• LiLa81

Vill plötsligt inte nattamma

Vad hände i natt? Jag fattar ingenting. Vi har en 4 månaders bebis. En "normal" natt hos oss innebär amning varannann till var 3e timme. Hon vaknar och smågnäller, jag plockar upp henne, ger bröstet, hon äter glupskt. Sedan lägger jag ner henne och hon somnar om (efter att hon ormat sig lite och klämt ut ett par fisar). Ganska harmoniska nätter i mitt tycke.

Inatt vaknade hon som vanligt efter 2 timmar. Jag plockade upp henne. Hon nafsar lite på bröstet och börjar sedan skrika. Jag antar att hon har svårt att få grepp av någon anledning, så jag försöker hjälpa genom att "trycka" in bröstet I mumnen. Då skriker hon ännu värre. Jag tänker att hon väl inte vill ha mat då och plockar bort henne från bröstet och bara kramar istället. Då blir det ännu värre. Testar med bröstet igen, funkar inte. Sömndrucken, yrvaken och förvirrad mamma bryter ihop lite smått. Då tar pappa över och hon somnar direkt. Han kan lägga henne i sängen och hon sover.

Nästa gång hon vaknar (två timmar senare) tänker jag att nu måste hon ju vara hungrig. Icke, hon börjar gråta när jag erbjuder bröstet. Denna gången fattar jag direkt att hon inte vill och kramar bara. Hon somnar och jag kan lägga henne.

Så fortsätter natten. Jag erbjuder mat när hon vaknar, hon brukar ju vara hungrig. Först kl 4 vill hon ha (8 timmar sedan sist). Hon äter och denna gången tar det nästan en timme att somna om. Hon som alltid somnar om lätt på natten! Hon är lugn och tyst, men är vaken och leker med sina händer.

Hur kan hon från en natt till nästa gå från mat varannan timme till 8 timmar mellan målen? Någon mer som varit med om det? Jag trodde att målen glesades ut successivt på natten. Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Vill plötsligt inte nattamma
  • Alexi

Det kan ju mycket väl vara en engångsgrej, dvs utgå inte från att kommande natt kommer se likadan ut. Någon fas eller vad som helst.

• LiLa81
    Alexi skrev 2015-02-19 08:39:21 följande:

Det kan ju mycket väl vara en engångsgrej, dvs utgå inte från att kommande natt kommer se likadan ut. Någon fas eller vad som helst.

Jo, det tror jag också att det kan vara. Men jag tycker att det är konstigt ändå. Att bara en natt få för sig att inte äta.
  • sotoo

Hon håller inte på att få tänder?

• LiLa81
    sotoo skrev 2015-02-19 08:58:24 följande:

Hon håller inte på att få tänder?

Hmm, skulle kunna vara så. Hon biter på allt hon får tag på. Jag får hålla koll på om det dyker upp några.
  • sotoo

Ja, barn brukar ju bli känsligare med sådant på nätterna.

• CissiJissi

Nu är min snart två år och fortfarande ibland tänker jag tillbaka på såna konstiga episoder i hans spädbarnstid och tänker - vad HÄNDE där liksom?? Kommer aldrig få svaret på mycket av det! :P

• isolande

Hon kanske är i någon fas? Behöver inte nattamma längre kanske utan vill bara ha hjälp att somna om?

Min stora slutade amma på natten vid 4 månader. Hon ville ha sin napp och snuss när hon vaknade, ingen jäkla tutte Drömmer. Var också från en dag till en annan.

• LiLa81

Det ska bli spännande att se hur det blir inatt.

Engångshändelse eller om hon "växt ifrån" nattamning.

CissiJissi skrev 2015-02-19 12:53:51 följande:

Nu är min snart två år och fortfarande ibland tänker jag tillbaka på såna konstiga episoder i hans spädbarnstid och tänker - vad HÄNDE där liksom?? Kommer aldrig få svaret på mycket av det! :P

Ja, det kan säkert vara ett sånt tillfälle.
Svar på tråden Vill plötsligt inte nattamma