• PappaCasper

Min femåring vill ha jeans

Hej, min femårige son börjar bli väldigt kräsen med kläder. De får inte sitta för hårt, inte för löst, inga lappar ska vara ivägen....

Nu har han kommit till mig flera gånger för att han vill ha "riktiga" jeans. Med gylf.

Vet inte riktigt om man ska köpa det då han väldigt ofta kissar ner sig i vanliga mjukisbyxor. Han säger att dom andra kompisarna på dagis har det och att han också vill prova. Hur ska jag förklara för honom? För/nackdelar med jeans?

Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
  • Svar på tråden Min femåring vill ha jeans
  • Anonym (x)

Men om han nu känner sig fin i det, kan han inte få ha det då.
    Det kan man väl bjuda en liten kille på.
    Finns det inte såna där mjukisjeans för så unga herrar som är mer följsamma?

• Liverithe

Jag tycker jeans är ett toppenplagg, slitstarkt och vindtätt. Tycker nog det är dags för honom att prova det, han är ju ingen liten bebis längre. Jsg har också en femåring, en flicka, och där gäller bara klänningar...inte lika praktiskt...

• lizlemon

Mina killar, 2,5 och 4,5, har nästan alltid jeans på förskolan. Det finns mjuka, mysbyxeaktiga, med muddar kring magen och nedtill? och förstås sådana som ser ut som vuxenjeans, men som är rymliga och sköna att springa och busa i. För min 4,5-åring har kläder blivit allt viktigare  - inte märken och sådant, utan att han får välja mellan kort- eller långärmat, vilken färg han ska ha på byxorna. Jag tycker gott att din femåring kan få ha några par jeans, om inte kostnaden är problemet!

• PappaCasper

Ja, han får jättegärna prova, han kommer dock bli väldigt besviken när det händer olyckor

• puss
    PappaCasper skrev 2015-02-18 08:38:21 följande:

Ja, han får jättegärna prova, han kommer dock bli väldigt besviken när det händer olyckor

Trösta honom då och byt braller. Inget mer med det.
  • sotoo

Min pojk har haft jeans länge och han är 3, 5 år. Dock har han varit "torr" sedan 2 år. Men påminner de inte honom på dagis om att gå och kissa då? Han kanske blir mer medveten om det själv om han vet att han inte bara kan springa in på toan och dra ner byxorna, att han kanske måste planera sitt kissande lite mer?

• PappaCasper
    sotoo skrev 2015-02-18 08:41:58 följande:

Min pojk har haft jeans länge och han är 3, 5 år. Dock har han varit "torr" sedan 2 år. Men påminner de inte honom på dagis om att gå och kissa då? Han kanske blir mer medveten om det själv om han vet att han inte bara kan springa in på toan och dra ner byxorna, att han kanske måste planera sitt kissande lite mer?

På dagis påminner dom. Oftast vägrar min son då så det är bara och gilla läget...
  • Vickan I

KappAhls "joggerjeans" är suveräna. Ser ut som jeans med är mjuka och sköna och lätta att dra av och på själva. Mina killar älskar dem då de inte gillar hård midja som de säger att vanliga jeans har.

• Vickan I

Kan verkligen rek Nova Star också om man vill ha riktigt jeanstyg men ändå med mudd i midjan.

• cosinus

Största nackdelen med jeans tycker jag är att de är så klumpiga under vinterkläder.

Vill han ändå ha det nu på vintern hade jag köpt på tjejavdelningen för de är ofta mjukare och med mycket stretch.

Vad han han för storlek? Stadium har från 122 men det är kanske lite stort. Dessa funkar under overall för min äldsta son.

Kappahl har också några riktigt mjuka modeller som äldsta dottern kör men även de börjar nog där i krokarna storleksmässigt.

Annars kör mina barn mest jeggings (jeans leggins) på vintern men jag gissar att det inte duger då han vill ha gylf.

• sotoo
    PappaCasper skrev 2015-02-18 08:50:42 följande:
    På dagis påminner dom. Oftast vägrar min son då så det är bara och gilla läget...

Men lider han av det själv då då? Tycker du ska testa jeans och berätta för honom att han måste gå och kissa lite tidigare. Som många sagt, det finns jeans med mudd. Min son brukar dra ner vanliga jeans också, det är lite lite stretch i dem.
  • Duckan

Klart han ska slippa hemska mjukisbyxor och ha jeans. De blir väl lika blöta som nåt annat par byxor, om han kissar?

• micromat

Varför skulle han inte kunna ha jeans på sig?

Jeans är tvättbara dom med, ja även dom med gylf. Skulle det ske en olycka är det bara att byta byxor inget mer med det..

Så köp grabben några par jeans

• PappaCasper
    cosinus skrev 2015-02-18 08:56:48 följande:

Största nackdelen med jeans tycker jag är att de är så klumpiga under vinterkläder.

Vill han ändå ha det nu på vintern hade jag köpt på tjejavdelningen för de är ofta mjukare och med mycket stretch.

Vad han han för storlek? Stadium har från 122 men det är kanske lite stort. Dessa funkar under overall för min äldsta son.

Kappahl har också några riktigt mjuka modeller som äldsta dottern kör men även de börjar nog där i krokarna storleksmässigt.

Annars kör mina barn mest jeggings (jeans leggins) på vintern men jag gissar att det inte duger då han vill ha gylf.

Han har storlek 110. Han kan ha storlek 116 men dom är lite stora, sen är han väldigt spinkig, finns det jeans med muddar som är smala i midjan?
  • Anonym (Inga jeans)

Hur många gånger kissar han på sig? Är det mer än 1 gg om dagen tycker jag att ni alternativt borde vänta tills han är mer mogen och hinner i tid till toaletten, eller söka läkarhjälp.

Min son (4 år) kissade ständigt ner sina jeans och han blev helt förstörd varje gång han kissade ner "favoritbrallan"

• PappaCasper
    Anonym (Inga jeans) skrev 2015-02-18 15:29:25 följande:

Hur många gånger kissar han på sig? Är det mer än 1 gg om dagen tycker jag att ni alternativt borde vänta tills han är mer mogen och hinner i tid till toaletten, eller söka läkarhjälp.

Min son (4 år) kissade ständigt ner sina jeans och han blev helt förstörd varje gång han kissade ner "favoritbrallan"

Han kissar ner sig mellan 2-3 gånger dagligen.
  • PetraMunchen

Pop har knapp och dragkedja. Och då menar jag knäppknapp. Det fixar en femåring. De brukar tom gå att dra av utan att knäppa upp också. Även de med riktig knapp som man trär igenom brukar med lite "småvåld" gå att få över baken. Så klart kille ska ha jeans. Att kissa på sig eller inte lär nog inte ske oftare eller mer sällan beroende på byxorna.

• JunisMammi

Min son (4år) har haft jeans länge (jämnt) och det är inga problem. Det enda är att sen han blev torr och sköter toabesöken själv kan vi inte ha bälte i jeansen då det är för svårt för honom att knäppa upp så undvik jeans som inte går att ställa in i midjan.

Dels har han en del mjuka jenas med mudd från name it som är bra när det är overallväder och dels har han lite olika vanliga jeans. Han är också smal, men både name it, PoP, och Kappahl har slimfitmodeller som sitter bra på honom. De flesta märken har ställbar resår i midjan på vanliga jeans i dessa små storlekar, så han hasar oftast bara ner dem när han skall på toa. Det tar inte mycket längre tid än när han har byxor med mudd. Skillnaden är i så fall att de tar lite längre tid att få upp igen om man inte knäpper upp dem, men då är han ju inte kissnödig längre så det är inte så bråttom.

Angående att han kissar ner sig så ofta, så kanske jeansen kan användas som en morot. Om det nu är så att han inte vill gå på toa när han personalen påminner och sen inte hinner när det blir akut kanske ni kan ha överenskommelsen att om han börjar kissa när personalen påminner så att han inte råkar ut för lika mycket olyckor så köper ni jeans efter en vecka eller så.

Min son hade också en period när han vägrade kissa vid påminnelser, för han ville inte avbryta leken. Sen när det blev akut var det inte alltid han hann, men det löste sig själv efter ett tag.

• tulip79

Sonen på 3 år har två byxhyllor i garderoben, en med mjukisar o en med jeans. Ofta vill han ha "hårda byxor" till dagis o det är helt ok. Har bara köpt 3 st mjukare till honom, men vi har nog 4-5 par vi fått efter grannkillen som är ingångna o sköna!

Svar på tråden Min femåring vill ha jeans