om massa onödiga saker. Är det barn inblandat är det speciellt viktigt att ni fortsätter vara vänner men det är självklart bra i övriga fall med. Jag tycker ni ska komma överrens om att även han har rätt till sakerna för fridens skull.

nupp inga barn. Fanns två hundar med de blev omplacerade till bra hem. Tack för informativt inlägg!
  • Kjell2

" Under dessa år vi bodde ihop fick vi en hel del presenter av min mamma bla TV, skruvdragare och diskmaskin. "

Den första knäckfrågan blir om du fick prylarna eller som du skriver "vi". Fick ni prylarna äger ni dom gemensamt. Enklast då att ta värdemässigt varannan eller lösa ut.

Fick du prylarna är sakerna dina. Eventullt kan det argumneteras för,  med hänvisning till Sambolagen, att värdet av sakerna ska ingå i bodelningen. Sakerna är fortfarnade dina men du måste lösa ut honom.

Så gav din mor sakerna till dig eller till er?

Svar på tråden Vems är grejerna? Gemensam present från den enes föräldrar?