Inlägg från: sofiashem |Visa alla inlägg
  • sofiashem

Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?

Ja, som rubriken lyder.

Tycker det är svårt att komma på olika desserter att ge till min son. Eftersom man inte har all tid i världen på vardagar så vill jag ha tips på snabba, energifyllda och såklart goda efterrätter.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?
  • sofiashem
    nokla skrev 2015-02-17 12:55:03 följande:

Bär och frukt med vispgrädde är snabbt och lätt. Går han upp dåligt i vikt?

Bra tips, han gillar vispgrädde och bär går ner ibland..

Ja precis, han är väldigt underviktig och vi har fått order om att servera dessert efter varje måltid.

Tack!
  • sofiashem
    fesun skrev 2015-02-17 12:56:15 följande:

Smoothie på frysta tex jordgubbar, blir nästan som glass + mättande om de inte ätit så bra :)

Ja smoothie har jag faktiskt gjort i veckan och det kan nog vara helt ok, går ju att variera mycket också. Tack för tips :)
  • sofiashem
    SandraP81 skrev 2015-02-17 12:57:18 följande:

Min 5 åring får efterrätt kanske 1 gång i månaden/varannan månad. Då kan det vara kanske en pinnglass eller en kaka.

Vad bra för din son, jag antar att han inte har behov av efterrätt oftare än så!
  • sofiashem
    Maddi skrev 2015-02-17 13:01:20 följande:

Varför ge de varje dag? Du kanske kan göra något och lägga i frysen?

Eftersom att han är och alltid varit underviktig.

Ja, jag har funderat på det med så att man slipper stå varje dag men det enda jag kan komma på är i princip glass och det går inte riktigt hem, tyvärr..
  • sofiashem
    AnnaKycklingAnka skrev 2015-02-17 13:04:29 följande:

Frysta bär, färska bär, fruktsallad.

Tack! Bär och frukt är bra, vill dock gärna få upp kalorierna mer, men man kan ju ha lite grädde/vaniljkräm eller något till. Tusen tack! :)
  • sofiashem
    Ellonbellon skrev 2015-02-17 13:12:50 följande:

Du kan ju göra egen glass på bär, saft, grädde etc. Frys in smoothie så blir det ju glass. Enkelt och bättre än köpt glass.

Skall det vara fet efterrätt eller helst bara nyttig? Då tänker jag inte med mycket socker utan grädde och liknande.

Som du såg sen så är inte glass någon höjdare, men som sagt bär & frukt är ju både fett & kolhydrater så det är bra. Efterrätten får både vara fet och onyttig, socker är även det okej, bara det är mycket kalorier på liten mängd :)
  • sofiashem
    SandraP81 skrev 2015-02-17 13:14:06 följande:

Annars gillar min 5-åring rolig plockmat oxå, t ex babybel-ostar eller små ölkorvar. Om man vill ge något annat än frukt och smoothies till efterrätt ibland. Kanske lite annorlunda efterrätt dock. ;)

Roligt att du skrev det eftersom han gillar just ölkorv :) Det var ett bra tips, då kan man ju variera lite. Babybels har vi inte prövat men ska genast köpa - tack!
  • sofiashem
    Duckan skrev 2015-02-17 13:19:24 följande:

Vispad grädde med lite oboy i, blir som en enkel chokladmousse.

!! Bra tips! Han gillar både grädde och oboy så det kan ju inte gå fel. Tack!! :)
  • sofiashem
    Anonym (Em) skrev 2015-02-17 13:20:50 följande:

Saftsoppa eller kräm med ovispad grädde är också gott och fett. Kan ju göra egen eller välja med lägre sockerhalt om man vill ha så mycket socker.

Just kräm som konsistens är ingen favorit, men mer åt saftsoppehållet kanske är bättre? Ska pröva! Socker är inget problem, han behöver varenda kalori han kan få :) Tack!
Svar på tråden Vad ge för dessert till 4,5 åring varje dag?