• sofiashem

Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?

Ja, som rubriken lyder.

Tycker det är svårt att komma på olika desserter att ge till min son. Eftersom man inte har all tid i världen på vardagar så vill jag ha tips på snabba, energifyllda och såklart goda efterrätter.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?
  • Nicco123

En amerikansk grej, skivad banan med jordnötssmör! Jordnötssmör innehåller mycket energi!

Lycka till!

• dexter

Jag fryser in väl mogna bananer i lagom bitar. Sen tar jag ut några och kör dem med mixern. Häll på lite havre mjölk eller annan laktosfri mjölk. Går även bra med yoghurt. Det blir glass. Du kan även blanda i andra bär som du har i frysen.

Banan och ägg. Stek i olja. Små goda plättar.

näringsdryck fryser du in i små portioner. Eller gör glasspinnar av de.

Jag gillar även fruktsallad blandade fruktbitar det är bra för magen. Nötter och solrosfrön. Sen häller jag över safteller juice. Så att det blir saftiga.. kan ha färdig i kylskåpet och äta lite i taget.

när min son var liten (upp till 8 år). När jag diskade och han såg på barn tv. Ställde jag in skålen med grönsaker framför honom. Och den åt han alltid ur. Magen har en egen plats för lite sallads plock.

Tänk på att små barn har inte samma idéer om vad efterrätt är. Min yngsta skulle kunna påstå att potatis med smör är efterrätt.

Men småplock att gegga i själv är ofta bra.

• Loriyana

Min dotter älskar frusna ärtor! ;)

• Morkullan

Jag har också en (på riktigt) matvägrande och mycket underviktig pojke som lever till stor del på näringsdrycker.

Min unge gillar pannkaka. Eller snarare plättar. Jag steker dem på grädde i stället för mjölk och har ibland i mjöl gjort på mixade mandlar/nötter för att det ska bli mer energitätt och nyttigare än med bara vitt mjöl. Plättar är små och chansen att ungen ska få i sig en hel plätt finns= himla bra.
    Han får grädde eller creme fraich och bär på.

Mitt barn gillar grejer med karaktäristisk och stark smak. Chili-marinerade oliver, chili-marinerade vitlöksklyftor, pepparsalami, sill och kallrökt lax med hovmästarsås är populärt (när han alls kan tänka sig att äta vill säga). Senap och pepparrot är också ätbart.

Torkad frukt går ofta att äta här.

Man kan mixa rostade frön och nötter med torkad frukt och göra kulor (typ som chokladbollar). De kan göras pyttesmå om en vill och kan förvaras i kylskåp ganska länge men även i frysen.

Kokt ägg servad en skiva eller klyfta i taget med kaviar på funkar här ibland.

Jag tror att du kanske inte måste tänka att "efterrätt" måste vara så som vi är vana att betrakta efterrätt. Det viktigaste är (tror jag) att det är nåt som skiljer sig från barnets övriga måltid och att det är lockande att äta. Locka ögat genom att servera flera färger på samma gång om du kan. Det ska naturligtvis vara energitätt och protein och fett ger bättre viktuppgång än kolhydrater.

Tyvärr är dietisterna på barnmedicin väldigt okunniga om matvägrare så det är lätt att känna sig utelämnad när barnet inte äter.
    Att bli dömd av förståsigpåare(välmenande men okunniga föräldrar med egna "erfarenheter") som vet allt om hur barn "ska" äta är inte heller vad vi i vårt läge behöver.

• dexter

har själv en matvägrare. De är inte lätta att handskas med. Min slutade äta när han var tio och vi kämpar än. Men nu vill han äta och har slutat vara rädd. Tyvärr är Coca cola dietistens favorit förslag. Men det lakar ut mineraler ur skelettet.

Favoriten på näringsdryck var här choklad och jordgubbar. Du kan göra egen glass med 40%grädde och äggula. Blanda i lite näringsdryck.

solosan flytande vitaminer med apelsin smak. Jag tyckte att det har påverkat lite. Tror näringsbrist kan minska matlust.

sen finns det en grupp på fb som samlas runt mat frågor och handikappade barn. De har många idéer. En hel del går ut på att undvika de tre vita. Mjölk mjöl och socker. Googla. Tror tv programmet efter tio har tagit upp detta tema. Kanske det hjälpa.

men det är en svår våg att få i så mycket som möjligt och sen försöka välja rätt saker.

En period åt vi mycket pannkakor här. Du kan ha i extra ägg för att öka protein mängden. Frys in med smörpapper emellan. Lätta att ta Fram lite i taget.

• LottaF

Tänk smått tex när ni bakar använd knäckformar. Gör riktigt små chokladbollar. Servera på små små tallrikar. Eftersom han ändå är så stor känner han av kraven också som kan kännas jobbiga. Med småsaker så kan det bli en glädje för både honom och er att det tog slut. Sen efter hand kan man öka mängden sakta sakta eller kanske tom orka två saker. Jag hoppas verkligen det löser sig för er.

• Anonym (MM)

Frukt och bär är gott och hälsosamt!

• Sommarlöv

Turkisk yoghurt, honung och nötter. Annars jordnötssmör på små osaltade kex. Små plättar med grädde och lite sylt. De kan du ju frysa in.

• Sommarlöv

Mixa dadlar med kakao och lite honung. Vänd i kokos. Om han tycker smaken är för stake så kanske oboty funkar istället.

• adina01

Rulltårtebakelser, stora rulltåtsbitar med vispad grädde på eller vanlig sockerkaka med grädde och några bär eller sylt på eller tom en marsipanfigur.
    Våfflor med sylt och grädde
    Fromage
    Småsmulpajer då går det att göra många i form med olika fyllningar och sedan frysa in.

• Anonym (Anna)

Nyponsoppa med vispad grädde och mandelbiskvier.

Fet yoghurt (tex Lindahls yoghurt med jordgubbssmak eller helt naturell) med Start/granola/annan krispig müsli.

• Anonym (qwerty)

Om det är så att barnet lever på sondnäring till 85% så är väl ändå problematiken större än att han bara behöver lite extra kalorier.

Varför inte öka sondnäringen till 90% och låta honom äta småbitar från ett halvt äpple (om han tycker om krispiga saker) när ni andra äter frukost, lunch och middag. Låt han själv välja till en början och så får han äta bara det tills han vill prova något annat alt. äta 3/4 äpple.

Ta en dag i veckan och bestäm ett tema (typ sonens favoritkaraktär). Säg att det nu är Pippi Långstrump, ta på er pippiperuker , för stora skor och förkläden (alla i familjen ink. vuxna). Lägg ut en filt på köksgolvet och ät pannkakor på golvet. Och så har ni en pippilunch! Låt barnen vara med och planera och bestämma.

Gör maten roligt och kravlöst liksom. Den teorin tror jag bäst på.

• megsi

[quote=74877842][quote-nick]sofiashem skrev 2015-02-18 11:02:46 följande:[/quote-nick]

Han lever till 85% på sondnäring. Tyvärr tycker han inte om de andra näringsdryckerna med smak.

Då förstår jag hur du har det, vi hade precis detsamma förutom att mitt barn åt ännu mindre resten sondnäring. Tror inte att någon ens kan tänka sig in hur jobbigt det är att ha ett barn som inte äter. Nu har jag inte läst vad din barn tycker om för smaker men vi brukade ha chokladfigurer hemma i mörk choklad sådan där väldigt tunna och små som man kan dekorera tårtor o cupcakes. Som tröst kan jag säga att mitt barn började äta vid ca 7 års ålder inte jättemycket men det funkade.

Svar på tråden Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?